Skip to main content

Ik  heb een alles in een pakket, glasvezel. Bij dit pakket zat een 5-poort Netgear switch. Ik kom echter 1 poort tekort. Kan deze geruild worden voor een 8-poort switch. Zo niet, welke kan dan kopen?

Hi @Logman8 !

 

Een aanrader is deze switch. Dit is dezelfde Netgear switch als wat kpn levert, alleen dan met 8 poorten. Hierdoor ontstaan er geen conflicten met de iTV en weet je zeker dat je genoeg poorten hebt. Een 8 poorts switch is bij kpn niet te verkrijgen , tenzij je via de zakelijke webshop gaat bestellen. Via de MediaMarkt of een andere webshop zijn deze makkelijk te bestellen.

 

Groet,

Jordy


Ik gebruik deze switch: https://www.megekko.nl/product/2145/621425/Netwerk-switch/TP-LINK-TL-SG108E

Heb er 2 van, doen het goed.


Thanks,

Ik zal 1 van die 2 aanschaffen.


Toch zou ik voor de netgear gaan

Tp-link hoor je wel eens klachten over

Maar dat is de keus


De hardware versienummers doen er nogal toe bij deze switches met IGMP en VLAN support. Ik had al lang een TL-SG108Ev2 en die heeft als nadeel dat je VLAN met ID 1 niet kan aanpassen. Er blijft altijd een VLAN ID 1 met untagged membership op alle 8 poorten. Verder moet je wijzigingen expliciet opslaan door op ‘Save Config’ te clicken, wat de eerste keer om bevestiging vraagt, daarna niet meer. Je moet erg veel controleren of de switch wel doet wat je wilt.

Een TL-SG108Ev4 heeft deze nadelen niet, je kan Default VLAN ID 1 ontdoen van alle poorten of volledig naar wens aanpassen. VLAN ID 1 is echter niet te verwijderen.

Ik heb onlangs een Netgear GS108Ev3 gekocht, ook daar is VLAN ID 1 niet te verwijderen (optie is wel mogelijk maar gaat dan fout als je dat doet). Helaas blijft de web interface vaak te haperen om onduidelijke reden, een deel van de opjecten laat zich gewoon niet zien, b.v. poort 8 ontbreekt dan. Nog een keer een refresh door de menu’s clicken dan werkt het wel. 

Als ik nu/momenteel nog zo’n 8-poort nogdig zou hebben, zou ik denk ik toch TP-Link nemen (dan krijg je een v4 of misschien v5), hoofdzakelijk omdat die kwa webinterface veel sneller/fijner werkt naar mijn smaak. Maar wellicht ooit meer behoefte aan iets met passief+actief PoE in de switch, dus misschien iets van Ubiquiti, ook gelijk fiber poort(en).

 


Vlan 1 is het beheerslan. Het lan waar vanuit je de switch configureert. Op dit lan heeft de switch ook zijn ip adres. Vanaf alle andere lans die je zelf instelt is de switch als het goed is niet te bereiken.

Maar goed. Voor topicstarter niet interessant, want voor zover de info strekt doet die niets met vlans.


Vlan 1 is het beheerslan. Het lan waar vanuit je de switch configureert. Op dit lan heeft de switch ook zijn ip adres. Vanaf alle andere lans die je zelf instelt is de switch als het goed is niet te bereiken.

Als je VLAN ID 1 van alle poorten afhaalt, kun je nog steeds de switch configureren, ligt natuurlijk ook aan hoe de PVID instellingen zijn.

Maar goed. Voor topicstarter niet interessant, want voor zover de info strekt doet die niets met vlans.

Zal inderdaad alleen IGMP functionaliteit zijn wat nodig is.

Maar een klant commentaar m.b.t. de TP-Link TL-SG108E in de MediaMarkt URL is 4 jaar oud, ik weet niet of IGMP voor nieuwere versies van de TL-SG108E nog steeds problematisch is bij KPN. I.i.g is de prijs daar voor de Netgear aan de hoge kant.


Ik gebruik hem in ieder geval probleemloos voor tv. Maar ik moet zeggen dat ik daarvoor een simpele switch gebruikte zonder igmp snooping. Dat werkte bij mij ook gewoon.

Vlan 1 is het beheerslan. Het lan waar vanuit je de switch configureert. Op dit lan heeft de switch ook zijn ip adres. Vanaf alle andere lans die je zelf instelt is de switch als het goed is niet te bereiken.

Als je VLAN ID 1 van alle poorten afhaalt, kun je nog steeds de switch configureren, ligt natuurlijk ook aan hoe de PVID instellingen zijn.

Ik moet zeggen dat ik dat nog nooit geprobeerd heb. Want ik zie er ook geen enkel nut van om dat te doen. Bij mij is de switch alleen bereikbaar vanaf vlan 1. Vanaf de andere vlans is de switch onbereikbaar. Net als de webinterface van de router. En zo hoort het ook lijkt mij. Het kan zijn dat als je vlan 1 van alle poorten verwijderd, dat ie switch dan vanaf een ander vlan beschikbaar word. Nog nooit geprobeerd. Zou niet weten waarom je dat überhaupt zou willen.

 


Ik gebruik hem in ieder geval probleemloos voor tv. Maar ik moet zeggen dat ik daarvoor een simpele switch gebruikte zonder igmp snooping. Dat werkte bij mij ook gewoon.

Vlan 1 is het beheerslan. Het lan waar vanuit je de switch configureert. Op dit lan heeft de switch ook zijn ip adres. Vanaf alle andere lans die je zelf instelt is de switch als het goed is niet te bereiken.

Als je VLAN ID 1 van alle poorten afhaalt, kun je nog steeds de switch configureren, ligt natuurlijk ook aan hoe de PVID instellingen zijn.

Ik moet zeggen dat ik dat nog nooit geprobeerd heb. Want ik zie er ook geen enkel nut van om dat te doen. Bij mij is de switch alleen bereikbaar vanaf vlan 1. Vanaf de andere vlans is de switch onbereikbaar. Net als de webinterface van de router. En zo hoort het ook lijkt mij. Het kan zijn dat als je vlan 1 van alle poorten verwijderd, dat ie switch dan vanaf een ander vlan beschikbaar word. Nog nooit geprobeerd. Zou niet weten waarom je dat überhaupt zou willen.

Achter de router in eigen LAN is doorgaans geen probleem, daar creeer je doorgaans je eigen VLANs, dus in die zin had ik er ook nooit problemen met de TL-SG108Ev2.

Maar het wordt anders als je hem op een ‘vreemd’ netwerk aansluit, waar allerhande VLAN IDs, dus ook 1, aanwezig kunnen zijn. Er zijn genoeg berichten van mensen die flink tekeer gaan op TP-Link om dit gedrag ofwel bug zoals sommigen dit zien.

Ikzelf gebruik een switch direct op de NTU om het internet VLAN door het huis te leiden (ik gebruik multi-WAN en meerdere routers kort gezegd). Het principe kreeg ik niet werkend met een TL-SG108Ev2 en een TL-SG108Ev4. Exacte reden is een lang, complex en ook niet geheel duidelijk verhaal. In ieder geval werkt het wel zoals vewacht/geconfigureerd met een GS108Ev3 en een TL-SG108Ev4.


Reageer