Skip to main content

Sinds kort ben ik verhuisd en in de nieuwe woning is de telefonie aansluiting niet in orde. Een bosje gekleurde kabeltjes is zichtbaar en komt als een mooi boeketje uit de muur. 

In mijn oude woning had ik altijd een simpele telefonie aansluiting (klikstekkertje RJ-45) en ik maakte helemaal geen gebruik meer van coax of andere aansluiting. Vanuit de RJ-45 ging een kabel naar de Experiabox en daarop zaten mijn chromecast, televisie en twee televisiekastjes. 

Ik heb geen vaste telefonie, ook niet in de oude woning, maar dat ging met die RJ-45 prima. Weinig storingen ook. In mijn beleving is RJ-45 telefonie, maar ik heb dus een Internet en Televisie abonnement bij KPN, zonder vaste- of mobiele telefonie.

Ik heb daarbij de volgende vragen:
1. kan ik van dat boeketje kabeltjes weer een RJ-45 aansluiting krijgen en is dat voldoende?
2. ik heb een verhuizing doorgegeven aan KPN; kan in dat geval KPN ook deze aansluiting herstellen, zodat ik alles (eventueel zelf) eer kan aansluiten?
4. zijn er betrouwbaardere aansluitingen dan de RJ-45 (hoewel ik weinig klachten had in het oude huis) die ik misschien beter kan gebruiken, zoals coax?

Bedankt alvast.


 

Coax is waar bv Ziggo op binnenkomt. Direct daarna wordt het geplitst in tv-via-coax en radio-via-coax en internet (ook telefonie). Voor dat internet is RJ 45 met UTP nodig. Waarom je het m.b.t. telefonie over RJ 45 hebt… de norm bij telefoon is RJ 12.

KPN heeft een IS/RA met RJ 12 aansluiting. Vandaar gaat het direct eerst naar het modem. In huis kun je internet dan weer transporteren met UTP en RJ 45 aansluitpunten.

Als die RJ 12 er nu niet inzit kan je bij je verhuizing of abonnementsaanvraag een monteur geregeld worden.


Dank je wel Peter voor de heldere uitleg. Ik haal RJ45 en 12 door elkaar inderdaad. Ik ga KPN bellen voor een monteur.


Uw monteur heeft op 28-07-2021 mijn telefoon aangesloten, en mijn vraag is of dit de standaard aansluiting is tegenwoordig (zie foto)