Skip to main content

Ik heb een Fritzbox (KPN) en twee Fritzbox repeaters (3000). Een van de repeaters is aangesloten op mijn LAN en de tweede is via een Wifi verbinding verbonden. De Wifi verbinding van de betreffende repeater is goed volgens de Repeater test van Fritzbox.

ik ervaar het volgend probleem. Mijn LAN netwerk, of liever apparaten die bedraad op het LAN zijn aangesloten zoals bijvoorbeeld een Bluesound Node ondervinden hinder in de zin van onderbreking van het streamingssignaal zodra ik mijn IPad of IPhone gebruik. Zodra ik door een iCloud map of in Safari iets aan het  het zoeken ben treden er haperingen in mijn streamingssignaal op.

Mijn TV (TV+ box)  heeft dat niet(meer). Ik heb een call naar AVM gestuurd. AVM heeft een uitgebreide scan uitgevoerd en kunnen geen vreemde zaken vinden in mijn Fritzbox modem en repeaters. 

De bluesound Node is via een Negear switch G105E direct op het LAN aangesloten. De storing treedt ook op als er verder geen actie is op de betreffen lan verbinding (dus ook als TV uit staat). Ik heb dit probleem sinds een maand op 3. Er zijn de laatste 4 of 5 maanden geen aanpassingen in systeem of netwerk doorgevoerd m.u.v. Van de regulaire updates van software.

Heeft iemand een idee hoe ik dit verhelpen kan. Voor de volledigheid ik heb een 200Mbit abo bij KPN.

 

Hi @Abzek! Gek dat dit al 3 maanden speelt en super dat je al contact met AVM hebt gehad. Heel vreemd dat het weg blijft vallen. 😕

De Node valt dus weg en je zegt ook dat het op andere apparaten gebeurt, dit zijn dan alle apparaten die bekabeld aan zijn gesloten? Zijn die ook allemaal aangesloten via de Netgear switch? 
Zo ja, zou je dan één van de apparaten eens rechtstreeks bekabeld op je Fritzbox aan willen sluiten? Ik ben benieuwd of het dan nog steeds wegvalt. 

Daarnaast ben ik benieuwd welk type iPad en iPhone je hebt en welke versie iOS hierop actief is. 
Ik hoor het graag!


De storing treedt ook op als er verder geen actie is op de betreffen lan verbinding (dus ook als TV uit staat)

Staat dan ook het kastje daadwerkelijk uit? Hoe is het kastje verbonden? Bekabeld? Rechtstreeks op de Fritzbox zonder iets er tussen? 


De Bluesound node is via de NETGEAR switch aangesloten op de Fritzbox. Ik kan nog even proberen wat er gebeurt als ik de Bluesound direct op mijn Fritzbox aansluit. Ik heb een IPhone 13 en een IPad Pro. Beide zijn voorzien evenals de Bluesound node van de nieuwste software. 
ik test morgen even of het direct aansluiten van de Bluesound node het probleem oplost


Ik bedoelde het tv kastje. Die Bluesound geloof ik wel. Die zal niet de oorzaak zijn denk ik.

De tv ontvanger, die kan eventueel wel ellende veroorzaken, ondanks dat die zelf goed werkt. Dus het is even de vraag: Als u zegt dat de tv uit staat, staat dan ook daadwerkelijk het kastje uit?


Heb je op de switch "Loop Detection" aan staan?

Zo nee, kan je dat eens doen.


Ik heb de TV+ box op snel inschakelen staan dus dat is volgens mij een soort stand-by stand. Wat je suggereert is de box daadwerkelijk helemaal uit te schakelen. Ik zal dat een uitproberen. 
V.w.b de opmerking van wjb ik moet even kijken of “loop detection” in of uitgeschakeld staat. Mijn vraag wat doet die “loop detection” precies?


Mijn vraag wat doet die “loop detection” precies?

Als er een loop in jouw netwerk zit (twee verbindingen tussen twee apparaten) dan kunnen multicast/broadcast pakketjes gaan "rondzingen" met als gevolg dat het netwerk volloopt. Loop detection herkent dit en zal het "rondzingen" blokkeren. Het is altijd goed om deze optie aan te hebben staan.


Top, dank je voor je uitleg.
Ik zal de switch instellingen even controleren en zonodig aanpassen.


Top, dank je voor je uitleg.
Ik zal de switch instellingen even controleren en zonodig aanpassen.

Ik weet natuurlijk niet of dat de oorzaak is maar er zou wel een netwerk loop kunnen zijn als één van jouw FRITZ!Repeaters met een netwerkkabel op die switch in aangesloten en een andere FRITZ!Repeater via wifi aangesloten is.


Network loop protection zit een beetje verstopt bij Fritz!box, mocht je het niet kunnen vinden:
 

Als je op de FRITZ!Box Support pagina bent, bijna helemaal onderaan. 

 


Loop detection staat/stond ingeschakeld


ik test morgen even of het direct aansluiten van de Bluesound node het probleem oplost

Heb je dit ook al kunnen testen? Ik ben benieuwd naar de resultaten want ik vraag me nu ook heel erg af waar dit door komt. 🙃


Ik heb de bluesound node direct aangesloten, maar nog geen hapering in het geluid gehad. Maar die hapering van geluid is iets wat een paar keer op een dag voorkomt dus ik wacht even af voordat ik zeker weet of dit een verbetering is.


Vandaag mijn gehele LAN netwerk gecontroleerd en getest. Geen bijzonderheden kunnen vinden. Als laatste mijn KPN TV+ box opnieuw factory reset laten uitvoeren en mijn Fritzbox modem opnieuw opgestart. En ja hoor ik heb weer een multicast verbinding. Wat nu de oorzaak is, GEEN IDEE! Mijn bluesound Node heeft vandaag nauwelijks gespeeld dus ik geef dit even de tijd. 
maar vooralsnog nog lijkt het opgelost.
 

 


Wat fijn dat het gelukt is! Dank voor het laten weten. 😄 Hopelijk blijft het nu goed werken. 🤞


Op dit moment is alles stabiel. Geen storingen meer gehad. Blijft voorzichtig positief dat het nu normaal blijft werken.


Zojuist weer problemen met mijn tv beeld. Beeld en geluid haperen constant. Direct naar mijn Fritzbox onlinemonitor gekeken en ja hoor de tv streamt weer via de Upstream ipv Downstream. Tv staat op muscats. KPN hebben jullie nu een goede oplossing voor de aanhoudende probleem? Ik ben het echt zat nu!


... en ja hoor de tv streamt weer via de Upstream ipv Downstream. ...

Upstream bestaat er helemaal geen multicast.

Ik denk dat je bedoelt dat je in de onlinemonitor upstream ook wat communicatie over vlan 4 ziet maar dat is volstrekt normaal.

Plaats anders eens een screenshot van de onlinemonitor in zo'n situatie.


Maar ik zie een duidelijk verschil bij multicast in dat geval zie ik een IPTV stream in Downstream en dat is nu niet het geval. Zie het bericht van 5 dagen geleden.


Die grafiek laat enkel zien dat er upstream communicatie is met een hogere prioriteit dan "gewoon" internet. Dit heeft niets met multicast te maken maar met het feit dat de TV+ Box een hogere prioriteit meegeeft aan de communicatie richting het TV platform zodat het verzenden van die berichten voorrang krijgt op andere communicatie.

Ik denk dat je hetzelfde patroon te zien krijgt als je jouw TV+ Box op unicast instelt.


Ik heb de laatste telkens na een factor reset van de box een stream gehad zoals hieronder aangegeven. Op dat moment had ik geen beeld en geluidstoringen. De tv box staan ingesteld op multicast. Na een paar dagen had ik weer een probleem van haperen e.d.. volgens het tv box menu staat de box ingesteld op multicast maar in de praktijk is dit unicast. Dit kan ik herkennen aan het trage schakelen bij zenderovergangen. Veel mensen hebben in deze call aangegeven dat er echt een verschil is tussen multi en unicast. Zelfs KPN geeft aan dat de box op multicast moet staan. 
zodra de box op multicast staat heb ik een stream zoals hieronder.

 


Klopt allemaal, het enige dat ik aangeef is dat jouw uitspraak "en ja hoor de tv streamt weer via de Upstream ipv Downstream" niet correct is.


Oké. Dank voor je toelichting


Ik lees zojuist dat die Bluesound node gebruik maakt van multicast en dat is zorgelijk want dat zou dan wel eens de oorzaak kunnen zijn.


Nee dat klopt niet. De Bluesound loopt in de basis over Wifi. Maar ook bij LAN gebruikt de Bluesound geen multicast.