Skip to main content
Beantwoord

Starlink als "Mobiel internet back-up" aansluiten op KPN Experia Box

• October 10, 2025
  • 31 reacties
  • 360 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

De nieuwe interface sinds vanmorgen, meldt keurig "Er zit geen dongel in het modem”. Moet trouwens dongle zijn KPN

En dan denk ik toch dat het wel erg fijn zou zijn als ik mijn Starlink, die in pauze stand staat a 5 euro per maand, mee zou kunnen verbinden voor als SHTF. 

Dan denk ik aan een USB wifi dongle die communiceert met de wifi van de starlink en dat het modem automatisch daarop overstapt als de wlan van KPN er uit ligt.
De hotspot van een mobiel zou ook mooi zijn maar wat als die ook uitvalt?
Daar liggen mooie mogelijkheden voor als je ook voorbereid wilt zijn op uitval van het internet.

Beste antwoord door Erwin van KPN

Hoi ​@Hans Keesom . Welkom hier.

Dank je wel voor het meedenken, Hans. Je voorstel om via een wifi-dongle een andere internetverbinding te gebruiken als back-up , bijvoorbeeld Starlink, een mobiele hotspot of een tweede router is goed te begrijpen. Steeds meer mensen willen zekerheid als het internet uitvalt. Ik snap ook de reacties van andere forumgebruikers. Het aanpassen van de firmware van onze modems is iets dat niet zomaar gedaan wordt. Zeker niet voor één of twee verzoeken. Daar komt technisch en organisatorisch veel bij kijken, en het moet ook passen binnen het beleid van KPN. Verder is glasvezel (als het eenmaal is aangelegd en geactiveerd) superstabiel. 

Tegelijk wil ik niet op de stoel van de ontwikkelaars gaan zitten. Ik kan je idee daarom wel intern doorgeven. Of het echt haalbaar is, kan ik nu niet zeggen. Maar een goed idee mag zeker gehoord worden dus ik stuur je topic even door naar onze modem afdeling.

31 reacties

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 10, 2025

@Hans Keesom

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 10, 2025

@Hans Keesom

?????????????????????????????????????????????

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 10, 2025

@Hans Keesom

oke oke, nu gaat het dus over alles behalve de vraag waar het om gaat?

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 10, 2025

@Hans Keesom

Even checken voor je iets beweert. Gaat bij mezelf ook weleens verkeerd hoor 😀.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 10, 2025

@Hans Keesom

Even checken voor je iets beweert.

Je hebt je punt weer even gemaakt, nu weer on topic graag

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 10, 2025

Je hebt je punt weer even gemaakt, nu weer on topic graag

Nee, het kan niet. Moet een 4G-dongle van KPN-goedgekeurde modellen zijn.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 11, 2025

Verzoek aan KPN is om samen met de hardware leverancier op zoek te gaan naar een USB-wifi dongle een de firmware erop aan te passen dat je daar kan inloggen op een ander wifi signaal dat gebruikt wordt zodra de eigen plan verbinding wegvalt om wat voor reden dan ook.
Dit kan dus een hotspot op een telefoon zijn maar ook de wifi van de buren (als zij jou het wachtwoord van hun gastnetwerk willen geven) of een andere wifi zoals bijvoorbeeld starlink. Volgens mij maak je op deze manier je internet verbinding ineens een heel stuk robuuster.

• October 11, 2025

Volgens mij kon het vroeger gewoon. Standaard USB tetering werkte gewoon dacht ik. Je zou bijna denken dat KPN de mogelijkheden bij de nieuwe firmware expres beperkt heeft. Dat KPN helemaal niet wil dat je er een Starlink systeem aan knoopt.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 11, 2025

Ja, het klopt. Bij SGE-firmware kan je gewoon een telefoon gebruiken via USB-tethering. Sinds wanneer is het niet meer mogelijk weet ik niet meer, maar bij updaten naar KPN-firmware is de telefoon hotspot niet meer te gebruiken. Of met de huidige firmware weer mogelijk is, weet ik niet.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 11, 2025

Bij mij werkte vroeger USB tethering ook gewoon op de V10, mobiel via USB verbinden en het werkte.

Ik heb nu een universele 4G LTE dongle/dongel met een 097-sim er in geprobeerd en de modem herkent niks meer.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • October 11, 2025

Deze werkt (zo ver ik weet) prima. Maar dan moet je een simkaart er in doen. We gebruiken ze voor de 4g backup bij KPN EEN.

https://www.bol.com/nl/nl/p/tcl-ik41ve1-modem-4g-lte-zwart-plug-play-m2m-oplossing/9300000224949542/

• October 12, 2025

Deze werkt (zo ver ik weet) prima. Maar dan moet je een simkaart er in doen. We gebruiken ze voor de 4g backup bij KPN EEN.

https://www.bol.com/nl/nl/p/tcl-ik41ve1-modem-4g-lte-zwart-plug-play-m2m-oplossing/9300000224949542/

Een simkaart van een andere provider, werkt dat?

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 12, 2025

Met alle respect en met veel dank voor alle antwoorden, mijn vraag en/of voorstel gaat erover om via die poort/of anderzins een ander wifi signaal de backup te laten zijn voor mijn KPN-modem. 
Dus juist niet met behulp van een 4G-dongle, eventueel wel met behulp van een wifi-dongle als dat nodig mocht zijn.
Dat lijkt mij een veel elegantere en voor de klant kostengunstigere oplossing.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 12, 2025

Met alle respect en met veel dank voor alle antwoorden, mijn vraag en/of voorstel gaat erover om via die poort/of anderzins een ander wifi signaal de backup te laten zijn voor mijn KPN-modem. 
Dus juist niet met behulp van een 4G-dongle, eventueel wel met behulp van een wifi-dongle als dat nodig mocht zijn.

We geven toch precies de antwoorden op jouw vraag.

1. Een dongle aan USB port moet beheerd worden vanuit KPN firmware, hier accepteert KPN firmware alleen bepaalde modellen.
  2. KPN firmware accepteert alleen 4G dongle, geen andere sorten van dongles, dus ook niet wifi-dongle

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 12, 2025

We geven toch precies de antwoorden op jouw vraag.

1. Een dongle aan USB port moet beheerd worden vanuit KPN firmware, hier accepteert KPN firmware alleen bepaalde modellen.
  2. KPN firmware accepteert alleen 4G dongle, geen andere sorten van dongles, dus ook niet wifi-dongle

…… en dus is mijn verzoek/vraag/voorstel aan KPN om het mogelijk te maken……….  

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • October 12, 2025

Je kan dit wel configureren met een andere router.

Unifi opnsense kan je alles zelf maken niks is te gek en gewoon mogelijk.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 12, 2025

En hoe realistisch schat je jouw voorstel?

• KPN verwijdert expres de mogelijkheid willekeurige 4G dongles te gebruiken uit firmware
  • KPN gaat op jouw voorstel om weer in te bouwen en adderen de mogelijkheid om wifi-dongles te gebruiken

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 12, 2025

En hoe realistisch schat je jouw voorstel?

• KPN verwijdert expres de mogelijkheid willekeurige 4G dongles te gebruiken uit firmware
  • KPN gaat op jouw voorstel om weer in te bouwen en adderen de mogelijkheid om wifi-dongles te gebruiken

Technisch gezien vrij realistisch : een 4g USB-dongle verschilt hardwarematig niet zoveel van een wifi-dongle. Kwestie van de firmware aanpassen.

Commercieel gezien, KPN wil graag dat iedereen op glas over gaat binnen 2 jaar. Ze zullen dan een mogelijkheid moeten bieden om dat zo pijnlijk mogelijk te maken. Mijn voorstel is daarbij een pijnloze oploze oplossing.  

De experiabox wil ik gewoon laten doordraaien door een USB-wifi-koppeling naar de wifi van mijn glasvezelmodem is dan een godsgeschenk. En dan voor de zekerheid ook nog kunnen instellen dat de experia op de wifi van mijn werk-mobiel als backup nr 2 en de wifi van starlink kunnen terugvallen………

Ik heb heel veel smarthome devices op mijn Experia zitten en heb geen zin om dat allemaal over te moeten zetten. De update van afgelopen week was een wake-up call.
Als ze me dwingen dat te  doen  ga ik weg bij KPN. En met mij vele anderen die helemaal geen glasvezel snelheden  nodig hebben maar een stabiele provider. Odidi heeft een mooie en goedkopere oplossing wat dat betreft.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • October 12, 2025

Als ze me dwingen dat te  doen  ga ik weg bij KPN. En met mij vele anderen die helemaal geen glasvezel snelheden  nodig hebben maar een stabiele provider.

Mooi, bij welke provider is het mogelijk een Wifi-dongle aan te sluiten bij provider router, ik wil met jou mee gaan.

Odidi heeft een mooie en goedkopere oplossing wat dat betreft.

Vreemd, bij Odido kan ik geen 4G dongle aansluiten op de Zyxel, laat staan een wifi-dongle.

Als je een eigen router wil gebruiken, kan bij ieder provider, ook bij KPN.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • October 12, 2025

Technisch gezien vrij realistisch : een 4g USB-dongle verschilt hardwarematig niet zoveel van een wifi-dongle. Kwestie van de firmware aanpassen.

Even firmware aanpassen voor enkele modems en letterlijk miljoenen modems updaten is natuurlijk 5 minuten werk.

Commercieel gezien, KPN wil graag dat iedereen op glas over gaat binnen 2 jaar. Ze zullen dan een mogelijkheid moeten bieden om dat zo pijnlijk mogelijk te maken. Mijn voorstel is daarbij een pijnloze oploze oplossing.  

Ik zie echt 0,0 toepassingen waarom dit een overstap naar glasvezel zou verbeteren. Glasvezel heeft vele malen minder storing en dan is een backup eigenlijk overbodig.

En met mij vele anderen die helemaal geen glasvezel snelheden  nodig hebben maar een stabiele provider. Odidi heeft een mooie en goedkopere oplossing wat dat betreft.

Stabiele provider? Dus wel glasvezel dan, want stabieler bestaat niet.

Die goedkope oplossing van Odidi is denk ik klik&klaar waar je het over hebt. Dat is mooi, zit je elke 24u met een nieuw IP adres. Gaat je slimme huis leuk vinden.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 13, 2025

Dank je wel voor het meedenken, Hans. Je voorstel om via een wifi-dongle een andere internetverbinding te gebruiken als back-up , bijvoorbeeld Starlink, een mobiele hotspot of een tweede router is goed te begrijpen. Steeds meer mensen willen zekerheid als het internet uitvalt. Ik snap ook de reacties van andere forumgebruikers. Het aanpassen van de firmware van onze modems is iets dat niet zomaar gedaan wordt. Zeker niet voor één of twee verzoeken. Daar komt technisch en organisatorisch veel bij kijken, en het moet ook passen binnen het beleid van KPN. Verder is glasvezel (als het eenmaal is aangelegd en geactiveerd) superstabiel. 

Tegelijk wil ik niet op de stoel van de ontwikkelaars gaan zitten. Ik kan je idee daarom wel intern doorgeven. Of het echt haalbaar is, kan ik nu niet zeggen. Maar een goed idee mag zeker gehoord worden dus ik stuur je topic even door naar onze modem afdeling.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 14, 2025

Hallo Erwin, Dank voor je constructieve en inhoudelijke reactie. Uiteraard begrijp ik, mede dankzij mijn eigen achtergrond in software en heel lang geleden zelfs firmware, dat het niet een kwestie van 5 minuten programmeren of zomaar even toevoegen. Je wilt de basisfunctionaliteit en stabiliteit van een modem niet verminderen door “nice to have”.

Ik denk echter niet dat het een nice-to-have is en het eerder een teken kan zijn hoe gedreven KPN is om absoluut de beste dienstverlening en beschikbaarheid na te streven. Zoals je al aangeeft willen steeds meer mensen zekerheid over hun internet verbinding. Je laptop overschakelen op de hotspot van je mobiel kost tijd als dat zoals dat nu gaat, moet gebeuren en dat is vervelend als je net in een videogesprek zit. Als dat volautomatische gebeurt win je kostbare tijd.

Het lijkt mij dat als het netwerk van KPN zo stabiel is, het kan worden gepresenteerd als : en daarom hebben we nu een optie om het nog stabieler te laten zijn.

• October 14, 2025

Je laptop overschakelen op de hotspot van je mobiel kost tijd als dat zoals dat nu gaat...

Je moet niet doen alsof er elke dag storing is. De laatste keer dat ik bij mij storing was is alweer jaren geleden. En zo is dat bij de meeste klanten.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 14, 2025

Je laptop overschakelen op de hotspot van je mobiel kost tijd als dat zoals dat nu gaat...

Je moet niet doen alsof er elke dag storing is. De laatste keer dat ik bij mij storing was is alweer jaren geleden. En zo is dat bij de meeste klanten.

Wat fijn dat jij zo een stabiele verbinding hebt.
Wel merkwaardig dat jij inzicht hebt in wanneer mijn modem is uitgevallen de afgelopen jaren, ik voel een AVG aankomen.
Kan jij aangeven waar ik beweer dat ik elke dag storing heb?

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • October 14, 2025

Ze gaan dit gewoon niet doen. Als je dit soort mogelijkheden wilt hebben, moet je net als ik een eigen modem kopen waar dat soort opties wel ondersteund worden.
KPN levert de basis, wil je meer ? Dan moet je zelf acteren en investeren.