Skip to main content

Goedendag, heeft iemand een idee hoe ik een bepaalde computer kan blokkeren van het internet? In mijn situatie heb ik een aantal computers die via lan verbonden zijn met mijn KPN ZTE H220N router.

Alles werkt prima maar ik heb één pc waarmee ik regelmatig verbinding heb met mijn NAS om bestanden weg te schrijven. Ik gebruik hierbij enkele programma's die continu verbinding met de moedersite willen maken en mij dan van alles willen opdringen. Zonder netwerk verbinding heb ik hier geen last van maar dan kan ik ook geen verbinding maken met mijn NAS! Hoe kan ik nou voorkomen dat deze pc het internet op kan zonder hem van mijn netwerk los te koppelen??

Ik heb al zitten vogelen in de KPN router maar daarin kan je alleen bij wifi verbindingen restricties opleggen, voor het lan netwerk zijn deze opties niet beschikbaar. Iemand een idee?
Alvast hartelijk dank!

M.v.g. Hans

Hallo @henzelmen 

Dat kan op verschillende manieren.
Het eenvoudigst is om alleen die sites te blokkeren in je hosts bestand door ze te verwijzen naar 127.0.0.1 , dat is het ip-adres van de localhost oftewel je eigen PC.

Je kan dan nog wel internet gebruiken maar als het programma wil verbinden met die sites wordt er verwezen naar je eigen PC waar die sites niet te vinden zijn en dan gebeurt er dus niets.

Je moet dan wel weten wat precies de namen zijn van die sites.

Het hosts bestand kan je bewerken met kladblok, waarschijnlijk kan je hem niet direct opslaan maar moet je hem dan eerst ergens anders opslaan als .txt, dan weer hernoemen naar hosts en kopiëren naar C:\Windows\System32\drivers\etc

 


Als je echt alles wil blokkeren moet je eerst je ip-adres vastzetten in de experiabox via DHCP binding, via Select from the associated devices kan je makkelijk je PC kiezen, dan nog wel een vrij of het ip-adres wat hij nu gebruikt invullen en opslaan via Apply.

 

Vervolgens op je PC de netwerkinstellingen aanpassen voor je netwerkadapter, daar het ip-adres invullen wat je hebt vastgezet in de experiabox en de default gateway niet invullen, hierna kan je niet meer internetten op die PC.

 


….aanvullend:

Indien je NAS twee LAN-poortjes heeft, zou je op een vergelijkbare wijze zoals hiervoor door @GeSp 
aangegeven ook een directe verbinding kunnen opzetten tussen PC en het 2e LAN-poortje van de NAS. Door ze beide handmatig in te stellen in een ander sub-net als die van je router (en 1e NAS LAN-poortje), met zowel NAS als PC een eigen vast IP-nummer in dat “andere” sub-net.


@GeSp ….

Gelukt!! Het 2e voorstel van jou was exact wat ik nodig had, binnen 2 minuten voor elkaar waar ik gisteren de hele avond op gepuzzeld heb, geweldig bedankt. Ik ben helemaal blij :-)

@Babylonia …..

Daar heb ik aan lopen denken, helaas heeft mijn nas geen 2 netwerkpoorten maar ik wilde daar een klein routertje plaatsen en zo de pc en nas direct koppelen, maar ik moet dan een hele omweg door mijn huis maken met bekabeling, dat zag ik ook weer niet direct zitten. Gelukkig ben ik nu met bovenstaande oplossing geholpen.
Beide mensen hartelijk dank voor deze supersnelle en professionele hulp.
Fijn weekend, Hans