Skip to main content
Vraag

SuperWifi punten knipperen snel groen icm KPN Box 12

• June 2, 2025
  • 5 reacties
  • 22 keer bekeken

Tja, het is wel een martelgang. Hier is het als volgt:

KPN Box 12, firmware: V12.C.24.16.14.

Twee SW access points bedraad aangesloten, firmware versie onbekend. Beide knipperen al enige tijd snel groen, maar lijken toch te functioneren.

Modem GUI 'topologie’ vermeldt “2 extenders 15 apparaten”, maar toont vreemd genoeg geen topologie. Ik heb daardoor geen MAC adressen en kan enkele vreemde hostnames zoals "device-22” niet identificeren.

Modem GUI ‘Verbonden apparaten’ toont geen apparaten, wel een lijst ‘niet meer vebonden apparaten’, waarvan ik weet dat de meeste wel verbonden zijn. Een LAN scan geeft mij de Ip4-adressen en ze antwoorden op ping.

De LAN scan toont een van de SW points als "sw2-”xxxxxx (het laatste deel van z’n MAC adres), maar de andere als “device-136”. Blijkbaar is de tweede zijn hostname kwijt.

Al met al maakt het geen beste indruk. Het lijkt alsof de laatste firmware van de KPN Box 12 niet helemaal jofel is.

Admin: eigen topic voor vraag gemaakt [origineel topic]

5 reacties

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi ​@HJMG, goed dat je je bevindingen hier deelt!

Het klopt dat de topologie van de Box 12 mogelijk nog niet altijd helemaal klopt. Er wordt aan gewerkt om dit in komende updates verder te verbeteren. We delen altijd Product Updates over de updates van o.a. de Box 12, de uitgebreide update van deze nieuwe softwareversie vind je hier:

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 10, 2025

Ik heb nog maar eens een uurtje besteed aan resetten (modem en wifi punten) en opnieuw opstarten volgens:

Dit levert het volgende resultaat op:

De wifipunten zijn (bedraad) aangesloten op het netwerk, reageren op ping en arp en knipperen snel-groen.

In de modem GUI voor beide wifipunten als koppelingsstatus: "Dit apparaat is niet succesvol aan het thuisnetwerk gekoppeld. Herhaal …..”. Dat blijkt ook, het signaal op mijn telefoon is zwak, vanaf het modem.

Apparaat info opgevraagd via de modem GUI geeft voor elk wifipunt volledige informatie, waaronder firmwareversie SW2.C.24.07.04

In de GUI Thuisnetwerk_Verbonden apparaten staan beide wifipunten nu vermeld met "0 apparaten”, terwijl ze beide ook in de lijst Niet meer verbonden apparaten staan.

Wat wel heel bijzonder is, dat beide wifipunten nu een eigen wifi LAN broadcasten als "SW2-92xxxx”. Dat heb ik nog niet eerder gezien.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Werken je SuperWifi punten inmiddels goed ​@HJMG? Advies bij herinstalleren is wel: sluit ze rechtstreeks op je modem aan en laat ze tijdens het herinstalleren sowieso 30 minuten bekabeld aangesloten. Die tijd hebben ze nodig om instellingen op te halen. Daarna kun je ze eventueel verplaatsen.

Voor wat de topologie betreft verwijs ik naar mijn eerdere reactie.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 12, 2025

Alexandra,

Ik heb gisteren de hele procedure nogmaals doorlopen volgens "Een schone installatie van SuperWifi punten”. Ten opzichte van vorige keer heb ik het modem via de modem GUI gereset, daarvoor een keer via resetknopje op de achterkant en een keer 'herstart’ ipv. reset. Nadat alles weer met-en-met, een-voor-een,  opgestart was, werkte het perfect. Beide SW punten zijn en blijven bekabeld aangesloten op het modem.

De topologie in de webinterface ziet er nu goed uit. Of het juist is weet ik niet.

Verder kan ik mijn admin wachtwoord niet meer veraranderen. Blijkbaar voldoet mijn nieuwe wachtwoord niet aan "tenminste één cijfer of ….”, terwijl dat volgens mij wel zo is. De reset heeft het fabriekswachtwoord teruggezet, maar gelukkig niet het WLAN wachtwoord.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Dat klinkt beter ​@HJMG, fijn.

Alleen het wachtwoord van de webinterface dus nog, als ik goed begrijp. Lukt het met de instructies hier? Onder het stukje ‘ik ben mijn zelf ingestelde wachtwoord kwijt’ staan ook nog handige tips.