Hallo KPN’ers, medeforummers,
wij zitten met een probleem waarbij, de zeer behulpzame, Facebook chat ons niet meer verder kan helpen en ons deze kant op stuurde. Hopelijk hebben jullie de oplossing 🤗
Een kleine geschiedenis:
Wij waren nog in het bezit van de oude Experia box v9 icm met een "Sneller Internet tot 1 Gbit/s" abo.
De speedtest en downloadsnelheden waren prima: rond de 50 tot 60 MB/sec
De box begon mankementen te krijgen dus werd deze omgeruild voor een nieuwe KPN box 12.
We hebben de kabels van de v9 letterlijk 1:1 overgezet naar de v12 maar wat schetst onze verbazing: de snelheid is weg. De speedtest komt niet verder dan:

tov de v9 is dat bijna 6x zo laag…. ook de downloadsnelheid is gezakt naar max 11 MB/sec.
Via de Facebook chat contact gezocht en die kwamen met het “uitzetten en 2 min wachten en dan weer aanzetten” van de modem en het glasvezelkastje.
Helaas heeft dat niks geholpen ☹️
De 100 op de schaalverdeling wekte mijn argwaan, daar stond toch 1000 bij de v9??
Ik ben toen gaan kijken naar de instellingen van mijn netwerk:
Link speed (Receive/Transmit): 100/100 (Mbps)
IPv4 address: 192.168.2.6
IPv4 DNS servers: 208.67.222.222 208.67.220.220
Primary DNS suffix: kpn
Manufacturer: Intel Description: Intel(R) Ethernet Connection I217-V
Driver version: 12.19.0.16
Physical address (MAC): 1C-87-2C-5F-B2-98
Weer die 100/100…. terwijl de I217-V toch echt tot 1 Gbps kan…. nog meer argwaan dus!
Tussendoor voor de lol de speedtest gedaan op mijn mobiel met alleen WiFi aan:

Dat zijn de snelheden die ik verwacht bij mijn PC! Wat mis ik toch??
Toen maar eens in de instellingen van de modem zelf gekeken en wat schets wederom mijn verbazing:

De enige die 1Gbit/s haalt is onze NUC ( U10JA26)
De rest, waaronder de pc (11053), staat op 100 Mbit/s… dat verklaart de speedtest en downloadsnelheid wel natuurlijk maar….. hoe kan het bij de v9 wel snel geweest zijn en bij de v12 in ene dit soort waardes??
Iemand hier die ons kan helpen? Missen we een instellingen in de modem of PC??
Horen graag van jullie 😀