Skip to main content

Een paar maanden geleden besloot ik om 1 GB download met 500 mb upload aan te schaffen,

Na de omzetting ging dit enkele weken prima, lekker snel en goed voor mijn bedrijf, ik maak websites e.d. zo kon ik voortaan beter werken.

Maar helaas is de snelheid nu al zeker een maand veel te laag en alles is zo traag als……… na metingen op diverse tijden van de dag en verschillende dagen kom ik niet hoger dan tussen de 150 en 200 mb, soms nog veel lager. 

Dit kan toch nooit de bedoeling zijn, ik betaal voor 1 GB down en 500 MB up. 

Wat doen jullie hieraan?

 

 

Hallo @peter018g , als je een zakelijke klant bent kun je beter met de zakelijke helpdesk contact opnemen, dit is een forum voor consumenten.

Heb je de glasvezelkast al eens minimaal 2 minuten stroomloos gemaakt en daarna tevens het modem een fabrieksreset gegeven?

 


Dag JanD,

Ik ben geen zakelijke klant en wat je hebt genoemd om te proberen, heb ik al allemaal geprobeerd. Echter blijft de snelheid te laag. 

Wat me nu wel opviel is,

Op speedtest.net meet ie wel de juiste gegevens. En het lijkt of nu ineens alles sneller gaat, ( nou ja lijkt, ) het gaat sneller. 

Zou er dan toch een of ander niet goed zijn geweest bij KPN vraag ik me dan af . 

 


Hallo @peter018g Wie, weet,  het speelt ook wel eens een rol voor welke plaats je kiest tijdens de speedtest.

Zelf doe ik de speedtest altijd bekabeld met 1 bekabelde computer rechtstreeks op het modem en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit.

Ik doe die test dan 3x achter elkaar met korte tussenpozen en neem dan het gemiddelde.

 


Ha @peter018g, welkom! Hoe staat het er nu voor? Merk je nog dat het trager is? Voor zover ik weet, was er geen storing o.i.d., dus waar het aan lag, durf ik niet helemaal te vertellen. Als we nog iets voor je kunnen doen, laat het maar weten! 


Dag Marcia,

Ondertussen heb ik contact gehad met KPN en ben zeer vriendelijk te woord gestaan. Ze hadden gekeken wat er aan de hand was en noemde de apparaten op die er op aangesloten waren, maar 1 apparaat zag ze niet, de asus WL router. Heb deze gereset en er was weer verbinding, vrijwel meteen was ie weer uit. Dus die is defect. Ik heb dat apparaat eruit gehaald en heb diverse acces wifi points gekregen. 

Direct aangesloten en alles werkt perfect! 

Dank aan de helpdesk van KPN.

mvg. Peter


Alleen:

Ik heb een abbo van 1000 upload en 500 download,

Diverse testen geven nu resultaat 

ping: 4 ms

download: plus-minus 90 mbps

Upload: plus-minus 94 mbps

was eerste wel goed. 

Peter


net andersom natuurlijk 

1000 download en 500 upload. 

 


En het lijkt of nu ineens alles sneller gaat, ( nou ja lijkt, ) het gaat sneller. 

Ik kan me niet voorstellen dat je enig verschil in snelheid ervaart met zo'n 1Gbps aansluiting en al helemaal niet met de werkzaamheden die jij verricht.

Als je nu een professionele gamer zou zijn dan zou ik daar nog in kunnen komen maar voor elk ander gebruik zal je zeer waarschijnlijk geen verschil gaan zien.

Heb je ooit wel eens gemeten hoeveel bandbreedte je nu werkelijk verbruikt?

Ik denk dat je verbaast zult zijn hoe weinig dat eigenlijk is.


Dan denk ik dat jij geen 1 gb hebt, dat heb ik speciaal omdat ik websites bouw voor bedrijven, ik gebruik een systeem dat direct in contact staat met website en programma en wel degelijk merk ik veel verschil verschil. 

Het is nu veel te traag voor mijn werkzaamheden, al denk jij van niet. 

 

 


Dan denk ik dat jij geen 1 gb hebt, dat heb ik speciaal omdat ik websites bouw voor bedrijven, ik gebruik een systeem dat direct in contact staat met website en programma en wel degelijk merk ik veel verschil verschil. 

Het is nu veel te traag voor mijn werkzaamheden, al denk jij van niet. 

Nogmaals, heb jij wel eens gemeten hoeveel bandbreedte je nu werkelijk verbruikt?

Als jij websites bouwt voor bedrijven dan zou ik maar eens goed nadenken over wat er dan zo inefficiënt werkt aan dat programma dat in direct contact staat met die websites en/of hoeveel tijd je bespaart omdat er periodiek informatie overgezet wordt.

Zelfs als ik een enorme backup van een database download (paar honderd gigabytes) dan laat ik dat rustig via mijn 200Mbps glasvezellijntje lopen. Ja, die is dan een paar uurtjes bezig maar het is maar hoe efficiënt je het het proces inricht of je daar hinder van ondervindt of niet.


Deze discussie leidt tot niks en daar stop ik ook mee. 

 

 


download: plus-minus 90 mbps

Upload: plus-minus 94 mbps

Is dit via wifi of vanaf een bekabeld aangesloten computer?

Als via een bekabeld aangesloten computer, zit daar dan nog een switch en/of "draadloze" verbindingsset op de route naar de Experia Box?


Bekabeld met een laptop rechtreeks op het modem.

Gisteren gebeld naar de hekpdesk, die heeft weer meegekeken en zou alles op afstand herstellen. Morgen effe proberen zie die goeie man. 

 

Echter na een aantal testen vandaag, totaal geen verbetering. 

Ik wordt er wel beetje moedeloos van. Het ergste is het heeft allemaal perfect gewerkt met snelheden van rond de 1000 en ruim 500  

Dus, KPN. Nieuw modem oid ? 

 


Zo triest als vandaag ( eerste metingen ) gemiddeld 12 mb download 93 mb upload. 

 


Het lijkt erop alsof KPN de klanten die over zijn op 1Gbps/500Mbps aan iets anders koppelt dan klanten die nog op wat ‘ouders’, dus niet-Hussels, zitten, zie ook https://forum.kpn.com/internet-9/1-gigabit-glasvezel-487736 .Het gegeven dat de weg naar Hussel 1-richting is, geeft te denken. Maar er zijn kennelijk genoeg mensen die in ‘1Gbps geloven’, getuige dat mensen makkelijk voor 1Gbps betalen, maar dat al meedere maanden niet krijgen. Dus waarom zou KPN iets verduidelijken of met prioriteit iets ondernemen als mensen toch al bewezen bereid zijn te betalen voor iets wat ze niet krijgen.

Maar even voor dit geval: Als je kennelijk iets upload o.i.d. naar een server ergens m.b.t. die websitebouwwerkzaamheden, waarom test je dan niet met iperf3 tussen jouw en die server? Dat is toch wat er toe doet? Of waar komen die getallen die je noemt vandaan?


Ik weet niet waar je naartoe wilt @tmoesel maar het 1Gbps wordt alleen binnen KPN Hussel aangeboden.


Kan ik nog iets voor je betekenen, @peter018g? Wil je in dat geval je forumprofiel aanvullen met je postcode + huisnummer en klantnummer(s)? Je kunt ook opnieuw telefonisch contact opnemen natuurlijk. 


Als het goed is, is dit aangevuld, ondertussen heb ik naar 500 / 500 aangevraagd. Maar dat moet nog worden aangepast, zou vandaag gebeuren.

Het is nog steeds een hopeloze zaak. Ik had bij mijn laatste metingen 12 mb down en 94 up. 

Wat mij wel opviel is dat wanneer ik op het modem inlog steeds de wifi staat uitgeschakeld, ik schakel deze dan weer in, en een dag later staat ie weer uit. 

Als u 1000 / 500 kunt oplossen heel graag, dan wil ik dat wel behouden, maar anders 500 / 500. als ik het dan ook maar krijg.

Van deze trage snelheden wordt je niet vrolijk. een website laden moet je gewoon op wachten ! wat normaal vliegensvlug gaat en dat moet ook zo zijn.


Ondertussen weer contact gehad met de helpdesk.

Deze sturen een nieuw modem de experia 10A.

 


 Wat mij wel opviel is dat wanneer ik op het modem inlog steeds de wifi staat uitgeschakeld, ik schakel deze dan weer in, en een dag later staat ie weer uit. 

Ja dat hoort ook als u versterkers van KPN heeft. Dan word de wifi van de Experiabox v10 uitgeschakeld.


Bekabeld met een laptop rechtreeks op het modem.

En die laptop heeft wel een gigabit netwerkpoort?


Ja, natuurlijk


 Wat mij wel opviel is dat wanneer ik op het modem inlog steeds de wifi staat uitgeschakeld, ik schakel deze dan weer in, en een dag later staat ie weer uit. 

Ja dat hoort ook als u versterkers van KPN heeft. Dan word de wifi van de Experiabox v10 uitgeschakeld.

Ahha, maar dat wordt nergens aangegeven, moet je dan maar weten. ( thankzz )


Goed om te lezen dat mijn collega's bezig zijn voor je! Ik doe dan vooralsnog even niets. Mocht ik later toch  nog iets voor je kunnen doen, laat het gerust alsnog weten. 


Ik weet niet waar je naartoe wilt @tmoesel maar het 1Gbps wordt alleen binnen KPN Hussel aangeboden.

Indien de snelheid  1 Gbps moet zijn en je meet deze via speed(s) test beter om meer te gebuiken mag hij niet veel lager zitten dan 1 Gbps wat neer komt op Gigabit per seconde is een in de computerindusrie gebruikelijke eenheid voor de snelheid van gegevensoverdracht. Het symbool is Gbit/s maar wordt vaak "Gbps" geschreven. deel het door 8 en je hebt de snelheid gelijk aan bytes per seconde volgens het ASCII table dus de letter A - 65, is 8 bits en natuurlijk merk je de snelheid  zet 1 Gbits maar eens op een Cisco switch en gebruik 10 klanten, iedere  klant  op base 100 hou  je  niets  meer over probeer dat  met 10 Mb per  poort en 100 Mb van WAN  dus ik  snap  niet waarom iedereen nu ziet  dat die 1000 te traag is 1000 gemeten kan met start en sop bits 950 zijn of  900 maar  geen 200, uit gaande van het  feit dat de testen worden uitgevoerd in Nederland, ping  3  -  10 ms mag  hij niet  zo  laag  zijn.

Angie  Brown  (IT) 

 Â