Skip to main content

Sinds een aantal weken ben ik thuis aan de knutsel geweest. Omdat ik op zolder wat minder bereik heb, heb ik een nieuwe router neergezet: de tp-link ax50. Maar...wat ik ook doe, mijn internet blijft instabiel, valt soms helemaal weg, wat ik ook doe. Ik heb in mijn optiek alles al geprobeerd: resetten, terug naar fabrieksinstellingen, verschillende kanalen, etc. Maar zelfs nu...blijft het verschrikkelijk instabiel. Ik haal ook maar 40-50 mbit, maar mijn abo is 500. Bekabeld geen enkel probleem.

Kan iemand mij helpen? Ik heb geen idee meer wat ik kan en moet doen.

Als je daarmee de experiabox hebt vervangen zal het niet veel helpen. Je had beter voor een paar bekabelde Wi-Fi versterkers kunnen gaan die je op iedere verdieping zet. Dan heb je overal perfect Wi-Fi. Werkt de bepaalde verbinding wel goed?


Yes, de kabel werkt wel goed. Heb een aantal range extender gehaald al, maar blijft instabiel. Waarom de experia box niet vervangen?


Als je graag instellingen aanpast dan is een ander modem handig . Hou je van plug and play dan is het niks. Maar dat weet je zelf het best. Sowieso moet je verbinding tot en met het kpn modem goed zijn. Die garantie heb je gewoon. Alles wat achter het modem gebeurt is voor je zelf. Wat heb je allemaal aan het modem hangen qua randapparatuur?


Heb je ook televisie van KPN?


Wat voor range extenders heb je gehaald? Heb je deze allemaal dezelfde netwerknaam en wachtwoord gegeven? Indien je deze laatste vraag met ja kunt beantwoorden en de range extenders ondersteunen geen roaming dan gaat dit inderdaad problemen geven. In principe zou een apparaat zelf steeds met het wifipunt dat het beste signaal geeft moeten verbinden, in de praktijk gebeurd dit echter zelden waardoor je ondanks dat er een punt dichterbij is toch verbonden blijft met bijvoorbeeld het modem.

 

Het is dan beter om de wifinamen per punt aan te passen en handmatig over te schakelen of om een systeem dat wel roaming ondersteunt aan te schaffen, bijvoorbeeld Experia Wifi of Superwifi van KPN of een aantal access points van Ubiquiti Unifi of TP Link (bv. Omada of de Deco M5).


Als je graag instellingen aanpast dan is een ander modem handig . Hou je van plug and play dan is het niks. Maar dat weet je zelf het best. Sowieso moet je verbinding tot en met het kpn modem goed zijn. Die garantie heb je gewoon. Alles wat achter het modem gebeurt is voor je zelf. Wat heb je allemaal aan het modem hangen qua randapparatuur?

Mwah, wil vooral leren en 'knutselen'. Terugvallen op de experia box kan altijd nog denk ik dan, maar ben dan ook zo dat ik ze werkend wel krijgen :sweat_smile: Ik weet dat ik zelf verantwoordelijk ben voor wat er nu in mijn meterkast staat, maar juist het 'trial and error' word ik beter van, omdat ik het mijzelf dwing te begrijpen.


Wat voor range extenders heb je gehaald? Heb je deze allemaal dezelfde netwerknaam en wachtwoord gegeven? Indien je deze laatste vraag met ja kunt beantwoorden en de range extenders ondersteunen geen roaming dan gaat dit inderdaad problemen geven. In principe zou een apparaat zelf steeds met het wifipunt dat het beste signaal geeft moeten verbinden, in de praktijk gebeurd dit echter zelden waardoor je ondanks dat er een punt dichterbij is toch verbonden blijft met bijvoorbeeld het modem.

 

Het is dan beter om de wifinamen per punt aan te passen en handmatig over te schakelen of om een systeem dat wel roaming ondersteunt aan te schaffen, bijvoorbeeld Experia Wifi of Superwifi van KPN of een aantal access points van Ubiquiti Unifi of TP Link (bv. Omada of de Deco M5).

Ik heb de tp link re450 gehaald (2 stuks) die ik inderdaad hetzelfde netwerk aam heb gegeven. Zal is kijken of wisselen werkt. Naar wat ik weet zouden deze roaming moeten ondersteunen.


Heb je ook televisie van KPN?

Dat had ik, nu niet meer ivm het niet/zelden kijken van live tv.


Als je echt van het ‘knutselen’ bent dan zou ik die range extenders de deur uit doen en kijken naar access points van TP Link Omada of Ubiquiti Unifi. De controller-software van beiden kan gewoon op je computer draaien (of op een Linux-systeem, ik draai hem op mijn Ubuntu-server). Eventueel zelfs uitbreiden met een Ubiquiti Edgerouter of USG of als je voor Omada kiest een Omada-router. Erg leuk spul om mee te spelen en niet eens heel duur. Denk dat je voor 300 euro een heel leuk netwerkje kan opzetten om mee te klooien.

 

Als je geen interactieve tv ontvanger gebruikt en je hebt een glasvezelverbinding zou je zelfs de Experiabox helemaal weg kunnen laten en je eigen router kunnen neerzetten als deze VLAN's op de WAN-poort ondersteunt. Zie het topic van @wjb voor meer info over waar een router aan moet voldoen.

 

Bij een DSL-verbinding kun je ook een eigen modem kiezen, echter moet je dan ook echt voor een modem gaan, niet voor een router ivm modulatie en demodulatie van het signaal wat over de koperkabel van KPN reist.


Heb je ook televisie van KPN?

Dat had ik, nu niet meer ivm het niet/zelden kijken van live tv.

Dan zou ik persoonlijk de Experia Box vervangen door die AX50.

Eenvoudig de pppoe verbinding op vlan 6 opbouwen en gaan met die banaan.


En dan als de WiFi nog steeds niet lekker loopt door het huis een tweede AX50 bekabelt in accespoint modus boven, heb je perfecte verbinding door het huis met mesh functie.

Overdaad en verschillende merken werken elkaar altijd tegen in de lucht.


Hello, I finally made upgrade to optic fibre. I have TP-Link AX50 and I can’t make it work with KPN modem. Check screenshots. What do I wrong?

 


You need to setup the PPPoE connection on vlan 6.


I made it 😃 For all who gonna have similar problem. I had to do factory reset on router. Then I did Quick Setup as it is on screenshots.

Â