Skip to main content
Beantwoord

Sterk wisselende wifisnelheden met KPN Experia box

• February 7, 2026
  • 8 reacties
  • 44 keer bekeken

ik heb sterk wisselende wifi snelheden, soms normaal soms 50% soms 25%. Mijn experia box geeft aan dat de Noise margin 5.0. Dit duidt volgens mij op een instabiele verbinding tussen de wijkcentrale en mijnexperia box, Kan kpn hier iets aan verbeteren?

m.vr.gr.

Beste antwoord door Vulpen

als ik even op internet speur vind ik dat een noise margin van 5 duidt op een instabiele verbinding tussen wijkcentrale en experia box. en niet op problemen tussen box en mijn laptop dan zou bedraad niets uit mogen/kunnen maken

Klopt, maar aangezien de wifi mogelijk oorzakelijk is en de noise margin (hoewel niet optimaal) niet de reden hoeft te zijn dat je een instabiele snelheid hebt is het goed om zo veel mogelijk mogelijke oorzaken uit te sluiten.  Dus test sowieso een tijdje bedraad om te controleren of het daadwerkelijk de inkomende verbinding is en niet bijvoorbeeld de Wifi

8 reacties

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 7, 2026

ik heb sterk wisselende wifi snelheden [snip]. Dit duidt volgens mij op een instabiele verbinding tussen de wijkcentrale en mijnexperia box, Kan kpn hier iets aan verbeteren?

Als je het hebt over wijkcentrale en jouw box dan moet je eerst bedraad testen, niet over wifi. Als je bedraad ook slechte (of goede) snelheden haalt, dan kun je verder kijken.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 7, 2026

als ik even op internet speur vind ik dat een noise margin van 5 duidt op een instabiele verbinding tussen wijkcentrale en experia box. en niet op problemen tussen box en mijn laptop dan zou bedraad niets uit mogen/kunnen maken

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 7, 2026

Chatgpt zeker? 😉

Noise margin van wifi heeft niets te maken met de verbinding tussen de wijkcentrale en jouw box. Noise margin van de glasvezelverbinding wel (maar dan heeft het niets met wifi te maken en zal bedraad ook slecht zijn).

Over welke noise margin heb jij het?

Als het om wifi gaat moet je altijd eerst bedraad testen om echt te zien of het wifi het probleem is of jouw aansluiting.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 7, 2026

De noise margin van 5 staat op de dsl info pagina van mijn experiabox. Neem aan dat dat slaat op het binnenkomende signaal

Vulpen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Medewerker
  • Antwoord
  • February 7, 2026

Klopt, maar aangezien de wifi mogelijk oorzakelijk is en de noise margin (hoewel niet optimaal) niet de reden hoeft te zijn dat je een instabiele snelheid hebt is het goed om zo veel mogelijk mogelijke oorzaken uit te sluiten.  Dus test sowieso een tijdje bedraad om te controleren of het daadwerkelijk de inkomende verbinding is en niet bijvoorbeeld de Wifi

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 7, 2026

De noise margin van 5 staat op de dsl info pagina van mijn experiabox. Neem aan dat dat slaat op het binnenkomende signaal

Dat slaat inderdaad op het DSL signaal maar heeft dus niets te maken met wifi. Vandaar dat er altijd gevraagd wordt even bedraad te testen zodat gezien kan worden dat het probleem ook echt in de DSL lijn ligt. Als je test met wifi kan het dus ook gewoon een wifi probleem zijn en dat die noise margin er niets mee te maken heeft. 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • February 10, 2026

Welkom op de community ​@Jan 999, hoewel de aanleiding minder leuk is. Jammer dat je problemen ervaart met je wifi 🙁

Ik zie dat de andere hier al uit hebben gelegd dat het erg van belang is om eerst te testen of de verbinding zelf wél goed is als je de wifi even buiten beschouwing laat. Is het al gelukt om een bekabelde verbinding te testen en zo ja, hoe ging dat?

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • February 13, 2026

We hebben geen reactie meer van je gezien dus ga ik ervan uit dat je geen verdere hulp nodig hebt @Jan 999. Anders hoor ik het graag!