Skip to main content
Beantwoord

Telefoon op Fritzbox 7590 via glasvezel

  • November 20, 2019
  • 17 reacties
  • 1542 keer bekeken

Ik heb de Experiabox gewisseld voor een Fritzbox 7590. Internet, wifi en TV werkt echter ik kan met een aangesloten DECT telefoon niet uitgaand bellen.

Beste antwoord door wjb

Dat is inderdaad nog niet mogelijk. Op (redelijk) korte termijn zal KPN echter komen met een mogelijkheid om de vaste telefonie te kunnen gebruiken i.c.m. de Fritz!Box.

Als je een glasvezel aansluiting hebt dan is er de mogelijkheid om tot die tijd de Experia Box als "veredelde" VoIP ATA te gebruiken.

Ook kan je overwegen je vast telefoon voorlopig door te schakelen naar een KPN mobiele telefoon mist deze als KPN Compleet is aangemeld zodat doorschakelen gratis is.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

17 reacties

wjb
Wijsgeer
  • Antwoord
  • November 20, 2019

Dat is inderdaad nog niet mogelijk. Op (redelijk) korte termijn zal KPN echter komen met een mogelijkheid om de vaste telefonie te kunnen gebruiken i.c.m. de Fritz!Box.

Als je een glasvezel aansluiting hebt dan is er de mogelijkheid om tot die tijd de Experia Box als "veredelde" VoIP ATA te gebruiken.

Ook kan je overwegen je vast telefoon voorlopig door te schakelen naar een KPN mobiele telefoon mist deze als KPN Compleet is aangemeld zodat doorschakelen gratis is.


Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • November 24, 2019

Hi Haloc, welkom hier. 

Dat is inderdaad nog niet mogelijk. Op (redelijk) korte termijn zal KPN echter komen met een mogelijkheid om de vaste telefonie te kunnen gebruiken i.c.m. de Fritz!Box.

Als je een glasvezel aansluiting hebt dan is er de mogelijkheid om tot die tijd de Experia Box als "veredelde" VoIP ATA te gebruiken.

Ook kan je overwegen je vast telefoon voorlopig door te schakelen naar een KPN mobiele telefoon mist deze als KPN Compleet is aangemeld zodat doorschakelen gratis is.

Wjb legt het perfect uit. Waarvoor dank. Nog even geduld dus. 


faded photographs
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img

Ik krijg ook binnenkort glasvezel internet met ook vaste telefonie.

Is het nu zo dat de Experia Box minder snel is dan de Fritz!Box?


  • December 3, 2019

Hallo @faded photographs , in wat voor opzicht bedoel je minder snel? 

De snelheid hangt af je de snelheid van je abo en de router is slechts een doorgeefluik van die snelheid.

Het is wel verstandig binnen je thuisnetwerk van Gigabitverbindingen gebruik te maken, apparatuur en bekabeling die slechts FastEthernet (100Mbit/s) is zo langzamerhand achterhaald en de zwakste schakel bepaalt de hoogste snelheid van je verbinding.

Nu nog een concreet antwoord op je vraag: geen merkbaar verschil in beide routers.

 


wjb
Wijsgeer
  • December 3, 2019

Is het nu zo dat de Experia Box minder snel is dan de Fritz!Box?

Nee hoor, ook de Experia Box kan probleemloos de snelheden aan die via glasvezel geboden worden. De Experia Box is beperkter in functionaliteit, waarbij de vraag is of je die functionaliteit ook nodig hebt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een VPN server om vanaf Internet op een veilige manier jouw thuisnetwerk te benaderen of aan parental control.


faded photographs
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img

Hallo @Jan-D en @wjb,

Bedankt voor jullie antwoorden, er is dus geen verschil tussen de routers wat betreft de doorgegeven snelheid als ik het goed lees en enkel beperkingen in functionaliteit, hoewel niet onbelangrijk.

Een bottleneck is eerder te wijten aan het soort verbindingen/kabels, mijn abo wordt 200Mbit/s.
Ik kan er toch zeker vanuit gaan dat de monteur ook deze Gigabitverbindingen levert?

En zou hij dan om de vaste telefoon ook werkend te krijgen een analoge-telefoonadapter moeten plaatsen?


We gaan het zien.


Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Wijsgeer
  • December 4, 2019

En zou hij dan om de vaste telefoon ook werkend te krijgen een analoge-telefoonadapter moeten plaatsen?

De KPN monteur levert de Experiabox. Hier kun je de telefoon op aansluiten. Als je iets anders wilt dan de Experiabox, dan zul je het zelf uit moeten zoeken, de KPN monteur levert hierin geen enkele support.


  • Auteur
  • Topper
  • January 4, 2020

Is er al iets meer bekend over het 'vast’ bellen via de Fritzbox 7590?


  • January 4, 2020

Voor de overgang kun je het tijdelijk (!/?) zo doen :

https://forum.kpn.com/vast-bellen-13/dect-via-fritzbox-385304

( als je wijs kan worden uit de verwarringen daar tenminste )


wjb
Wijsgeer
  • January 4, 2020

Voor de overgang kun je het tijdelijk (!/?) zo doen :

Dat heeft geen zin meer want dat tijdelijk zal (waarschijnlijk) zeer tijdelijk zijn.

Houd de berichtgeving in de gaten want ik ben er van overtuigd dat we heel binnenkort meer daarover zullen gaan horen.


  • January 4, 2020

Aha, ik ben zeer benieuwd.


wjb
Wijsgeer
  • January 4, 2020

Aha, ik ben zeer benieuwd.

Ik ook. :sunglasses:


faded photographs
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img

Ik ook 👍🏻


peter-keetfm
Wijsgeer

@faded photographs 

je geeft niet aan waarom je van de experiabox af wil

of lees je het op het forum dat deze slecht is

ben je nu aangesloten op glasvezel en heb je al een experiabox en wat vind je de rede om deze weg te doen

een vraag ik ben benieuwd

een experiabox kan makkelijk de 500/500 aan dus zou jou 200 geen probleem zijn

echter het netwerk daar achter switches bekabeling is voor de gebruiker

de monteur legt alleen een werkende verbinding aan en 1 werkende itv ontvanger dacht ik

 


Henk m
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • March 26, 2020

Ik heb een vraagje over de fritsbox 7590 die je nu kunt nemen via KPN als ik hem wil nemen kost me dit 7.48 euro per maand maar wat nu als ik het toch niks vind zit ik hier dan aan vast of kan ik dit ook per maand opzeggen


  • March 26, 2020

Ik heb een vraagje over de fritsbox 7590 die je nu kunt nemen via KPN als ik hem wil nemen kost me dit 7.48 euro per maand maar wat nu als ik het toch niks vind zit ik hier dan aan vast of kan ik dit ook per maand opzeggen

Hallo @Henk m , de Fritzbox neem je voor minimaal 6 maanden af, daarna kun je maandelijks opzeggen, zie ook de openings topics aangaande vrije modem keuze.

 


peter-keetfm
Wijsgeer

Als je hem huurt kost je dat per maand

Ik neem aan dat. Kpn het zo regeld dat je bij stoppen van huur je de fritzbox terug moet sturen

ik persoonlijk zou hem gewoon kopen

en ben je de rechtmatige eigenaar