Skip to main content

Ruim 6 jaar heb ik KPN glasvezel 50Mbps en sinds 02-11-2020 is Hussel 100Mbps actief. De snelheid is echter onveranderd: nog steeds 37 t/m 49Mbps (gemeten met KPN Speedtest op verschillende dagen en verschillende momenten, screenshots aanwezig). 

Thuissituatie: in meterkast zit KPN Experiabox 9. Van hieruit een kabel naar de Devolo Powerline 500Mbps. Op andere verdieping Devolo in stopcontact waarmee apparaten verbinding maken (WiFi). Directe aansluiting tussen apparaten met kabel is niet wenselijk.
Buurman, eveneens KPN glasvezel, heeft een 50Mbps abonnement en haalt dezelfde snelheden (ook WiFi).

De vraag: wat is de oorzaak dat de 100Mbps niet behaald wordt? Als dit niet haalbaar is dan pas ik het abonnement weer aan.

Devolo's zijn een bron van ellende.  U gaat die snelheid daarmee nooit halen gewoon omdat het electriciteitsnetwerk dat niet aan kan. Trek kabels en u heeft een geweldige verbinding.


Devolo's zijn een bron van ellende.  U gaat die snelheid daarmee nooit halen gewoon omdat het electriciteitsnetwerk dat niet aan kan. Trek kabels en u heeft een geweldige verbinding.

Zojuist Devolo's uitgeschakeld en met laptop fysiek tegen de router een speedtest gedaan. Dichterbij kan niet, snelheid max 60Mbps. 20% sneller dan mét Devolo. Op het eerste oog een significant verschil maar 60Mbps met glasvezel kan ik nog steeds niet snel noemen.

Verder nog suggesties?


Heb je experia Box gereset? Overigens is speedtest.net de meest betrouwbare.


Hallo @Berry12345 , de glasvezelkast minimaal 2 minuten van de stroom halen helpt ook vaak.

Een andere LAN kabel tussen glaskast en modem ook.

 


Heb je experia Box gereset? Overigens is speedtest.net de meest betrouwbare.

Experiabox gerest. Met zelfde setup als in tweede bericht getest, snelheid gemiddeld 62 Mbps.

Geen noemenswaardig verschil tussen KPN Speedtest en Speedtest.net.


Maar je hebt nu voor Wi-Fi een prima snelheid toch? 100Mbit/s zal je niet snel halen.


Als je 100Mbps wilt halen/zien moet eerst eens met een computer die bekabeld is aangesloten een speedtest doen. Via WiFi kan het ook wel, maar zal je WiFi zaken moeten upgraden danwel extra erbij regelen.


Hallo @Berry12345 , de glasvezelkast minimaal 2 minuten van de stroom halen helpt ook vaak.

Een andere LAN kabel tussen glaskast en modem ook.

 

Beiden gedaan. Geen verschil met hiervoor merkbaar.


Met de laptop en een kabel tussen Experiabox en laptop de speedtest doen. Bij voorkeur die van KPN zelf.

Alles wat met wifi te maken heeft is niet volledig betrouwbaar. Als je KPN wil aanspreken op de gehaalde snelheid moet het via een kabel getest worden. Dit om alle factoren in je eigen woning uit te sluiten.


Toch nog even een verlate reactie.

Omdat ik geen laptop met kabelpoort heb werk ik sinds een paar weken met een interface USB-LAN 1Gb  kabel die ingeplugd is op de Devolo. Dit werkt goed: de snelheid blijft rond de 60-70Mbit/s en is bovenal stabiel. We kunnen gemakkelijk met twee bekabelde laptops de gehele dag werken zonder uitval van verbinding.

Dank voor jullie reactie.


Toch nog even een verlate reactie.

Omdat ik geen laptop met kabelpoort heb werk ik sinds een paar weken met een interface USB-LAN 1Gb  kabel die ingeplugd is op de Devolo. Dit werkt goed: de snelheid blijft rond de 60-70Mbit/s en is bovenal stabiel. We kunnen gemakkelijk met twee bekabelde laptops de gehele dag werken zonder uitval van verbinding.

Dank voor jullie reactie.

OK, met deze info is het duidelijker. Als je wilt kijken of je wel daadwerkelijk 100Mbps haalt (dus je Hussel abo snelheid), die even de kabel van de laptop USB-LAN adapter direct in een poort van de ExperiaBox pluggen. Is alleen maar voor je zelf om het te weten, die 60-70 Mbps vis Devolo is snel zat, maar is wel een botteleck. Die Devolo’s snelhied is afhankelijk van verstoringen op je 230V stroomnet, als iemand een  LEDlamp o.i.d. aansluit heb je zo meer storing en dus weer wat minder snelheid.