Skip to main content
Antwoord

SuperFiber4 verbinding via Fritzbox 4690 valt steeds weg

• November 14, 2025
  • 7 reacties
  • 84 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Paar weken geleden overgestapt op 4Gbit en dit werkte een paar weken goed maar nu valt de verbinding een paar keer per dag weg. Ik gebruik een Fritzbox 4690.

Daarvoor op een 1Gbit verbinding heb ik 4 keer een wegvallende verbinding gehad in 8 jaar.

De webapp vind geen storing.

Beste antwoord door JansenM2

Het was een foutje in mijn bericht, ik bedoelde dat ik de Fritzbox naar fabrieksinstellingen heb teruggezet en dat het nu probleemloos werkt.

7 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@JansenM2. Welkom op de KPN Community! Begrijpelijk dat je op zoek gaat naar de oorzaak van zulke verbrekende verbindingen, want dat lijkt me wel behoorlijk storend. 

Heb je de glasvezelkabel rechtstreeks in de FRITZ!Box zitten of gebruik je de NT die je toegestuurd is? In het laatste geval is het verstandig om de NT even 2 minuten van de stroom af te halen en daarna weer de FRITZ!Box op te starten. Daarmee haal je ook vaak wat hickups eruit. Verder ben ik niet echt geoefend in het lezen van logs en de terminologie daar daarmee gepaard gaat, dus ik kan niet zeggen waar het probleem ligt met jouw verbinding. 

Als na een NT reset de verbrekingen blijven terugkomen, dan is het waarschijnlijk raadzaam om de telefonische helpdesk te bellen. Zij kunnen dan je verbinding doormeten en zien of er monteur op af gestuurd moet worden. Maak online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld door de klantenservice op een moment dat jou uitkomt.

Wellicht dat ​@Maikel Drost of ​@bnh je nog kunnen helpen met het achterhalen van de oorzaak in de FRITZ!Box. 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • November 17, 2025

@JansenM2 inderdaad zoals ​@Arjan van KPN al zegt alles even spanningsloos maken.

fritz voorzien van de laatste firmware neem ik aan.

aangezien de verbinding weg valt op de wan zijde kan het ook goed zijn dat de media converter niet helemaal fris meer is

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 17, 2025

Ik heb de experiabox teruggezet naar fabrieksinstellingen en ipv6 aangelaten en nu lijkt het opgelost.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Ah, je hebt de FRITZ!Box weer ingewisseld voor de Experia Box. Mooi dat het nu wel goed gaat, maar dat zou ook het geval moeten zijn met een FRITZ!Box natuurlijk. 

Als je daar nog wat meer hulp bij wilt, laat het dan maar weten. Hier zitten altijd mensen die willen meedenken :) 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Ik heb de experiabox teruggezet naar fabrieksinstellingen en ipv6 aangelaten en nu lijkt het opgelost.

Hoi ​@JansenM2 

De Fritz!Box 4690 is een pas uitgebrachte router van Fritz! (nieuwe naam voor AVM).
Deze zou het probleemloos moeten doen op jouw 4 Gigabit abonnement van KPN, aangezien de Fritz!Box 4690 een snelheid tot 10 Gigabit aan kan.

Het beste wat je in jouw situatie kunt doen, is om de Fritz!Box 4690 volledig terug te zetten op fabrieksinstellingen, en vervolgens met de wizard weer opnieuw te activeren.
Hiermee haal je veel fouten weg, en meld de Fritz!box zich weer opnieuw aan op het glasvezelnetwerk van KPN.

Ga als volgt te werk:

• Log in op jouw Fritz!Box 4690
  • Je komt dan in het bekende overzichtsscherm 
  • Kies in het linkerkolom voor Systeem
  • En vervolgens op Back-up
  • Bovenaan zie je dan 4 tabbladen, en je klikt op tabblad Fabrieksinstellingen
  • Klik vervolges op Fabrieksinstellingen laden (lichtblauwe button), en volgt de instructies.
  • De Fritz!Box gaat dan alles wissen en weer terug naar fabrieksinstellingen.
  • Zodra het daarmee klaar is, wordt de wizard automatisch geopend.

Als je de wizard weer volledig hebt doorlopen, zoals toen je hem als nieuw had aangesloten, zou je Fritz!Box 4690 het weer zonder problemen moeten doen.

Het is doodzonde om een Fritz!Box met een adviesprijs van 299,- euro nu in de kast te moeten doen, daar heb je hem tenslotte niet voor gekocht.

Je kunt daarnaast altijd telefonisch contact opnemen met de supportlijn van Fritz! (AVM), daar zitten zeer vakbekwame mensen die jouw overal mee kunnen helpen wat betreft je Fritz!Box.

Telefoonnummer: 085 2084172

(Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 11.00 tot 17.00 uur)

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • November 21, 2025

@Michel.uit.Arnhem AVM is vorig jaar grotendeels verkocht aan Imker Capital Partners:

Imker Capital Partners heeft een meerderheidsbelang in AVM genomen. De oprichters van AVM behouden een minderheidsbelang en nemen plaats in de raad van toezicht.

De overname van het bedrijf, waarvan bekend was dat het te koop stond, is getrapt verlopen. Of de transactie gevolgen heeft voor het personeelsbestand en portfolio is onbekend. Het summiere persbericht noemt alleen de ambitie verder te groeien met producten en internationalisering.

Verder begrijp ik niets van dit topic, het gaat aanvankelijk over het wegvallen van de verbinding via de Fritz!Box 4690 en daarna komt ​@JansenM2 met de mededeling “Ik heb de experiabox teruggezet naar fabrieksinstellingen en ipv6 aan gelaten en nu lijkt het opgelost.” Ik zie niet in wat het laatste met Fritz!Box 4690 en de ONT te maken heeft.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • Antwoord
  • November 21, 2025

Het was een foutje in mijn bericht, ik bedoelde dat ik de Fritzbox naar fabrieksinstellingen heb teruggezet en dat het nu probleemloos werkt.