Skip to main content
Antwoord

Steeds weer wegvallen van wifi verbinding waarschijnlijk na een update

• June 22, 2025
  • 5 reacties
  • 52 keer bekeken

Sinds een aantal maanden, waarschijnlijk na een update, valt telkens de verdinding met Wifi weg. Hij gaat om de paar seconden van wifi naar 5G naar wifi naar 5G etc. Dit is natuurlijk niet goed voor de batterij van de telefoon, is namelijk snel leeg. Alles is al gereset en opnieuw geinstalleerd. Helaas geen verbetering. Na wat puzzelen ben ik er achter gekomen dat de wpa3 beveiliging de oorzaak is. Schakel ik naar wpa2 dan gaat het tot nu toe allemaal goed. Echter is de boel dan minder goed beveiligd.

Kan ook al geen printer update meer uitvoeren en ook mijn mediaspeler kan geen gegevens meer van internet af halen. Voorhhen geen enkel probleem. Waarschijnlijk heeft Kpn de beveiliging dermate hoog ingesteld dat er problemen van komen.  

Beste antwoord door Arjan van KPN

Oh, dus je printer heeft helemaal geen verbinding begrijp ik. Ook niet als het met een internetkabel op het modem is aangesloten? Of bedoel je een USB-kabel? Het kan dan nog wellicht een IPv6 probleem zijn. Kun je eens proberen dit uit te schakelen in het modem? 

Dit doe je door in te loggen op de webinterface van je modem en te gaan naar Internetverbinding (links in het menu). Daar klik je op IPv6 (één van de tabjes bovenaan) en dan kun je het uitschakelen. Ik ben benieuwd of dit helpt. 

5 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@andrettie. Goed dat je zelf ook aan het uitvogelen bent gegaan wat de problemen bij jou veroorzaakt. Dat geeft jezelf al wat meer inzicht in de mogelijkheden van je modem en verbinding. 

Het kan eerlijk gezegd geen kwaad om de beveiliging op WPA2 te laten staan. Het is niet zo dat de Wifi verbinding dan stukken minder beveiligd is, de beveiligingstechniek is gewoon iets ouder. Ons V10 modem ondersteunt geeneens WPA3 beveiliging en een groot deel van onze klantenbase heeft deze nog staan. 

Wat betreft je printer en mediaspeler kan het zijn dat je de uitgaande firewall dient bij te stellen naar Standaard. Deze firewall is toegevoegd sinds de ontwikkeling van de KPN Software op de modems en kan soms wat strikt zijn als ie op hoog staat. Het op Standaard zetten van de firewall maakt je niet kwetsbaarder voor binnenkomende dreigingen, het is puur voor uitgaande verbindingen. Zou je dit eens willen proberen? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 23, 2025

Oke, bedankt voor het aantwoord.

Beveiliging wpa2 zal ik laten staan. Heb nu de firewall op standaard gezet, maar nog geen doorkomen aan. Had de printer ook al rechtstreeks op het modem aangesloten en dat helpt ook niet. Hij geeft telkens aan dat er geen netwerk verbinding is.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • June 24, 2025

Oh, dus je printer heeft helemaal geen verbinding begrijp ik. Ook niet als het met een internetkabel op het modem is aangesloten? Of bedoel je een USB-kabel? Het kan dan nog wellicht een IPv6 probleem zijn. Kun je eens proberen dit uit te schakelen in het modem? 

Dit doe je door in te loggen op de webinterface van je modem en te gaan naar Internetverbinding (links in het menu). Daar klik je op IPv6 (één van de tabjes bovenaan) en dan kun je het uitschakelen. Ik ben benieuwd of dit helpt. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 25, 2025

Het lijkt een wonder. IPv6 uitgezet en hij doet het ineens. Althans de printer.

Mediaspeler krijgt geen internet verbinding, maar is geen probleem.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Mooi dat dat de oplossing bleek voor de printer! Hopelijk kun je het voor de mediaspeler op een andere manier oplossen of er omheen werken.Â