Skip to main content
Sticky

Toegang tot Usenet via news.kpn.nl stopt

• March 2, 2026
  • 34 reacties
  • 1857 keer bekeken
Toon eerste bericht

34 reacties

• May 5, 2026

Zijn er nog andere providers die wel de newsgroepen ondersteunen want ik denk na jaren trouwe klant dat ik een andere provider ga zoeken

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • May 5, 2026

Zijn er nog andere providers die wel de newsgroepen ondersteunen want ik denk na jaren trouwe klant dat ik een andere provider ga zoeken

Zie onderstaande link ​@peterc63 

https://top10usenet.com/nl/best-usenet/?gad_source=1&gad_campaignid=772870951&gbraid=0AAAAADwXXeqd2x2iRg959yYf6h11ndMWz&gclid=EAIaIQobChMI_L3ghqSilAMV7k1BAh0czjNNEAAYASAAEgIaqPD_BwE

rvk01
Slimmerik
  • May 5, 2026

Zie onderstaande link ​@peterc63 

https://top10usenet.com/nl/best-usenet/?gad_source=1&gad_campaignid=772870951&gbraid=0AAAAADwXXeqd2x2iRg959yYf6h11ndMWz&gclid=EAIaIQobChMI_L3ghqSilAMV7k1BAh0czjNNEAAYASAAEgIaqPD_BwE

Ik denk dat Peter andere internet providers bedoeld die ook usenet nog aanbieden.

Maar ik denk niet dat die er nog zijn. KPN was volgens mij nog de laatste.

Raymondt
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Abuse
  • May 5, 2026

Hi ​@peterc63 ,

Hoezo ouderwets en niemand die het gebruikt, ik gebruikte het dagelijks voor tv programma's software en games te downloaden, helaas gaat KPN hier slecht mee om, het was gratis en nu moet je betalen voor een rete sloom spotnet

Het is zo dat de usenetdiensten die je bij providers af kon nemen nooit erg geschikt voor het downloaden van binaries zijn (hetgeen waar jij het voor gebruikte). De retentie was matig en de compleetheid was er ook niet altijd. Als je dergelijke dingen toch zou willen doen, dan doe je er sowieso goed aan om een payserver te nemen (op eigen risico, want uiteraard zijn dit illegale activiteiten). 

Tevens is het nergens gesteld dat niemand het gebruikt, de groep gebruikers is alleen dusdanig klein dat het een enorme kostenpost is om de dienst in de lucht te houden. Het wordt dan een keuze tussen afscheid nemen van de dienst, of een verhoging op een ieders abonnementsprijs (waarvan de meesten het niet zullen gebruiken). De keus valt dan vaak voor het afscheid nemen van de dienst, zoals elk ander bedrijf dat precies zo zou doen. 

Ik zou het niet weten of dit het geval is, maar als het zo is zul je ook daar niet teveel moeten verwachten van de kwaliteit van de dienst, specifiek voor het doeleinde waar jij het voor wil gebruiken. 

BernardHeuer
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7

nou toch maar bij   xsnews een account  aangemaakt en inderdaad ​@peterc63    ik gebruikt hem ook dagelijks , dus kon er niet onderuit  hahahahah 

• Topper
  • July 12, 2026

Beetje laat, maar heel af en toe slinger ik Spotnet nog aan en nu kom ik er achter dat KPN gestopt is met Usenet aanbieden. Toch jammer, ik begrijp dat er weinig mensen gebruik van maken, maar soms is een service ook dát je er gebruik van kan maken.

Zo maakte ik ook gebruik van de webhosting voor een simpele pagina en keek ik af en toe on demand een serie uit het pluspakket. 

Het leuke gaat er wel een beetje af zo. Maar goed, het is een (soort van) vrije markt en overstappen staat iedereen vrij.

Het zou fraai zijn als langlopende klanten ook een keer beloond worden voor hun loyaliteit.

• Nieuwkomer
  • July 12, 2026

Nog even een reactie op nrc123,

Inderdaad ook ik kwam er achter dat kpn geen respect heeft voor XS4ALL gebruikers ook al zijn dit meestal al heel lang bestaande klanten met een meer technische achtergrond, ze trekken zomaar links en rechts om de stekkers eruit en geven vagen antwoorden terug.

Het lijkt er steeds meer op dat het alleen om het geld gaat en inderdaad mogen ze langlopende klanten wel eens beter te gemoet komen, in plaats van verhalen, ach bijna niemand gebruikt deze functies nog dus de stekker eruit, zonder de XS4ALL langlopende klanten eerlijk te benaderen met een poll.

Volgens mij willen ze XS4ALL klanten 100% overhevelen in hun KPN wereld en daarna de stekker eruit trekken. Maar ik hoop dat ik het mis heb.

Dus KPN doet je best eens voor de trouwe XS4ALL klanten.

Raymondt
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Abuse
  • July 13, 2026

Hallo ​@Keeshtt ,

Welkom. Ik vrees dat ik toch wat mogelijke beweringen in je bericht lees waar ik me niet in kan vinden.

Deze dienst (en/of het stoppen ervan) heeft geen enkele link met Xs4all. In de tijd dat de 2 providers nog gescheiden waren, konden klanten van beide providers de dienst gebruiken en deden dat lang geleden ook. Ook KPN heeft al lange tijd behoorlijk wat klanten met een behoorlijk technische achtergrond (en op deze community zul je er veel van tegen kunnen komen). 

Het zou gek zijn als we voor bepaalde zaken de oud-xs4all’ers zouden pollen, maar niet de klanten die al lang KPN klant zijn. Daarmee zou je een bepaalde groep klanten voortrekken en voor mij is elke klant gewoon gelijk. 

Dan even een voorspelling: stel je zou een poll houden onder een groep klanten met de vraag “Moeten we de usenet dienst in stand houden?”, dan weten we denk ik allebei dat het aantal mensen dat aangeeft “ja, graag in stand houden” enorm veel groter is dan het aantal mensen dat het ook daadwerkelijk gaat gebruiken. Waarom je diensten niet in stand moet houden die bijna niet gebruikt worden, heb ik eerder in dit topic uitgelegd. 

Maar nogmaals, dit alles heeft niets te maken met Xs4all. 

Raymondt
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Abuse
  • July 13, 2026

Beetje laat, maar heel af en toe slinger ik Spotnet nog aan en nu kom ik er achter dat KPN gestopt is met Usenet aanbieden.

En dit was nu eigenlijk waarvoor de dienst zoals KPN hem aanbood al niet echt nuttig was. We hebben het hier dan over het downloaden van bestanden, en met de service zoals KPN, Xs4all en andere providers hem standaard boden had je vaak : incomplete bestanden, lage retentie, etc. Als je regelmatig spotnet gebruikt hebt via onze dienst, dan kan het niet anders zijn dan dat je hier zeer regelmatig tegenaan gelopen bent. 

Het leuke gaat er wel een beetje af zo. Maar goed, het is een (soort van) vrije markt en overstappen staat iedereen vrij.

Dit is een feit, maar ik denk niet dat er nog providers zijn die usenet nog aanbieden. 

Het zou fraai zijn als langlopende klanten ook een keer beloond worden voor hun loyaliteit.

Dat gebeurt ook zeker, maar niet door het in stand houden van diensten die vrijwel niemand gebruikt, maar door dingen als KPN voor Jou, de combivoordelen, etc. Dit zijn dingen waar enorm veel gebruik van gemaakt wordt.