Skip to main content

Hi allen,

 

Voor test doeleinden heb ik een linux distro draaien met sendmail. Mijn thuis IP dient daarom unblockt te worden van de PBL op spamhaus.org. Mijn vraag is, mag je hier zomaar je thuis IP vanaf halen? Ik las dat je wel verantwoordelijk bent voor de spam die later vanaf dat adres verzonden kan worden. Hoe zit dit precies als consument, iemand hier ervaring mee? Ik zag topic:

Enkel heeft dit niet helemaal mijn vraag beantwoord.

 

Ik hoor graag.

 

Groet,

 

Ricardo

@Ricardo92 Welkom op het forum. 

Helaas heb ik niet direct een antwoord op je vraag, maar wellicht dat @Raymondt hier een antwoord op heeft? :)


Hoi @Ricardo92 ,

Het antwoord is: Ja, dat mag. Dat is ook eigenlijk de reden dat het uberhaupt kan. Wel is het zo dat je eens in de 6 maanden de delisting opnieuw zal moeten doen.

Het klopt ook dat je zegt dat je wel verantwoordelijk bent voor eventuele spam die er vanaf je verbinding komt. Zien we dat er spam vanaf je verbinding komt dan word je sowieso tijdelijk geblokkeerd op ons uitgaande e-mailplatform en kan je verbinding ook tijdelijk in quarantaine gezet worden. De risico's die zo'n spamprobleem met zich meebrengen zijn voor ons als provider dusdanig groot, dat we het wel erg serieus moeten nemen.

Kun je iets met deze informatie?


Hi @Raymondt ,

 

Dankjewel en precies de informatie die ik zocht. Helder en duidelijk.

 

Fijne avond,

 

Groet,

 

Ricardo

 

ps. @Rutger_  dankjewel voor de tag =]


Geweldig die halfjaarlijkse blokkade, XS4ALL is echt dood. Helaas is de pagina die aangegeven werd er niet meer… Ook de link hierboven werkt niet meer…. en bellen zoals vroeger naar XS4ALL is er ook niet meer bij. Misschien kom ik wat narrig over, maar dit maakt je ook narrig.

Weet iemand de huidige link naar spamhaus deblokkeren? Ik kom uiteindelijk hier:

https://check.spamhaus.org/listed/?searchterm= en moet onderaan de vinkje zetten in een blokje dat halsstarrig grijs blijft. Wellicht omdat ik er met het ipv6 adres aankom?

 

Alvast bedankt,


Draai jij een mailserver?

Heeft het IPv6 adres van jouw mailserver dan een listing?

 


Ja ik heb een postfix server, mijn ipv4 adres is geblokkeerd bij Spamhaus.

Als ik via de website bij hun kom kan ik het vinkje niet aanzetten om naar deblokkeren te gaan, ik vermoed doordat ik met ipv6 bij hen aanklop - nummers niet gelijk. Had ik met XS4ALL geen last van omdat die techniek toch beter was - men hield de mailservers van klanten in de gaten.

Inmiddels forward ik alles naar mail.kpnmail.nl dus mijn mail gaat wel weer door. 


Als ik mijn IP adres wil deblokkeren via https://check.spamhaus.org dan kan ik dat vinkje wel zetten.

 

ik vermoed doordat ik met ipv6 bij hen aanklop - nummers niet gelijk.

Ook ik heb al sinds jaar en dag IPv6.

 

Had ik met XS4ALL geen last van omdat die techniek toch beter was - men hield de mailservers van klanten in de gaten.

Waarop baseer jij de conclusie dat die techniek toch beter was?

Wat bij xs4all beter geregeld was was de reverse DNS maar verder ... 🤔


Ziet er bij mij andes uit:

 

Inderdaad had je een PTR record, je kon 7 dagen in de week bellen tot 2300 uur en geen gedoe met blokkeer lijsten. Zeg maar 3 toch wel belangrijke verschillen.

Ik heb nog een Fritz in bruikleen, maar straks mag je daar voor betalen heb ik begrepen, had vroeger een Experiabox van KPN, net zoals wat familie leden, wat een pokkending. Eerst kon ik mijn eigen subnet er op instellen, maar de boys van KPN besloten dat dat niet langer mocht. Wat toen de reden om over te stappen op XS4ALL…. Dus nu weer gedwongen terug.

Ja, mijn glasvezel en netwerk zijn verder identiek aan XS4ALL, betrouwbaarheid - op mail na - is ook goed.


In ieder geval bedankt, na het volgen van jouw link, invullen van IP kon ik wel op het vakje klikken en kreeg ook het beeld dat jij had,

Kortom, hij is gedeblokkeerd, misschien handig al KPN ook de goede link vindbaar op mijn KPN zet.


Ik heb nog een Fritz in bruikleen, maar straks mag je daar voor betalen heb ik begrepen, ...

Nu zijn de kosten voor die FRITZ!Box verdisconteerd in de basisprijs van jouw abonnement en straks zie je ze apart op je factuur maar per saldo ben je goedkoper uit.

En inderdaad, de Experia/KPN Box kan je beter gewoon op zolder opbergen en een router naar eigen keuze gebruiken.

 

Ziet er bij mij andes uit:

 

Dat is hetzelfde als bij mij.