Skip to main content
Klopt het dat er op dit moment storingen zijn met het 4G netwerk zodat port forwarding niet meer werkt? Sinds vanmorgen kan ik niet meer bij mijn thuis adres vanaf buiten. Ik zie dat rond 9:00 mijn modem wat verbindings opdrachten gekregen heeft, dus het lijkt erop dat er wel iets in t netwerk veranderd is.



Opnieuw connecten met verschillende IP's biedt geen oplossing. Restart van modem en router ook niet, het lijkt erop dat alle poorten dicht zitten.



Ik zit op de "advancedinternet" AP
@Erik_



Ben nog verder in het IPv6 verhaal gedoken, maar krijg via verschillende kanten toch te horen dat met multipath-tcp DSL+4G tot op heden nog geen IPv6 mogelijk is. Ook al heb je voor de omschakeling via DSL dit wel. Zodra de hybride variant actief is , zal er geen IPv6 beschikbaar zijn.



Voor mij is het helaas nog geen optie om naar de hybride variant te gaan. Hopelijk lossen ze de problemen via de SIB4G snel op. Pagina's laden nog steeds slecht.
In de mail die ik had gehad staat dat ik 10 april wordt aangesloten. Wellicht moeten we dus nog een paar dagen geduld hebben?



Is dat de mail "bevestiging van uw wijziging"? Bij mij staat dan onder Aansluitdatum: U kunt de apparatuur direct na ontvangst aansluiten.

Ik denk ook dat we iets meer geduld moeten hebben, maar ja het kriebelt als je al twee weken loopt te tobben...😞
Op de aansluitdatum gaat alles inderdaad pas werken 😞. Nog heel even geduld dus!



@nl1mrd Ik denk dat we maandag terugkomen op jouw bericht. Ik weet niet anders dan wat we eerder gezegd hebben, namelijk.
Sneller internet buitengebied heeft tijden prima gewerkt, maar sinds 3 weken niet meer.

Monteur erbij geweest: de vaste lijn is te zwak en daardoor werkt de 4g router niet.

Is de lijn nu ineens te zwak geworden (lijkt me sterk) .

Wat te doen????



Admin: bericht naar lopende topic verplaatst


Ha @Rene Arends, welkom! Ik heb je topic even samengevoegd met dit lopende topic. Ik verwacht namelijk dat dit ook voor jou geldt. Als je de tijd hebt, kan je deze eens rustig doorlezen. Het lange verhaal kort: we hebben een cap van 30 Mbit/s op het Sneller Internet Buitengebied (SIB) 4G gezet. Dat is dus het max. wat je nu kunt halen. Daarnaast hebben we de APN aangepast. Hierbij geldt dat het verkeer van mobiele telefonie voorrang krijgt op de SIB 4G gebruikers. Als jij dus op bepaalde momenten flink wat apparatuur aangesloten hebt én er zijn in de omgeving ook nog eens veel mobiele gebruikers actief, kan je dit gaan merken.



Echter lijkt het er ook op dat er iets aan onze kant niet optimaal werkt. Dat wordt uitgezocht en we houden dit topic up--to-date. Zodra we daar meer informatie over hebben, kan je het hier dus lezen.
Wanneer verwachten jullie met goed nieuws te komen? Het is echt belachelijk dat wij nu al 11 dagen extreem slecht internet hebben.
@Erik_ @Marcia_



Ik zag dat er nu Sagecoms met mogelijkheid voor buitenantenne worden geleverd.

Dat heeft me over de streep getrokken, en zou graag ook over willen op de hybride variant. (wel die Sagecom met SMA aansluitingen vereist, EB-V10 aanwezig).
@molenhuis . Zoals je in de rest van dit topic kunt lezen, doen we momenteel ons best om passende oplossingen te bedenken. In veel gevallen kunnen we mensen blij maken met de hybride buitengebied variant. Wie weet is dat bij jou ook mogelijk. Ik durf nog geen uitspraken te doen over jaarcontract en wil graag eerst je huidige contract inzien. Kun je je profiel invullen en mij een seintje geven? Ik zal dan mij uiterste best doen om je hiermee verder te helpen.

p.s. Is er nog een vervolg gegeven aan dat monteurs bezoek? Wat zijn de afspraken die nu gemaakt zijn?






Beste Erwin, profiels is bijgewerkt. Verder zijn er geen vervolgafspraken behalve weet ik hier boven schreeft
Wanneer verwachten jullie met goed nieuws te komen? Het is echt belachelijk dat wij nu al 11 dagen extreem slecht internet hebben.

Helemaal me eens.

Ik ben al 5 minuten bezig om dit bericht te beantwoorden.


Vers van de pers:



Sinds vorige week hebben we een nieuw type van het (zwarte Sagemcom) 4G modem voor de Hybrid dienst Sneller Internet Buitengebied (SIB). Dit nieuwe type is functioneel gelijk aan het vorige, maar biedt wel de mogelijkheid om hier externe (buiten- /richt-)antennes op aan te sluiten.



Net als bij de huidige (witte Huawei) SIB 4G modems kunnen klanten met zeer slechte dekking dus een externe (buiten- /richt-)antenne aanschaffen en laten installeren waarbij het bereik aanzienlijk verbetert.



Standaard worden dus 2 “spriet-antennes” meegeleverd die je erop kan schroeven, en in plaats hiervan kan dan de buitenantenne aangesloten worden.



Dit zijn dus ook de modems die nu worden geleverd.



Als jullie hier vragen over hebben, vraag ze vooral. Probeer wel zo specifiek mogelijk te zijn.






@Paul_

Ik probeerde zowel via webcare als 0800-0402 mijn SIB4G om te zetten naar de hybride variant. Dat kan nu omdat ik mijn buitenantenne kan gebruiken.



Op beide platforms werd me verteld dat het niet mogelijk was, dat jullie dit niet kunnen leveren!?!?!?!



@Paul_ @Marcia_ @Erik_

Weten jullie zeker dat de collega's van de helpdesk op de hoogte zijn? Lijkt er niet op namelijk.



Dan nogmaals mijn verzoek hier op dit platform, Ik zou graag over willen op de hybride variant. Voorwaarden bekend, EB-V10 aanwezig.
Lekker op zondag een muziekje luister... NOT...





Wanneer krijgen wij een oplossing KPN!??!



Vol mijn gevoel heb ik echt geen andere keus meer dan een klacht indienen bij de autoriteit consument & markt.


Lekker op zondag een muziekje luister... NOT...





Wanneer krijgen wij een oplossing KPN!??!







Lukt hier wel, ligt niet aan 4g buitengebied denk ik.
Willen jullie voor mij ook onderzoeken wat de mogelijkheden zijn en deze persoonlijk aan mij terug melden? Mijn profiel is ingevuld..



Ik wil bij de oplossing wel de Sagecom die een externe antenne aan kan sluiten aangezien het 4G signaal in huis niet echt goed is.
@Erik_



Zou je voor mij ook de opties kunnen bekijken?

Ik zit niet te wachten op een nieuw jaarcontract..

(geplaatst vanaf ADSL omdat 4G te instabiel is om fatsoenlijk een pagina te laden)
@WouterN@gertgeurtjens Ik begrijp dat een slechte internetverbinding erg vervelend is. Helaas is er nog geen passende oplossing gevonden. Zodra we meer weten komen we erop terug.



@PJP @molenhuis @mkrgoede @BGerritse Op dit moment ligt het systeem eruit. Ik kan niet bekijken of het mogelijk is om jullie over te zetten naar de hybride variant. We hebben jullie gegevens. Zodra het weer mogelijk is om komen we er op terug. Onze excuses voor het ongemak. 😥
@WouterN@gertgeurtjens Ik begrijp dat een slechte internetverbinding erg vervelend is. Helaas is er nog geen passende oplossing gevonden. Zodra we meer weten komen we erop terug.



@PJP @molenhuis @mkrgoede @BGerritse Op dit moment ligt het systeem eruit. Ik kan niet bekijken of het mogelijk is om jullie over te zetten naar de hybride variant. We hebben jullie gegevens. Zodra het weer mogelijk is om komen we er op terug. Onze excuses voor het ongemak. 😥




Zit dat systeem ook aangesloten op een 4G modem van KPN soms? 😉


@WouterN@gertgeurtjens Ik begrijp dat een slechte internetverbinding erg vervelend is. Helaas is er nog geen passende oplossing gevonden. Zodra we meer weten komen we erop terug.



@PJP @molenhuis @mkrgoede @BGerritse Op dit moment ligt het systeem eruit. Ik kan niet bekijken of het mogelijk is om jullie over te zetten naar de hybride variant. We hebben jullie gegevens. Zodra het weer mogelijk is om komen we er op terug. Onze excuses voor het ongemak. 😥
Zit dat systeem ook aangesloten op een 4G modem van KPN soms? ;)







@WouterN@gertgeurtjens Ik begrijp dat een slechte internetverbinding erg vervelend is. Helaas is er nog geen passende oplossing gevonden. Zodra we meer weten komen we erop terug.



@PJP @molenhuis @mkrgoede @BGerritse Op dit moment ligt het systeem eruit. Ik kan niet bekijken of het mogelijk is om jullie over te zetten naar de hybride variant. We hebben jullie gegevens. Zodra het weer mogelijk is om komen we er op terug. Onze excuses voor het ongemak. 😥
Zit dat systeem ook aangesloten op een 4G modem van KPN soms? ;)





Waar kan ik dit als oplossing markeren?
@WouterN@gertgeurtjens Ik begrijp dat een slechte internetverbinding erg vervelend is. Helaas is er nog geen passende oplossing gevonden. Zodra we meer weten komen we erop terug.



@PJP @molenhuis @mkrgoede @BGerritse Op dit moment ligt het systeem eruit. Ik kan niet bekijken of het mogelijk is om jullie over te zetten naar de hybride variant. We hebben jullie gegevens. Zodra het weer mogelijk is om komen we er op terug. Onze excuses voor het ongemak. 😥


de oplossing lijkt mij simpel:

breng advancedinternet terug. Of geef een hybride aansluiting met de optie van maandelijks opzegbaar.

Ik heb tenslotte al meer dan een jaar 4g buitengebied.
@WouterN@gertgeurtjens Ik begrijp dat een slechte internetverbinding erg vervelend is. Helaas is er nog geen passende oplossing gevonden. Zodra we meer weten komen we erop terug.



Ik heb wat meer informatie over het probleem. Hier gebruik ik de volgende configuratie: ik heb mijn PC aangesloten op een load balancing router. Deze router heeft verbinding met zowel ADSL via de Experiabox als 4G via de Huawei. Ik kan via de load balancing router bepalen welk verkeer waar naartoe gaat, via ADSL of via 4G.



Als ik alle verkeer via 4G laat lopen dan heb ik dezelfde problemen als hier genoemd: pagina's openen heel traag of helemaal niet. Als ik alle verkeer via 4G laat lopen behalve DNS (DNS gaat dan via ADSL), dan werkt het perfect. Pagina's openen snel en ik haal nog steeds de normale download en upload via 4G.



Zie ook bijgaand resultaat van de DNS namebench benchmark, links via ADSL en rechts via 4G. Conclusie: DNS lookups gaan gemiddeld 10 keer zo snel via ADSL als via 4G. Via 4G gaat het abnormaal traag.







En nog belangrijker: via ADSL gaat het bij 1000 keer testen100% goed (0 TO=timeouts) en via 4G gaat het in ruim 10% van de gevallen fout en geeft de DNS server een timeout en helemaal geen antwoord. Wat dan resulteert in een page not found of DNS error.



Volgens mij ontstaan de problemen dus door DNS verkeer dat niet goed wordt verwerkt door de APN. De APN advancedinternet werkte zonder NAT en de huidige werkt via NAT, misschien dat dat er mee te maken heeft. Ik heb hier ook al meldingen gelezen dat streamen niet goed werkt. Het zou ook nog kunnen dat het probleem zich niet beperkt tot DNS, maar dat het een meer algemeen UDP via NAT probleem is.
En nog belangrijker: via ADSL gaat het bij 1000 keer testen100% goed (0 TO=timeouts) en via 4G gaat het in ruim 10% van de gevallen fout en geeft de DNS server een timeout en helemaal geen antwoord. Wat dan resulteert in een page not found of DNS error.



Volgens mij ontstaan de problemen dus door DNS verkeer dat niet goed wordt verwerkt door de APN. De APN advancedinternet werkte zonder NAT en de huidige werkt via NAT, misschien dat dat er mee te maken heeft. Ik heb hier ook al meldingen gelezen dat streamen niet goed werkt. Het zou ook nog kunnen dat het probleem zich niet beperkt tot DNS, maar dat het een meer algemeen UDP via NAT probleem is.


Ik denk ook dat er waar dan ook in de keten UDP pakketten verloren gaan en dan is het DNS mechanisme nogal gauw een eerste slachtoffer. Met TCP, wat aankomstcheck in zich heeft, zijn er minder gauw problemen.

Voor zover ik weet knijpt KPN geen andere 4G verbindingen (kinderziektes?), wel prepaid onbeperkt bundel, maar dat is 3G. Dit knijpmechanisme roept bij mij vraagtekens op. Mensen meldden bij speedtest een overshoot in de curve aan het begin, wat iets zegt over hoe het te werk gaat. Het is schijnbaar nog niet zo eenvoudig om transparant in te grijpen in het IP verkeer, gezien ook eerdere problemen met APN fastinternet.

Wel een slimme truck om DNS over ander kanaal te leiden. Zaken m.b.t. DNS aanpassen kan flink verschil opleveren is ook mijn ervaring, maar vereist wel extra hardware en kennis.
Dank voor jullie uitgebreide analyse! Ik heb het doorgezet naar het team dat met het onderzoek bezig is. Wie weet draagt het bij aan een spoedige oplossing!
Gezien de lange duur van de "storing" m.b.t. slechte internetverbinding via SIB4G lijkt mij het klantvriendelijker en vermoedelijk sneller om tijdelijk de instellingen van het profiel advancedinternet terug te draaien naar de oude situatie.



Desnoods maken ze een extra testprofiel aan om daar mee te gaan experimenteren om te kijken wat het mogelijk probleem is.



Het lijkt mij niet wenselijk/de bedoeling om meer dan 11 dagen zo om te gaan met een probleem. Zeker niet in get gebied waar internet al zo beroerd is. Wij mogen ook voor prijsstijgingen opdraaien , maar plukken er nog steeds geen vruchten van. Al die jaren dat het gros van het buitengebied belabberde snelheden heeft en toch de volle mep en prijsverhogingen vaak betaalden , is het raar om te piepen over de belasting en kosten van 4G.
Ik denk ook dat er waar dan ook in de keten UDP pakketten verloren gaan en dan is het DNS mechanisme nogal gauw een eerste slachtoffer. Met TCP, wat aankomstcheck in zich heeft, zijn er minder gauw problemen.



Andere mogelijke oplossing (voor als je geen load balancing router hebt) voor dit probleem is dan om geen UDP voor DNS te gebruiken, maar TLS (of HTTPS).



Ik heb mijn Windows 10 PC rechtstreeks (dus niet via de load balancing router) verbonden met het Huawei 4G modem.



Vervolgens Stubby gedownload en geinstalleerd:

https://dnsprivacy.org/wiki/display/DP/Windows+installer+for+Stubby



Daarna de DNS server op de PC ingesteld op 127.0.0.1 en Stubby opgestart.



Ik heb het nog maar een uurtje draaien maar tot nu toe werkt het zonder problemen. Wel heb ik in de configuratiefile van Stubby de standaard ingestelde DNS servers verwijderd en die van Google geactiveerd (# teken weghalen), die zijn een stuk sneller. Die van Adguard werken ook goed, dan ben je meteen advertenties kwijt.


Als ik alle verkeer via 4G laat lopen dan heb ik dezelfde problemen als hier genoemd: pagina's openen heel traag of helemaal niet. Als ik alle verkeer via 4G laat lopen behalve DNS (DNS gaat dan via ADSL), dan werkt het perfect. Pagina's openen snel en ik haal nog steeds de normale download en upload via 4G.





Bij mij heeft de router enkel 4G connectie actief, ik heb de ADSL in fail-over standby staan.



Namebench resultaat laat zien dat ik niet echt problemen heb met de DNS lookups.

Geen idee of er dan ook een hardware factor meespeelt, Ik gebruik een Asus router ipv Huawei.