Skip to main content

Als ik de toegangscontrole MAC ACL op mijn nieuwe V10 (H369A) activeer,  kan ik niet met alle ingevoerde MAC-adressen toegang krijgen. Met name de Apple-producten (iPhone en iPad) maken geen verbinding. Ik zag dit probleem ook elders in het forum, maar de oplossingen die daar werden gevonden werken bij mij niet. Ik heb de betrokken apparaten uitgeschakeld en weer aangezet. Ook heb ik de stekker van de V10 er een tiental seconden uitgetrokken en daarna opnieuw opgestart. Omdat ik zo nu en dan onbekende WiFi-clients aantref, vind ik het prettig om controle op de toegang in het netwerk te hebben.  Wat kan er fout gaan?    

Hallo @Alswin , bij sommige apparaten, zoals een mobiele telefoon of tablet bestaat de mogelijkheid te kiezen tussen willekeurig MAC of apparaat-MAC. Een willekeurig MAC adres botst wss. met de toegangscontrole. 

Je geeft aan dat je Apple producten hebt. In het volgende artikel staat aangegeven hoe je op iOS het willekeurige MAC adres aan/uit zet.

https://www.iculture.nl/tips/willekeurige-mac-adressen/

Het doel daarvan is om je moeilijker traceerbaar te maken. Zo schakel je het uit:

  1. Open de Instellingen-app op je iPhone, iPad of Apple Watch.
  2. Tik op Wifi.
  3. Tik op de blauwe i achter jouw netwerk.
  4. Zet de schakelaar uit bij Privéadres.

Txs… dat was inderdaad de barrière.
 

Wel vraag ik mij af waarom dit bij de V9 niet nodig bleek. Op de een of andere manier werd mijn V9 dus kennelijk gezien als onderdeel van een vertrouwd WiFi-netwerk zodat de trigger voor een ander MAC adres niet werd geactiveerd.


Hallo @Alswin 

Deze privacy functie is pas aanwezig in iOS 14. Daardoor had je hier eerder geen “last” van.