Skip to main content
Beantwoord

Speedtest snelheid KPN Box 12 veel lager dan de Experiabox V9??

• 30 april 2025
  • 23 reacties
  • 1209 keer bekeken

Hallo KPN’ers, medeforummers,

wij zitten met een probleem waarbij, de zeer behulpzame, Facebook chat ons niet meer verder kan helpen en ons deze kant op stuurde. Hopelijk hebben jullie de oplossing 🤗
Een kleine geschiedenis:

Wij waren nog in het bezit van de oude Experia box v9 icm met een "Sneller Internet tot 1 Gbit/s" abo.
De speedtest en downloadsnelheden waren prima: rond de 50 tot 60 MB/sec

De box begon mankementen te krijgen dus werd deze omgeruild voor een nieuwe KPN box 12.

We hebben de kabels van de v9 letterlijk 1:1 overgezet naar de v12 maar wat schetst onze verbazing: de snelheid is weg. De speedtest komt niet verder dan:

tov de v9 is dat bijna 6x zo laag…. ook de downloadsnelheid is gezakt naar max 11 MB/sec.

Via de Facebook chat contact gezocht en die kwamen met het “uitzetten en 2 min wachten en dan weer aanzetten” van de modem en het glasvezelkastje.
Helaas heeft dat niks geholpen ☹️

De 100 op de schaalverdeling wekte mijn argwaan, daar stond toch 1000 bij de v9??

Ik ben toen gaan kijken naar de  instellingen van mijn netwerk:
Link speed (Receive/Transmit): 100/100 (Mbps)
IPv4 address: 192.168.2.6
IPv4 DNS servers: 208.67.222.222 208.67.220.220
Primary DNS suffix: kpn
Manufacturer: Intel Description: Intel(R) Ethernet Connection I217-V
Driver version: 12.19.0.16
Physical address (MAC): 1C-87-2C-5F-B2-98

Weer die 100/100…. terwijl de I217-V toch echt tot 1 Gbps kan…. nog meer argwaan dus!

Tussendoor voor de lol de speedtest gedaan op mijn mobiel met alleen WiFi aan:

Dat zijn de snelheden die ik verwacht bij mijn PC! Wat mis ik toch??

Toen maar eens in de instellingen van de modem zelf gekeken en wat schets wederom mijn verbazing:

De enige die 1Gbit/s haalt is onze NUC ( U10JA26)
De rest, waaronder de pc (11053), staat op 100 Mbit/s… dat verklaart de speedtest en downloadsnelheid wel natuurlijk maar….. hoe kan het bij de v9 wel snel geweest zijn en bij de v12 in ene dit soort waardes??

Iemand hier die ons kan helpen? Missen we een instellingen in de modem of PC??

Horen graag van jullie 😀

Beste antwoord door Magic666

Hi ​@Alex van KPN,

hier dan de update: nieuwe modem werkt gewoon helemaal prima!

En dat met de oude kabel, de meegeleverde kabel dus niet hoeven te gebruiken.
Wat het euvel dan was? Echt geen idee…. de modem is retour naar KPN.

Wat wel apart was, maar blijkbaar normaal:
de wifi naam van de nieuwe modem kwam niet in mijn wifi-lijst tevoorschijn… maar wel de oude die we net hadden ingeleverd! En krijg nou wat: die werkte gewoon met diens wachtwoord.
Vond ik apart maar dat schijnt te kunnen….

Al met al dus opgelost en ik bedank iedereen voor de tips, trucs en geduld in deze zaak :)

Bekijk origineel
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

23 reacties

JanD
Superuser
  • 11642 reacties
  • 30 april 2025

Beste ​@Magic666 dan heb je een netwerkkaart in je pc die niet meer dan 100Mbit/s aan kan of het is een gigabit netwerkkaart die op 100Mbit ingesteld staat.

• Auteur
  • Topper
  • 19 reacties
  • 30 april 2025

Beste ​@JanD

ik was al gaan twijfelen maar de aansluiting op het moederbord (Asus B85 Pro Gamer) zegt toch echt dit:
1x Ethernet 1Gbps 
En met de v9 kwam ik toch echt op beduidend hogere waardes uit.

De status van het netwerk spreekt dat echter weer tegen:

volgens Intel moet die toch echt 1Gbit aankunnen:

Nou is de PC al wat jaartjes oud dus het zou kunnen zijn dat de netwerkaansluiting kapot is… maar dat zou dan wel heel toevallig zijn dat dat gebeurd is tijdens het wisselen van de modem….

De speed&duplex, veel genoemd in wat FAQ's, staat op de aanbevolen “auto negotiation”:

De kabel is ook een aanbevolen cat 6.

Ik tast dus compleet in het duister waarom de waardes een factor 6 lager zijn met de nieuwe modem…
Tenzij de netwerkaansluiting op het moederbord dus echt kapot zou zijn… maar geen idee hoe ik dat zou kunnen dubbelchecken.

• 7200 reacties
  • 30 april 2025

Heb je al een andere kabel geprobeerd? 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+14
  • KPN Monteur
  • 5289 reacties
  • 30 april 2025

Als je de nuc nou eens aan dezelfde kabel als je pc aansluit, is die dan nog steeds 1000 of schakelt hij dan terug naar 100? Dan kan je de kabels of poorten van het modem uitsluiten.

Verder een leuk probleem, Vervelend voor jou maar wel interessant om op te lossen.

• Auteur
  • Topper
  • 19 reacties
  • 30 april 2025

Heb ik met die lengte niet liggen… (PC staat achter in de huiskamer, modem voor)

Voor wat het waard is: de kabel is in de pc/netwerkaansluiting gebleven tijdens de modemwissel.
Wat ik niet meer weet is of de pc ook uit stond, zou het kunnen dat een andere modem zorgt voor een defecte netwerkkaart/aansluiting in de pc?

Zover rijkt mijn pc kennis echt niet 🤣

@Ik_Combineer : dat vergt een mindere volksverhuizing en het proberen waard.
Daar kom ik op terug.
En wat is vervelend? Ik heb internet maar langzamer dan ik had terwijl ik er wel voor betaal nu (we blijven Nederlanders hè 😉)

JanD
Superuser
  • 11642 reacties
  • 30 april 2025

Beste ​@Magic666 een modem kan een netwerkkaart niet defect maken. 

Zet binnen de netwerkkaart de snelheid eens op 1 Gigabit c.q. 1.000Mb i.p.v. auto negotiation.

• Auteur
  • Topper
  • 19 reacties
  • 30 april 2025

Gisteren geprobeerd maar internet viel weg en er gebeurde niks.

Terugzetten naar auto negotiation zorgt weer voor internet.

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • 670 reacties
  • 30 april 2025

zijn de rj45 stekkertjes zelf aan de kabel gezet of zijn dit vast gegoten stekkertjes aan de kabel?

wellicht dat met het wisselen van het modem 1 van die stekkertjes geen goed contact meer maakt met de kabel waar die aan vast zit, waardoor de verbinding terug valt naar 100mbit.

• Auteur
  • Topper
  • 19 reacties
  • 30 april 2025

als, dan niet door mij. 😉
Maar daar kan ik nog eens naar kijken en als het lukt zal ik daar een foto van maken.

kabel van modem naar PC: vast gegoten
kabel van glasvezel naar modem: zelf aan de kabel gezet.
kabel van modem naar NUC: zelf aan de kabel gezet.

Op het oog zie je niks geks maar ik ben daar compleet een leek in.

JanD
Superuser
  • 11642 reacties
  • 30 april 2025

Je kunt de netwerkinstellingen op je pc ook resetten, doe dat eens ​@Magic666 

• Auteur
  • Topper
  • 19 reacties
  • 1 mei 2025

@JanD : gedaan maar helaas, geen verandering.

Om zeker weten dat ik niet gek word/ben heb ik de oude modem, gelukkig nog in bezit, aangesloten en hier het bewijs:

Speedtest:

Status netwerk:

en instellingen:

Goeie speedtest snelheid en overal 1000/1Gbit i.p.v. de 100 die je ziet als de Box 12 aangesloten is.
Kabels en netwerkaansluiting op PC dus gewoon OK.

Dan kunnen het maar 2 dingen zijn denk ik zo?
De modem is stuk
In de instellingen van de modem staat iets niet goed?

Wat ik in eerste instantie als verschil zie:
bij de box 12 staat IPv6 connectivity als no internet access
bij de box 9 staat daar internet

Nou ben ik een leek maar kan dat er mee te maken hebben?

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+22
  • Superuser
  • 18593 reacties
  • 1 mei 2025

Hallo ​@Magic666 

Begrijp ik goed, dat de PC verder weg staat? Er zijn eerder berichten voorbij gekomen, dat de LAN poorten van de Box12 moeite hebben met lange(re) netwerk kabels. Dan schakelt de verbinding terug naar 100Mbit/s. Door er een switch tussen te plaatsen (sterkere poorten?) werkte het daar dan wel.

• Auteur
  • Topper
  • 19 reacties
  • 1 mei 2025

Hi RBxx,

de pc staat t.o.v de modem “ver” weg ja.

de modem staat bij de ingang van de huiskamer, vlak bij het glasvezelkastje en de NUC, die met de Box 12 als enige een goede verbinding heeft, staat onder de modem (in een kastje)

De PC staat aan het eind van de kamer en de kabel loopt via de vloer en muur naar de pc. Dat zijn wel een paar meter ja.. als ik moet gokken: meter of 5 à 6.

De switch oplossing ben ik nog niet tegengekomen… heb je daar meer info over?

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+22
  • Superuser
  • 18593 reacties
  • 1 mei 2025

Die berichten heb ik helaas niet paraat. Een kabel van 6 meter zou ook geen probleem mogen zijn. Zo’n kabel (nog wat langer) gebruik ik ook tussen de Box 12 in de meterkast en de PC in mijn werkkamer boven.

Heb je de suggestie “andere kabel” en/of “PC naar de meterkast” al getest?
Misschien ‘lust’ de Box 12 de connector van de kabel niet. Als één van de acht draden geen contact maakt betekent dat al 100 Mbit/s.

• Auteur
  • Topper
  • 19 reacties
  • 1 mei 2025

Andere kabel heb ik helaas niet liggen, die zou ik echt moeten kopen.
De PC testen met de NUC kabel is nog een optie maar dat vergt wel wat “verhuis” activiteiten.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+25
  • Moderator
  • 24918 reacties
  • 5 mei 2025

Hi ​@Magic666, welkom hier. Fijn om te zien dat je op weg bent geholpen door de community leden, waarvoor dank. 

Jij hebt al aardig wat geprobeerd, en aangezien het met de V9 wel goed werkt kan ik me ook niet voorstellen dat dit aan de computer of kabel ligt. Wellicht dat de lengte nog een invloed kan hebben, maar 6 meter is echt niet lang. 

Haalt de PC de hogere snelheden wel wanneer je deze op de poort aansluit die 1 Gbit aangeeft op de modem? 

Heb jij de Box 12 ook een harde reset gegeven? Dit doe je door het resetknopje 30 seconden met een tandenstoker ingedrukt te houden tot de modem gaat herstarten. 

• Auteur
  • Topper
  • 19 reacties
  • 5 mei 2025

Hi Alex,

dank voor je reply!
De huidige Box 12 nog geen harde reset gegeven. Huidge? Jazeker: morgen krijg ik een nieuwe Box 12. (met nieuwe 10m kabel)
(en lever de “oude" Box 12 in)
Mocht het daar ook niet mee lukken zal ik jouw tip proberen 👍🏻

Voor wat het waard is:
De NUC, die als enige wel de 1 Gbit haalt, zat in eerste instantie op poort 1 en hebben we ergens in al dat getest op poort 4 gezet: ook 1 Gbit en de PC weer de 100. 
Ik heb de poorten bekeken en voor mij als leek lijken alle pinnetjes gewoon kaarsrecht.

Ik kan de andere poorten nog eens proberen natuurlijk, dat is zo een beetje het enige wat we nog niet gedaan hebben 🙈

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+25
  • Moderator
  • 24918 reacties
  • 5 mei 2025

Slow but steady komen we er wel. 😉 Probeer in ieder geval morgen de nieuwe Box 12 en vooral ook de andere kabel. Er moet hier een oorzaak voor zijn. 

Hou me ook op de hoogte, ik ben benieuwd waar dit aan ligt. 

• Auteur
  • Topper
  • 19 reacties
  • 5 mei 2025

Ik ook 😁

• Auteur
  • Topper
  • 19 reacties
  • Antwoord
  • 7 mei 2025

Hi ​@Alex van KPN,

hier dan de update: nieuwe modem werkt gewoon helemaal prima!

En dat met de oude kabel, de meegeleverde kabel dus niet hoeven te gebruiken.
Wat het euvel dan was? Echt geen idee…. de modem is retour naar KPN.

Wat wel apart was, maar blijkbaar normaal:
de wifi naam van de nieuwe modem kwam niet in mijn wifi-lijst tevoorschijn… maar wel de oude die we net hadden ingeleverd! En krijg nou wat: die werkte gewoon met diens wachtwoord.
Vond ik apart maar dat schijnt te kunnen….

Al met al dus opgelost en ik bedank iedereen voor de tips, trucs en geduld in deze zaak :)

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+22
  • Superuser
  • 18593 reacties
  • 7 mei 2025

Dat laatste is “service” van KPN ​@Magic666 

Om te voorkomen dat je langs moet bij al jouw WiFi apparaten om ze opnieuw te koppelen, bewaart KPN de ingestelde naam/wachtwoord veilig online op hun servers. Bij resetten of bij plaatsen van een nieuw modem worden die automatisch teruggezet.

Mooi dat de nieuwe Box 12 het probleem heeft opgelost. Alleen blijft het nu een mysterie wat het euvel was.

• Auteur
  • Topper
  • 19 reacties
  • 7 mei 2025

@RBxx : ah ok! Handige service dan toch wel :)

En tja, ik ben bang dat we het nooit zullen weten.
De layout van de instellingen bij deze nieuwe v12 was wel compleet anders dan bij de oude.
Misschien toch een firmware issue?

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+25
  • Moderator
  • 24918 reacties
  • 7 mei 2025

Fijn om te lezen dat het nu goed werkt, daar zat het toch ergens in die Box 12. Kan gebeuren, ik ben blij dat alles nu opgelost is, :)