Skip to main content
Beantwoord

Tijdens up- en downloaden naar Jottacloud server is verder internet nauwelijks nog mogelijk

• 2 maart 2025
  • 37 reacties
  • 212 keer bekeken

wavesfromhollan
Slimmerik
Forum|alt.badge.img

Ik ben niet zeker, maar ik heb het idee, dat sinds de laatste update van mijn modem (12b) nauwelijks nog internet mogelijk is als ik aan het downloaden of uploaden ben naar mijn server Jottacloud. Als ik een browser open en een website wil opzoeken, dan gebeurt er niets. Pas als ik de down- of upload stop, dan gaat die verder.

Het heeft ook invloed op bijvoorbeeld Netflix op televisie, die opent dan niet.

Wat kan ik doen om dit euvel te verhelpen?

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi ​@wavesfromhollan, welkom op onze community! Ik zie dat er al flink meegedacht wordt. Ik heb even met je meegekeken maar zie dat je geen pairbonding abonnement hebt maar een normaal vdsl abonnement. Dat verklaart ook waarom je de Box12 hebt gekregen. Om inhoudelijk iets met je abonnement te doen of de lijn uit te laten lezen kun je wel t beste nog even met ons bellen. Je kunt daarvoor ook een belafspraak maken! Laat je ons weten wat eruit komt?

Met de speedtest resultaten die je noemt zou ik niet met zekerheid zeggen of daar het issue in zit trouwens. Wat voor netwerkapapparatuur gebruik je verder?

Bekijk origineel

37 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 10403 reacties
  • 2 maart 2025

Beste ​@wavesfromhollan dan heb je op het moment van data vi.a je server verwerken, je bandbreedte te kort komt.

In sommige apparaten kun je bandbreedte gebruik per apparaat instellen (QoS)

Wat is jouw abosnelheid en wat haal je in de praktijk bekabeld gemeten op 1 PC rechtstreeks met de modem verbonden?

• 5811 reacties
  • 2 maart 2025

Je zal er voor moeten zorgen dat de snelheid van de verbinding naar die cloudserver beperkt word tot bijvoorbeeld 80% van de snelheid van je abonnement. Dan hou je nog 20% over voor tv kijken en websites bezoeken.

wavesfromhollan
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
JanD schreef:

Beste ​@wavesfromhollan dan heb je op het moment van data vi.a je server verwerken, je bandbreedte te kort komt.

In sommige apparaten kun je bandbreedte gebruik per apparaat instellen (QoS)

Wat is jouw abosnelheid en wat haal je in de praktijk bekabeld gemeten op 1 PC rechtstreeks met de modem verbonden?

Terwijl upload naar server bexig is:  DL 86, UL 25

Als ik die upload uitzet: DL 87, UL 30.

Type abonnement KPN Internet 200 Mbit/s

wavesfromhollan
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
Marlon92 schreef:

Je zal er voor moeten zorgen dat de snelheid van de verbinding naar die cloudserver beperkt word tot bijvoorbeeld 80% van de snelheid van je abonnement. Dan hou je nog 20% over voor tv kijken en websites bezoeken.

Kan ik doen, maar ik heb er nooit last van gehad.

• 5811 reacties
  • 2 maart 2025
wavesfromhollan schreef:

Is dit de uitslag van een speedtest? 

wavesfromhollan schreef:

Als je een 200 mbit abonnement hebt, waarom haal je dat dan niet gewoon? Werk je via WiFi? 

wavesfromhollan
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
Marlon92 schreef:
wavesfromhollan schreef:

Is dit de uitslag van een speedtest? 

wavesfromhollan schreef:

Als je een 200 mbit abonnement hebt, waarom haal je dat dan niet gewoon? Werk je via WiFi? 

Het is bekabeld.

• 5811 reacties
  • 2 maart 2025

Dan mankeert er iets aan je netwerk. Bekabeld hoor jij gewoon 200 mbit te halen als alles verder uit is. Heb je er misschien nog een oude switch tussen zitten ofzo? Gebruik je een draadloze verbindingset? DVS? Powerline? Hotplug?

wavesfromhollan
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
Marlon92 schreef:

Dan mankeert er iets aan je netwerk. Bekabeld hoor jij gewoon 200 mbit te halen als alles verder uit is. Heb je er misschien nog een oude switch tussen zitten ofzo? Gebruik je een draadloze verbindingset? DVS? Powerline? Hotplug?

Het is een rechtstreekse verbinding met het modem.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 10403 reacties
  • 2 maart 2025

Beste ​@wavesfromhollan in je profiel staat dat je een V10 hebt en je schrijft dat je een KPN Box 12 hebt, wat is juist?

Heb je koper of glasvezel?

wavesfromhollan
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
JanD schreef:

Beste ​@wavesfromhollan in je profiel staat dat je een V10 hebt en je schrijft dat je een KPN Box 12 hebt, wat is juist?

Heb je koper of glasvezel?

Er staat op het modem Box 12b. Is dat een bestaand type? Als dat zo is, dan moet ik mijn profiel aanpassen. Ik heb helaas nog geen glasvezel.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 10403 reacties
  • 2 maart 2025

Beste ​@wavesfromhollan er klopt iets niet in je internetconfiguratie.

Je schrijft dat je een koper-aansluiting hebt met een snelheid TOT 200Mbit/s download/20Mbit/s upload.

Daarvoor heb je dus een V10 nodig met pairbonding, die heb je niet, vandaar de maximum snelheid van 100Mbit/s

De KPN Box 12 is niet geschikt voor pairbonding, dus ik begrijp niet hoe je aan dat modem komt.

Plaats eens een foto van je KPN-aansluitpunt, waar je het modem op aangesloten hebt.

wavesfromhollan
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
JanD schreef:

Je schrijft dat je een koper-aansluiting hebt met een snelheid TOT 200Mbit/s download/20Mbit/s upload.

Daarvoor heb je dus een V10 nodig met pairbonding, die heb je niet, vandaar de maximum snelheid van 100Mbit/s

De KPN Box 12 is niet geschikt voor pairbonding, dus ik begrijp niet hoe je aan dat modem komt.

Plaats eens een foto van je KPN-aansluitpunt, waar je het modem op aangesloten hebt.

Bedoel je deze?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 10403 reacties
  • 2 maart 2025
wavesfromhollan schreef:
JanD schreef:

Bedoel je deze?

Nee ​@wavesfromhollan die is van de coax, Ziggo bijvoorbeeld,

Aan de kant van je modem heb je een kabel is de DSL-poort zitten, waar zit het andere eind van de kabel op aangesloten, daar graag een foto van.

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2728 reacties
  • 2 maart 2025
wavesfromhollan schreef:
JanD schreef:

Bedoel je deze?

Dit is Ziggo/kabel aansluiting.

wavesfromhollan
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
Dan moet ik helaas het antwoord schuldig blijven, er zit niets anders in de meterkast. De KPN-monteur heeft de verbinding vanuit de meterkast gemaakt naar de woonkamer, zie foto.

• 5811 reacties
  • 2 maart 2025

Als je op de homepage van KPN even net doet alsof je een nieuw thuis abonnement afsluit, dan krijg je te zien welke snelheid er haalbaar is op je adres. Wat staat daar dan?

Bijvoorbeeld:

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 10403 reacties
  • 2 maart 2025
JanD schreef:

Graag nog een antwoord op bovenstaande vragen ​@wavesfromhollan 

wavesfromhollan
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
JanD schreef:
JanD schreef:

Graag nog een antwoord op bovenstaande vragen ​@wavesfromhollan 

Dat modem is hier gebracht door een monteur, toen mijn abonnement is ingegaan.
pairbonding zegt me niets.

wavesfromhollan
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
Marlon92 schreef:

Als je op de homepage van KPN even net doet alsof je een nieuw thuis abonnement afsluit, dan krijg je te zien welke snelheid er haalbaar is op je adres. Wat staat daar dan?

Bijvoorbeeld:

Het gaat (nog) niet om glasvezel.

• 5811 reacties
  • 2 maart 2025
wavesfromhollan schreef:

Het gaat (nog) niet om glasvezel.

Dat weten we al. Maar wat staat er wel bij jouw adres? Welke snelheid word er aangegeven? 

wavesfromhollan
Slimmerik
Forum|alt.badge.img

• 5811 reacties
  • 2 maart 2025

Dat moet pairbonding zijn. Een upload van 57 mbit is zonder pairbonding niet haalbaar op koper volgens mij. Dat verklaart ook waarom je download zo laag is.

Jij moet dus een Experiabox v10 hebben en een y-kabeltje. 

wavesfromhollan
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
Marlon92 schreef:

Dat moet pairbonding zijn. Een upload van 57 mbit is zonder pairbonding niet haalbaar op koper volgens mij. Dat verklaart ook waarom je download zo laag is.

Dus ik heb de verkeerde spullen gekregen?

• 5811 reacties
  • 2 maart 2025
wavesfromhollan schreef:
Marlon92 schreef:

Dus ik heb de verkeerde spullen gekregen?

Ja daar lijkt het wel veel op. Wanneer is die monteur geweest? 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 10403 reacties
  • 2 maart 2025

Precies wat ik eerder schreef ​@wavesfromhollan , je hebt een V10 nodig voor pairbonding om het maximale uit je abonnement te halen, dit moet KPN voor je regelen.

Reageer