Skip to main content

Ik heb een KPN Experia box V10 H369A samen met een bedraade Wifi versterker.
Nu wil ik over naar Superwifi (Mesh). Daarbij wordt de Wifi van de Experiabox uitgezet (info PeterG).

De KPN Chat medewerker zegt dat ik de bedraade Wifi versterker kan blijven gebruiken samen met Superwifi (mesh). Maar is dat verstandig? Het lijkt mij dat de bedraade Wifi versterker niet meedoet in het mesh protocol. 
Vraag is dus wat verstandig is: de bedraade Wifi versterker afzetten of naast de Superwifi blijven gebruiken?

 

*Admin: afgesplitst en een eigen topic voor vraag aangemaakt

 

Het kan niet veel kwaad maar je moet em  dan handmatig selecteren. Bij mij verdween ie in de kast om er nooit meer uit te komen denk ik. Het is ook een kwestie van proberen.


Het kan niet veel kwaad maar je moet em  dan handmatig selecteren. Bij mij verdween ie in de kast om er nooit meer uit te komen denk ik. Het is ook een kwestie van proberen.

Bij een gewone wifi installatie met meerdere access points kiest je apparaat een van de access points.
Dit geeft problemen als je door het huis wandelt, want niet alle apparaten schakelen dan netjes over naar het beste access point.
Bij Mesh (Superwifi) werkt dat anders: dan bepalen de access points welk access point verbinding heeft met je apparaat en dat lost dit probleem op.
De bedraade Wifi versterker is een ouder access point, dus je apparaat moet omschakelen en dat werkt niet altijd goed.
Ik vermoed dat daarom ook de Wifi in de Experiabox wordt uitgeschakeld bij Superwifi.
Maar ik heb hier geen diepgaande kennis en op de KPN info pagina's staat dit niet. Vandaar mijn vraag op het Forum.


Dat klopt helemaal wat je zegt. Daarom is de wifi van de experiabox uit. Behalve bij de v10a.


Hoe werkt SuperWifi/Mesh met de nieuwe KPN Box 12?

 

Die KPN Box 12 heeft Wifi 6 (802.11ax) en dat heeft veel voordelen.

Superwifi (Mesh) eigenschappen: Dualband 2,4GHz & 5Ghz, WiFi 802.11ac  (Wifi 5), Bandsteering.

KPN Box 12 eigenschappen:          Dualband 2,4GHz & 5Ghz,  WiFi 802.11ax (Wifi 6)

Dus SuperWifi heeft helaas geen Wifi 6! Ook verwacht ik dat met SuperWifi de Wifi van de KPN Box 12 wordt uitgeschakeld zoals bij de Experia v10.

 

Dus als ik Wifi 6 met Mesh wil dan kan ik beter een Wifi 6 Mesh router kopen en de KPN box in bridge mode zetten. Dat is bijvoorbeeld beter geschikt voor gamers.

 

PS Waarom zo een commerciële naam als Superwifi? Noem het gewoon KPN Mesh.


Hoe werkt SuperWifi/Mesh met de nieuwe KPN Box 12? Aanvulling en vraag

 

Er komt een update van de KPN Box 12 firmware waardoor de KPN Box 12 ook onderdeel wordt van de KPN Mesh (SuperWifi is de commerciële naam). Dit is zoals het hoort (de Experiabox v10 zet gewoon de eigen wifi uit en dat is zonde.)

Maar het is mij nog niet duidelijk of de KPN Mesh dan Wifi 6 gaat draaien: dan heb je ook voor de satellieten een update nodig. Heeft iemand hier meer informatie over?


Hoe werkt SuperWifi/Mesh met de nieuwe KPN Box 12?

 

Die KPN Box 12 heeft Wifi 6 (802.11ax) en dat heeft veel voordelen.

Ow ja? Welke?

Superwifi (Mesh) eigenschappen: Dualband 2,4GHz & 5Ghz, WiFi 802.11ac  (Wifi 5), Bandsteering.

KPN Box 12 eigenschappen:          Dualband 2,4GHz & 5Ghz,  WiFi 802.11ax (Wifi 6)

Dus SuperWifi heeft helaas geen Wifi 6! 

Nee, ze zijn inmiddels ook al weer een paar jaar oud. Toen die dingen ontwikkeld werden stond wifi 6 nog in de kinderschoenen.

Ook verwacht ik dat met SuperWifi de Wifi van de KPN Box 12 wordt uitgeschakeld zoals bij de Experia v10.

Dat denk ik niet.

 

Dus als ik Wifi 6 met Mesh wil dan kan ik beter een Wifi 6 Mesh router kopen en de KPN box in bridge mode zetten. Dat is bijvoorbeeld beter geschikt voor gamers.

De KPN Box 12 kan niet in bridge modus.

PS Waarom zo een commerciële naam als Superwifi? Noem het gewoon KPN Mesh.

KPN is nou 1maal een commercieel bedrijf.


Hoe werkt SuperWifi/Mesh met de nieuwe KPN Box 12? Aanvulling en vraag

 

Er komt een update van de KPN Box 12 firmware waardoor de KPN Box 12 ook onderdeel wordt van de KPN Mesh (SuperWifi is de commerciële naam). Dit is zoals het hoort (de Experiabox v10 zet gewoon de eigen wifi uit en dat is zonde.)

Maar het is mij nog niet duidelijk of de KPN Mesh dan Wifi 6 gaat draaien: dan heb je ook voor de satellieten een update nodig. Heeft iemand hier meer informatie over?

Ik denk niet dat de SuperWifi's met een software update wifi 6 kunnen gaan ondersteunen. Volgens mij heb je dan andere hardware nodig. Andere chips op de printplaat.


Dag @Aart5. Van harte welkom hier. Ik zie dat @Joep1965 en @Nick83 je al uitstekend op weg helpen. :slight_smile: Ik begrijp uit je bericht dat je je afvraagt of je de Experia WiFi kunt blijven gebruiken in combinatie met de SuperWifi punten. Daar kan ik kort over zijn: ja, in principe wel. Wel is het van belang dat de Experia WiFi minimaal firmwareversie 1.00.26v3 heeft. De vorige versie (1.00.19v2) heeft namelijk geen mesh/roaming functionaliteit. Daarnaast is het belangrijk om in gedachten te houden dat er altijd één SuperWifi punt bedraad verbonden moet zijn met je Experia Box. Je kunt je Experia WiFi's bij de installatie van de SuperWifi punten dus in eerste instantie buiten beschouwing laten. 


Hallo @Aart5. Ik zie dat je niet meer hebt gereageerd. Ik hoop dat dit betekent dat je vraag zo is beantwoord. Als je nog andere vragen hebt, stel die dan gerust.


Het is mij duidelijk. Technisch is de Experia 10 die ik nu heb een tussenoplossing.

Omdat mijn KPN Wifi access point redelijk werkt, wacht ik even tot de KPN Box 12 met nieuwe mesh ondersteunende firmware beschikbaar is.


Bedankt voor je reactie, @Aart5. Duidelijk! Fijn dat je vraag zo is beantwoord. :slight_smile:


Het is mij duidelijk. Technisch is de Experia 10 die ik nu heb een tussenoplossing.

Omdat mijn KPN Wifi access point redelijk werkt, wacht ik even tot de KPN Box 12 met nieuwe mesh ondersteunende firmware beschikbaar is.

En dan? KPN gaat zomaar een v10 die niet kapot is niet omruilen. U heeft het hier over "tussenoplossing", maar KPN kijkt daar heel anders tegen aan. Hou daar even rekening mee. 


Om de expiria box deel uit te laten maken van het Mesh netwerk begrijp ik te moeten checken of de firmware van de expiria box 12 up to date is. Is de firmware die ik heb geschikt?

Inloggen levert mij dit op:

Device Info

Serial Number LK20221ME560898
Hardware Version 1.0
Software Version SGEJ1000020A
Bootloader 0.96.30-sec
GUI Version 4.100.1
System Up Time 20h10m13s
Datapump Version A2pv6L046n.d27j

Hallo @PHarms , de firmware in jouw Box 12 is up-to-date, dit is de meest recente versie. Maar hierin zit nog niet de mesh-support. Die komt nog, hopelijk in de eerste helft van dit jaar. Dit zal ongetwijfeld worden aangekondigd.