Skip to main content
Sticky

Toegang tot Usenet via news.kpn.nl stopt

• March 2, 2026
  • 2 reacties
  • 88 keer bekeken
Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

We stoppen we met de toegang tot Usenet via news.kpn.com. Hier lees je meer over wat dit inhoudt.

Wat gaan we doen?

Per 1 mei 2026 stoppen we met de toegang tot Usenet via news.kpn.nl op je KPN internetverbinding. 

Wat is Usenet?

Usenet is een manier om deel te nemen aan online discussiegroepen en bestanden te delen. Het ontstond voor het moderne internet, je zou het kunnen zien als een voorloper van fora zoals de Community.

Waarom doen we dit?

We merken dat Usenet steeds minder wordt gebruikt. Ook zijn er tegenwoordig veel andere manieren om online te discussiëren en bestanden te delen. Daarom hebben we besloten te stoppen met de toegang tot Usenet.

Wat betekent dit voor jou?

Maak je geen gebruik van Usenet? Dan hoef je niets te doen.

Gebruik je Usenet wel? Regel dan voor 1 mei een Usenet-abonnement bij een andere aanbieder. Speciaal voor KPN- en XS4ALL klanten biedt de Nederlandse Usenetprovider XS News korting aan op drie abonnementen. Kijk op kpn.com/usenetstopt voor meer informatie.

Veelgestelde vragen

Heeft dit gevolgen voor mijn internetverbinding of abonnement?

Nee, dit verandert niets aan je verbinding, abonnement of andere diensten. 

Geldt dit ook voor klanten met een XS4ALL type abonnement?

Ja.

2 reacties

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • March 2, 2026

In de jaren 90 van de vorige eeuw heb ik zeer veel gebruik gemaakt van usenet. Inderdaad is deze vorm van communicatie achterhaald en ingehaald door andere vormen en mogelijkheden. Ik dacht al langer dat KPN de stekker eruit had gehaald. In de tijd van XS4ALL een zeer populaire mogelijkheid om te chatten en bestanden uit te wisselen. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Ik heb hetzelfde ​@driemaster, eind jaren negentig heel intensief gebruikt, maar later is dat weer wat afgezakt. Er zijn in de loop van de jaren natuurlijk ook veel alternatieven verschenen.