Skip to main content

Sinds een paar dagen werkte diverse google apparatuur slecht, dus maar eens een speedtestje gedaan. Op beide superwifipunten 100 Mbps gehaald, terwijl ik een paar dagen geleden met gemak rond de 400 Mbps haalde via de wifi. Bedraad is 700 mbps down / 950 Mbs up geen een probleem. 

Allerlei zaken herstarten werkte niet (kpn box 12 en witte superwifipunten). Nu had ik toch al gedoe met mijn admin wachtwoord, dus de boel maar eens naar fabrieksinstellingen gereset en een brakke kabel vervangen. Daarmee is (voor nu) alles opgelost. Achteraf was ik vergeten om ook mijn glasvezelmodem een herstart te geven. Had ik me missschien een hoop werk mee kunnen besparen, maar goed. Dit loste wel mijn probleem op met dat sommige apps traag laden op wifi terwijl ze het vlot doen op 5g. Ook gefixt, dus wat dat betreft een productief dagje 😉. (zie hiervoor ook topics van anderen)

Anyway,
Ik ben benieuwd of anderen dit probleem met de superwifipunten herkennen en of zij eventueel andere oplossingen hebben dan de hele boel opnieuw instellen. Ben je toch zo even een uurtje mee bezig. (of ik ben langzaam, dat kan ook).

Hier exact hetzelfde. Op 5g geen enkel probleem. Speedtest op wifi geeft 504 Mbps, mag het probleem dus ook niet zijn. Toch laden apps van RTL, buienradar erg langzaam op wifi. Netflix is daarentegen weer zo snel dat ik het wieltje niet eens te zien krijg (geldt ook voor disney enzo). Bij Videoland (ook van RTL) is het ook weer lang wachten op 2 android devices met android 13. De chromecasts werken dan weer wel gewoon vlot. Ik moet wel zeggen dat ook de website van rtlnieuws traag was (windows 11 en chrome, alle updates)

Vandaag moest ik om een andere reden de hele boel opnieuw instellen. Dacht even dat het daar aan lag. Nu heb ik het glavezelmodem ook maar eens een paar minuten van de stroom gehaald. Voor nu lijkt dit het probleem op te lossen. Zit achteraf te denken of ik niet met die modem had moeten beginnen ;-)

 

Admin: Reactie samengevoegd met bestaand topic.

 


Ik neem toch aan dat je optimaal gebruik wil maken van de wifi en dat je de wifipunten met een kabel aangesloten hebt aan het modem anders verlies je wel heel veel snelheid.  Ik vermoed dat de wifipunten te ver van elkaar staan waardoor de 5ghz band niet goed werkt en ze dus kiezen voor de 2.4ghz band. Dat zou precies overeen komen met de snelheid die je noemt. Overigens moet je de appartuur wel even de tijd geven om de juiste band te gebruiken.  


De wifipunten zijn bekabeld aangesloten (zoals elke randapparatuur met ethernetpoort in mijn huis ;-)), geen switch ertussen ofzo. Het werkt nu weer, maar ben benieuwd of ik iets anders had kunnen doen dan alles herstarten en later zelfs opnieuw installeren. 

Voor de reset en herinstallatie ging zelfs op 5ghz de snelheid niet verder dan 100 Mbps een paar dagen lang.

 


@Hubert77 Fijn om te lezen dat het probleem opgelost lijkt te zijn. 

Het heeft mij wel nieuwsgierig gemaakt. Want het terugzakken van de verbinding naar 100 Mb/s komt dus vaker voor? 

Of was dit een eenmalig iets? 


Voor nu lijkt dit een eenmalig iets te zijn. Op dit moment draait de boel nog steeds prima.