Skip to main content

Of het nou via de kabel, het WiFi of op een andere manier is, mijn internet is belachelijk traag. Vaak valt het weg en een stabiele verbinding voor bijvoorbeeld een zoomgesprek of een spelletje valt eigenlijk altijd uit te sluiten.

 

Ik vind het zo langzamerhand eigenlijk belachelijk dat ik de volle pond betaal voor internet wat zo vaak packet loss heeft. Ter voorbeeld geeft een algemene pingtest van een uur aan dat er welgeteld 2 minuten goed internet is, 39 minuten matig en 19 minuten slecht tot geen internet.

 

Alle opties binnen mijn kunnen heb ik al geprobeerd (beste kanaal uitzoeken, verschil 2.4ghz en 5ghz getest, ethernet aangesloten, beste plek voor router etc.) en veel keuzes voor een andere provider heb ik helaas niet, ondanks dat dit adres in hartje Groningen is.

 

Mochten er hier nog oplossingen zijn dan hoor ik dat graag, maar ruim 40 euro per maand betalen voor internet wat op een goede dag net de 800kbps download aantikt is eigenlijk te gek voor woorden.

@Janhessel  welke snelheid zou je moeten hebben volgens de site van kpn? Als je doet alsof je een bestelling doet zie de snelheid die leverbaar is op jouw adres.


De website geeft het onderstaande aan:

De maximaal haalbare snelheid op je adres is 25 Mbit/s 4 Mbit/s

 

Het gaat me inmiddels ook niet zozeer om het trage internet an sich, want dit wist ik van tevoren. Mocht dit namelijk stabiel zijn dan had je mij niet horen klagen. Maar het feit dat ik een gemiddelde packet loss heb van 20% over een hele dag vind ik persoonlijk erg frustrerend.


Dat laatste snap ik. Welk type modem heb je? Is het alleen de WiFi waar je problemen mee ervaart of ook een bekabelde verbinding? Gebruik je dit soort dingen?

 


De problemen zitten over het gehele internet, dus zowel bekabeld als via de WiFi. Ik laat inmiddels mijn eigen telefoon niet meer verbinden met het WiFi, omdat deze verbinding zo slecht is en het wat bandbreedte overlaat voor andere apparaten. Wat betreft het modem heb ik een KPN box 12.

 

De adapters die je laat zien die heb ik niet. Wat doen deze precies?


De adapters die je laat zien die heb ik niet. Wat doen deze precies?

Dan loopt internet via de bestaande stroomkabels bij je thuis als je geen netwerkkabels kunt leggen @Janhessel 


Die veroorzaken nogal eens problemen dus goed dat je die niet hebt. Wat is er zoal aangesloten op het modem? Is er een omvormer van zonnepanelen op het netwerk?


Er zijn geen slimme apparaten aangesloten en geen zonnepanelen oid. Het huis is zelf erg simpel en hetgeen wat aangesloten is, bestaat uit 1-2 telefoons, een desktop bekabeld met ethernet en een laptop.


Hum dat is toch merkwaardig.  Vaak komt het door iets na het modem.  Volgende week even bellen met de klantenservice 0800-0402 en vraag of ze de lijn na kunnen meten.


Zal ik doen, in ieder geval bedankt voor je berichten en een goed weekend verder!