Skip to main content

Situatie: 

Experiabox 10A via glasvezel

2x Superwifi-punten; één rechtstreeks bedraad aan de Experiabox, de tweede draadloos

2x Arris VIP5202 STB’s via Devolo 650 (verder hangt er niks aan de Devolo’s).

 

 

----

Sinds 15 april zijn we Hussel-klant via onze glasvezelaansluiting. Bij het abonnement hebben we twee Superwifi-punten gekregen (wat ook nodig is: het signaal van de Experiabox is niet sterk genoeg om onze nieuwbouwwoning van wifi te voorzien).

Het installeren van de Superwifi-punten lukte in beginsel wel en het heeft ongeveer twee weken gewerkt. Sinds vanochtend echter niet meer: beide punten vertoonden rode LEDs. De oorzaak is onbekend: er is geen stroomuitval geweest en niemand kan zomaar bij de experiabox of de wifipunten komen. De bekabeling is in orde (getest oor mijn laptop aan de ethernetkabel te hangen waar normaal het primaire superwifi-punt aan hangt).

 

Na een beide punten opnieuw gestart te hebben (uit en weer aan) bleef bij één punt de LED rood (dat punt was niet bedraad aangesloten), de andere (bedraad) knipperde groen. Ik heb het een uur aangezien, maar de LEDs veranderde niet meer van kleur.

Dan maar de reset-knop ingedrukt en de installatieprocedure doorlopen met de Home-app. Het punt wiens LED eerst groen knipperde, krijgt nu een paarse LED. Het andere punt heeft ook na een reset naar de fabrieksinstellingen nog steeds een rode LED. De KPN Home-app zegt, na het scannen van de QR-code, in beide gevallen dat de Superwifi-punten nog aan het opstarten zijn. Maar dat is twee uur later nog steeds het geval, dus ik denk dat dat de standaardmelding is als een punt niet reageert.

 

Ook na beide punten bedraad aangesloten te hebben, blijft de situatie ongewijzigd. 

 

Ik ben vandaag dus de hele dag al bezig om de boel aan de praat te krijgen. Geen pretje, vooral ook omdat de afgelopen weken veel problemen waren met de DHCP van mijn Experiabox. 

 

Tot vandaag dus nog niet heel blij met de overstap naar KPN.

 

Maar goed; herkent iemand het probleem met de Superwifi-punten?

Beste @HeroicNonsense 

Allereerst wil ik je vragen om je profiel zoveel mogelijk met relevante gegevens aan te vullen zodat KPN medewerkers jou zo goed mogelijk kunnen helpen. Door drukte op het forum, kan het enkele dagen duren voor een medewerker antwoord kan geven op je vraag. Ondertussen proberen wij als leden van het forum, te kijken of we iets voor je kunnen doen.

Als wachten geen optie voor je is, kan je ook bellen met 0800-0402 of chatten. Hiervoor stuur ik je vast een link.

https://www.kpn.com/service.htm


Heeft u de gewone modem ook al een reset gegeven?


Heeft u de gewone modem ook al een reset gegeven?

Ja; die heb ik ook teruggezet naar de fabrieksinstellingen (waarbij overigens opviel dat de netwerknaam (SSID) wel weer werd ingesteld zoals ik het bij de eerste installatie had opgegeven).

 

Ik vul mijn profiel even aan.

 

Alvast bedankt!


Ik zou dan toch nog een keer een fabrieksreset doen. Er is wel een verschil met een herstart vanuit het modem en echt fabrieksreset.


Is de fabrieksreset iets anders dan het kleine knopje 10 seconden ingedrukt houden met een balpen? Want dat is wat ik bedoelde met een reset.


Dat is helemaal prima. In de regel zou 10 seconden genoeg moeten zijn, maar het is goed te controleren of er een aantal lampjes anders reageren dan normaal.


Hallo @HeroicNonsense,
Gek verhaal, zal je is willen proberen om er eerst is één aan te sluiten? Rechtsstreeks op de experia box en pas later de 2e nadat je een blijvend groen lampje hebt. Die 2e precies hetzelfde en pas later op een andere plek zetten.  Wil je ook is proberen na installatie de wifi op de v10a uit te zetten?  
Paars betekend namelijk dat het apparaat niet ingesteld is, en dat is wel gek. 


Dankjulliewel voor de reacties.

 

Ik heb het modem opnieuw helemaal naar fabrieksinstellingen gereset (door het kleine knopje 10 seconden ingedrukt te houden met een balpen). 

 

Nadat het modem opnieuw was opgestart, werd opnieuw de door mij gekozen SSID teruggezet (dus niet VRVxxxxx maar de zelfgekozen naam). Mogelijk komt dat omdat ik die ooit met de servicetool heb ingesteld.

 

Maar goed: ook na deze reset geen resultaat (of niet het gewenste in ieder geval).  Dit heb ik gedaan:

 

Alle ethernetkabels los van de Experiabox en de Experiabox teruggezet naar fabrieksinstellingen.

Superwifipunt 1: Vervolgens Superwifipunt 1 bedraad aangesloten op de EB met de bijgeleverde platte Ethernetkabel. Resultaat: een rode LED, ook na een uur. Dit Superwifipunt zendt ook geen netwerk uit (de andere, met de paarse LED, doet dat wel. Dat netwerk heet WE2-16CE55, wat de laatste paar karakters van het MAC-adres van het Superwifipunt zijn).

Vervolgens de resetknop van dat Superwifipunt 1 tien seconden ingedrukt met een balpen. Resultaat: rode LED knippert een paar keer en gaat dan helemaal uit. Geen enkel teken van leven meer; ook niet na een uur. Superwifipunt 1 uit en weer aangezet; resultaat weer een rode LED. Overigens is dit zowel met de ethernetkabel aangesloten als zonder. Voor alle zekerheid ook een andere ethernetkabel geprobeerd, maar dat gaf hetzelfde resultaat.

 

KPN Home-app zegt dat dit Superwifipunt nog altijd aan het opstarten is als ik de QR-code scan.

 

Superwifipunt 2: bedraad aangesloten op de EB met de platte ethernetkabel die werd meegeleverd. Resultaat: een paarse LED. Die LED blijft paars, hoe lang ik het punt ook aan laat staan (aangesloten op ethernet). Dit superwifipunt zendt overigens wel een netwerk uit (met de naam WE2-16CE55; de laatste zes cijfers van het MAC-adres). Ik heb daar in beginsel geen contact mee gelegd (omdat ik de testresultaten niet wil beïnvloeden). 

Dan maar een reset (knopje tien seconden indrukken met een balpen). Resultaat: paarse LED knippert, superwifipunt start opnieuw op en blijft weer hangen bij de paarse LED. 

Ook hier zegt de KPN Home-app dat het superwifipunt nog aan het opstarten is. 

 

@ChrisWissink helaas maakt het geen verschil of de wifi van de EB aan of uit staat. Ik heb het met beide geprobeerd. 


Nog ter aanvulling op het de uitleg hierboven: ik heb de superwifipunten niet tegelijk aangesloten, maar om de beurt.


Hallo @HeroicNonsense,
Zo te zien heb je inmiddels alles geprobeerd. Ik zie ook niet meer echt een oplossing hiervoor met deze punten en ik vermoed het niet lekker gaat allemaal. Als je inlogt in de superwifi punt? Verschilt een beetje qua ip-adres, te zien in het modem, maar je kan ze beheren via de web interface. Zou je ze daar misschien handmatig mee kunnen instellen? 
Hierna ben ik echt door mijn opties heen en ik vrees ik dat ze defect zijn. 


Inmiddels contact gehad met KPN; ik ga op de komende week even langs bij de KPN-winkel hier in de stad om de Superwifipunten te laten testen. Ik begreep dat ze ook omgeruild kunnen worden als ze defect zijn.


Hoi @HeroicNonsense

Vervelend dat je ineens zoveel problemen ervaart met je internet. Dat is niet de bedoeling! Ik zie dat je vandaag ook contact met de technische dienst hebt gehad en dat er een nieuw modem naar je onderweg is. Hopelijk lost dit de problemen op. Houd ons via hier in ieder geval op de hoogte van de ontwikkelingen.

Alsnog een goed weekend gewenst!


Bij resetten moet je de reset knop volgens mij langer vasthouden dat 10 seconden. Ik heb bij de de SuperWifi's ook eens gereset. En daarbij de knop wel 15 seconden vast gehouden.

De Experiabox zou je eens kunnen resetten vanuit de webinterface http://192.168.2.254 

De app op de telefoon, ik zou zeggen: gebruik die maar niet. Met moet zonder app werken. En als het zonder app niet werkt, dan gaat het met app ook niet werken.

En ja, eerst de ene SuperWifi aansluiten, geef deze minimaal 20 minuten de tijd. Als het lampje groen brand, dan de 2de SuperWifi aankoppelen zonder de eerste los te koppelen. En weer 20 minuten niet aankomen.


UPDATE:

De problemen zijn opgelost; iedereen bedankt voor het meedenken!

 

Het omruilen van de Superwifi-punten bleek niet nodig; ze zijn niet defect. Het probleem lag waarschijnlijk bij de Experiabox.

 

De vorige Experiabox verloor met regelmaat de WAN-verbinding en gaf wat problemen met de DHCP en is daarom door KPN omgeruild. Ik heb nu een EB10 (ik had een EB10A).

 

De Superwifi-punten hebben na mijn vorige post in de kast gelegen. Mogelijk heeft een paar weken spanningsloos in een kast liggen (en een nieuwe EB zonder DHCP-problemen) geholpen, want gisteren heb ik de Superwifi-punten aangesloten op de nieuwe Experiabox en het werkte meteen. 

 

Nu schakelt een EB10 de ingebouwde wifi wel uit (waar een EB10A zijn ingebouwde wifi toevoegt aan de mesh), dus dat is wel jammer; het bereik is daardoor op de benedenverdieping matig. Zodra het weer kan, schaf ik een extra Superwifi-punt aan voor de benedenverdieping.


Ik graaf mijn eigen topic weer even op…

 

Zoals hierboven te lezen, werkten de Superwifipunten sinds eind mei weer naar behoren. Dit viel samen met het omruilen van de Experiabox V10a, waardoor ik de aanname deed dat de problemen door de EB10a werden veroorzaakt.

 

Sinds eind mei hebben de Superwifipunten probleemloos gewerkt met mijn nieuwe V10. Ik heb er ook een punt bijgekocht (ik heb dus nu 3 Superwifipunten) om te compenseren dat de ingebouwde wifi van de EB10 wordt uitgezet als je Superwifipunten aansluit. Dit derde Superwifipunt staat in de woonkamer en is bedraad aangesloten op de EB10. Op de slaapkamer staat ook een Superwifipunt bedraad aangesloten. Tenslotte staat op zolder een Superwifipunt draadloos. 

 

Gisteravond vielen alle drie de Superwifipunten in storing: er verscheen een rode LED. Herstarten hielp niet: er verschijnen alleen maar rode LEDs.

 

Vanochtend verder gegaan met de analyse. De drie Superwifipunten meegenomen naar de meterkast en één punt bedraad aangesloten. Resultaat: een rode LED. Ook de andere twee punten beurtelings aangesloten, maar ook alleen maar rode LEDs. Voor alle zekerheid ook een andere ethernetkabel geprobeerd, maar helaas maakt dat geen verschil. 

 

Zowel de EB10 als de Superwifipunten gereset naar fabrieksinstellingen met een paperclip, maar dat mocht niet baten. Door de reset werkt de ingebouwde wifi van de EB10 weer en daar heb ik gewoon internet op, maar de Superwifipunten blijven rode LEDs geven.

 

Volgens het kaartje achterop de Superwifipunten betekent een rode LED dat er geen verbinding is of dat er een fout is opgetreden. Nu, de verbinding is er (bedraad getest met mijn laptop en er is ook gewoon internet via de ingebouwde wifi van de EB10 na een fabrieksreset), dus dan moet er een fout zijn opgetreden. Echter, als klant kun je niet uitlezen welke fout dat is.

 

Nu ben ik de beroerdste niet om zelf dingen op te lossen, maar als Superwifipunten maar twee weken achtereen probleemloos kunnen werken dan houdt het wel op. Ook omdat je als klant vrijwel niets kunt: de handleiding is te summier en alleen een rode LED voor alles dat fout kan gaan is gewoon niet voldoende.

 

Is er een uitgebreide handleiding beschikbaar? Desnoods een intern document; het hoeft niet in lekentaal geschreven te zijn. Anders moet ik tot volgende week zaterdag wachten voor ik naar een KPN-winkel kan (en de vraag is of het daarmee opgelost kan worden). 


Voor de mensen die dit topic in de toekomst gaan vinden omdat ze vergelijkbare problemen hebben:

 

Als een Superwifipunt spontaan een foutmelding toont in de vorm van een rode LED, haal alle Superwifipunten in je huis dan enkele uren van de stroom af. Koppel ze dan weer een voor een bedraad aan je Experiabox om het meshnetwerk opnieuw te vormen. Blijkbaar is dat afdoende om het probleem voor dat moment weg te nemen. Bij mij was er tot nu toe steeds een periode van twee weken voor het probleem optrad; als het over tien dagen, dus rond 30 juni (dan is het twee weken sinds de vorige post), weer optreedt, dan zal ik het hier melden. 

 

De tweede keer dat het bij mij gebeurde (zie mijn post hierboven) bleek enkele uren spanningsloos maken van de Superwifipunten de oplossing. De eerste keer hebben de Superwifipunten langere tijd spanningsloos in de kast gelegen en was het probleem ook weg.

 

Wat de oorzaak is, is mij nog steeds niet duidelijk. Dus ook niet of het door invloed van iets op mijn netwerk komt of omdat er (bijvoorbeeld) een fout in de firmware van de Superwifipunten zit. Ik vind dat KPN een iets betere handleiding beschikbaar zou moeten stellen en een manier om de uitgebreide foutmelding uit te lezen; alleen een rode LED is niet voldoende.  


Reageer