Skip to main content

Hi,

Om het bereik van de wifi van de V10 te vergroten heb ik een TpLink Deco M4 set aangeschaft.

Deze geïnstalleerd maar waar ik op de V10 tussen 450 en 500 mb/s trek (gemeten met Iphone) kom ik na aansluiten van de Deco niet hoger dan 60 mb/s. De deco staat ingeschakeld als AP. Het is een glasvezel 500mb abonnement. De bekabeld aangesloten AP ligt aan een cat5e kabel, dus dat zou ook geen probleem  mogen zijn.

Wie kan er mee denken over wat er fout gaat. Wifi van de V10 al uitgezet. Dit bood geen oplossing. Kanalen van de wifi veranderd, ook geen succes.  

Ik hoor het graag.

Gr. Ted

 

Als je die cat 5e kabel eens los maakt bij de Deco en in een laptop doet, wat haal je dan met een speedtest? 


Hi,

Op de laptop haal ik 40 en op de client van het werk 300.


Wat bedoelt u met "client van het werk"?

De laptop komt niet hoger dan 40?


De client van het werk is een HP desktop Mini. Nee de laptop komt niet hoger dan 40, wifi en bedraad


Die client van de bedrijf logt misschien automatisch in op een computer van het bedrijf. En als je dan een speedtest doet, dan doe je die niet op je eigen verbinding, maar op de pc van het bedrijf en dus ook op de verbinding van het bedrijf. Daar heb je dus niets aan.

Je moet op je eigen laptop gewoon 500 kunnen halen, en dat haalt u niet. Probeer een andere kabel.


Ik zal de laptop rechtstreeks op de v10 zetten en dan testen. Kom ik op terug.


Ik heb de laptop op alle aansluitingen in huis getest. Op de benedenverdieping haal ik 400, op alle punten op de 1e verdieping en zolder haal ik nog geen 100. Op 1 punt zelfs maar 40. Alle punten die getest zijn, zijn bekabeld. Ik ben bang dat ik hier en daar nieuwe kabels moet gaan trekken.


Hi Ted, welkom op het forum. 

Ik heb de laptop op alle aansluitingen in huis getest. Op de benedenverdieping haal ik 400, op alle punten op de 1e verdieping en zolder haal ik nog geen 100. Op 1 punt zelfs maar 40. Alle punten die getest zijn, zijn bekabeld. Ik ben bang dat ik hier en daar nieuwe kabels moet gaan trekken.

Met punten bedoel je een aansluiting met kabel of die TP links? Als je beneden met een kabel wel de 400 haalt zou dit ergens anders met een goede kabel ook zo moeten zijn namelijk. Dan zou je conclusie goed kunnen kloppen. 


Ted, ik heb helaas geen reactie meer van je gehad. Laat me gerust weten of ik alsnog iets voor je kan doen. 


Hi, 

Ik heb het een tijdje laten liggen. Pas verhuisd dus andere verhuisklussen gingen even voor. Schoon ouders he.pen verhuizen.

Ik sta voor een raadsel. Het ene moment haal ik 500 mb download en 5 minuten later nog maar 80. Alle kabels zijn 5E en alle kabels zijn vandaag opnieuw gestekkerd. Router reseten heeft geen effect.

Oude kabels misschien? Ik weet het ff niet meer.

 

Gr.Ted


Hi, 

Ik heb het een tijdje laten liggen. Pas verhuisd dus andere verhuisklussen gingen even voor. Schoon ouders he.pen verhuizen.

Ik sta voor een raadsel. Het ene moment haal ik 500 mb download en 5 minuten later nog maar 80. Alle kabels zijn 5E en alle kabels zijn vandaag opnieuw gestekkerd. Router reseten heeft geen effect.

Oude kabels misschien? Ik weet het ff niet meer.

 

Gr.Ted


heb je die kabels wel eens gemeten

je kunt beter eerst uitsluiten voordat je er nieuwe utp stekkers aan zet

misschien zonde voor tijd en materiaal

cat5e moet normaal voldoen

maar moet het geen “rotzooi” kabels zijn action gamma enz.

de utp kabels moeten voor de beste werking 100% koper ader paren hebben

kun je voor de test een losse kabel van experiabox naar de laptop leggen (over vloer) tijdelijk

om uit te sluiten of het de kabels zijn of laptop

welke laptop gaat het merk type en vooral belangrijk zit er een ssd in i.p.v. hdd

voor de speedtest is het belangrijk dat je een vaste server gebruikt

en niet zelf laten kiezen dat brengt verschillende metingen

zelf gebruik ik hiervoor de windows app en RoutIT BV Ede server


Hi, 

 

De metingen zijn gedaan met een Sony Vaio, weliswaar met hdd, via de KPN speedtest voor glasvezel.

Gisterenavond op zolder waar ik zit te werken 90 mb/s. De zaak laten liggen en verder niets aangedaan. Vanochtend 487 mb/s.

Ik zal vanmiddag nogmaals testen met de windows app en de andere server.


Hi, 

 

De metingen zijn gedaan met een Sony Vaio, weliswaar met hdd, via de KPN speedtest voor glasvezel.

Gisterenavond op zolder waar ik zit te werken 90 mb/s. De zaak laten liggen en verder niets aangedaan. Vanochtend 487 mb/s.

Ik zal vanmiddag nogmaals testen met de windows app en de andere server.

De kans is aanwezig dat je de ene keer via 2,4 GHz verbonden bent. En dan is 90 mbit niet zo vreemd. En de andere keer via 5 GHz verbonden bent. Op de Deco kun je het 5 GHz netwerk een aparte naam geven, zodat je altijd via 5 GHz verbonden bent.

Wat is het precieze type nr? Want Sony Vaio, dat kunnen heel veel modellen zijn.

 


Hi, 

 

De metingen zijn gedaan met een Sony Vaio, weliswaar met hdd, via de KPN speedtest voor glasvezel.

Gisterenavond op zolder waar ik zit te werken 90 mb/s. De zaak laten liggen en verder niets aangedaan. Vanochtend 487 mb/s.

Ik zal vanmiddag nogmaals testen met de windows app en de andere server.

ik zal die HDD vervangen door een Samsung SSD

dan zal je laptop echt veel sneller zijn

voornamelijk met opstarten

maar je meet elke keer bekabeld toch ? @Nick83 heeft het over wifi maar u heeft het over netwerk kabels

en welk type laptop gaat het


HDD of SSD zou voor een speedtest niets uit moeten maken. Want bij een speedtest word niets op de disk opgeslagen volgens mij...


@Nick83

maakt degelijk wel uit

vooral bij 500/500 en hoger

met een speedtest sla je tijdelijk data op (download) wat je ook weer weg stuurt (upload)

en dat komt op de hdd/ssd tijdelijk

maar ook andere hardware kan invloed op een speedtest hebben


@Nick83

maakt degelijk wel uit

vooral bij 500/500 en hoger

met een speedtest sla je tijdelijk data op (download) wat je ook weer weg stuurt (upload)

Dat blijft in het geheugen, en word niet weggeschreven. Tenzij er maar 1 gb geheugen is ofzo...

en dat komt op de hdd/ssd tijdelijk

maar ook andere hardware kan invloed op een speedtest hebben

Zeker. Daarom wilde ik het precieze type ook weten. Op een oudere laptop is de kans dat 500 mbit niet haalbaar is heel reëel. 


@Nick83

 

Ik heb het zelf getest

hdd / ssd pc met 4gb ram

duidelijk een verschil


Hi, probleem is opgelost. De stekkers zaten willekeurig gemonteerd. Alle stekkers vervangen en alle aansluitingen  in de woning draaien nu een net 500MB. Gemeten via Ookla op Routeit, zoals aangeraden. Wel weer gemeten met de Vaio. Welke Vaio? Geen idee. Het enige wat ik weet is dat er een 320 gb hdd in zit en 8 gb intern.

 


grote tip hdd vervangen door ssd samsung

dan gaat de laptop veel sneller

je hebt van samsung ook een tool dat je 1 op 1 kan vervangen

dus geen nieuwe installatie nodig

dat usb snoertje gebruik ik vaak voor mensen die een upgade willen zonder nieuwe installatie

 


Hi, probleem is opgelost. De stekkers zaten willekeurig gemonteerd. Alle stekkers vervangen en alle aansluitingen  in de woning draaien nu een net 500MB. Gemeten via Ookla op Routeit, zoals aangeraden. Wel weer gemeten met de Vaio. Welke Vaio? Geen idee. Het enige wat ik weet is dat er een 320 gb hdd in zit en 8 gb intern.

 

Fijn om te lezen, dankjewel voor de terugkoppeling hier. 

grote tip hdd vervangen door ssd samsung

dan gaat de laptop veel sneller

je hebt van samsung ook een tool dat je 1 op 1 kan vervangen

dus geen nieuwe installatie nodig

dat usb snoertje gebruik ik vaak voor mensen die een upgade willen zonder nieuwe installatie

 

Handig tooltje!