Skip to main content
Beantwoord

Traag internet door 2.4Ghz

  • May 18, 2020
  • 9 reacties
  • 467 keer bekeken

Hallo,

Sinds de update waarbij de mogelijkheid tot het splitsen van SSID’s voor 2.4Ghz en 5Ghz banden eruit is gehaald door KPN heb ik het volgende probleem:

Ik woon in een dichtbevolkte straat waar heel veel 2.4Ghz WiFi routers staan die interfereren met mijn 2.4Ghz router. Hierdoor haal ik op mijn slaapkamer, waar ik nu elke dag moet thuiswerken of studeren, maximaal 10 Mbps (meestal onder de 5).

Dit is vorig jaar opgelost met een Experia versterker (omdat ik een V9 heb die alleen 2.4Ghz band gebruikt), waarmee ik door gesplitste SSID stabiel rond de 100-150Mbps haal. 

Omdat 2.4Ghz beter bereik heeft switchen mijn apparaten om de zoveel tijd naar die band in plaats van de 5Ghz band, die weliswaar minder bereik heeft maar met dat mindere bereik een normale internetsnelheid haalt. 

Is hier iets aan te doen? Door mijn apparaten op de 5Ghz band te forceren? Of moet ik zelf een router aanschaffen en die achter de Experiabox V9 zetten en op die manier de signalen splitsen?

Ik heb overigens een glasvezel 200/200 abonnement  

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Beste antwoord door Nick83

Nee, hier is niet aan te doen. Als u zelf wat aanschaft: bij voorkeur geen router maar een accespoint. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

9 reacties

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • May 18, 2020

Nee, hier is niet aan te doen. Als u zelf wat aanschaft: bij voorkeur geen router maar een accespoint. 


  • Nieuwkomer
  • May 29, 2020

Ik heb mijn 2.4ghz uit moeten zetten opde kpn modem en draai nu alleen op mijn accespoint en daar werkt hij goed op


  • Nieuwkomer
  • October 30, 2020

Ik heb hetzelfde probleem duur 200 / 200 glasvezel abonnement maar 2,4 ghz haalt op al onze nieuwe apparaten (max 1 jaar oud) maar 50 up / down.  Intstellingen verbetert, andere kanalen gekozen, via kpn site wifi verbetering gedraaid, niets helpt. Als je kpn belt dan geven ze aan dat er wel een monteur kan komen maar dat dit geld kost. 5 ghz haalt wel 200 en soms 300 up. Ik denk dat ik toch eens ga kijken naar een andere provider met betere apparatuur, zoals Solcon of Ziggo.


Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • October 30, 2020

Wi-Fi is Wi-Fi of je dat nou via provider a of b hebt maakt niet.  Als je in het hele huis goed Wi-Fi wil hebben zal je op iedere verdieping een bekabelde Wi-Fi versterker moeten plaatsen. De 2.4 GHz band is gewoon overvol zeker als je in een druk bevolkt gebied zit. En werk zoveel mogelijk met kabels.


  • Nieuwkomer
  • October 30, 2020

Nou ik heb net even gekeken bij provider Solcon, daar krijg je mesh wifi + twee extra punten gratis. + (kpn 150 euro) nog eens een combivoordeel met mobiel. Ook de hardware is beter. En 50/50 bij een 200 abbo is echt slecht. Ik ga morgen overstappen. Scheelt ook nog eens 50 euro per jaar. Daarnaast ben ik het zat dat kpn alleen maar nieuwe klanten voordeeltjes geeft. Ik ga gewoon elk jaar switchen, zo’n installatie is in een half uur gedaan als je alle kabels al hebt liggen. 


Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • October 30, 2020

Tsja dat kan natuurlijk ook. Niet mijn ding maar iedereen is daar vrij in. 


Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • October 30, 2020

Maarja Solcon heeft dan weer geen Netflix en dat is hier onmisbaar :wink:. Zo is het overal wat.


Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Wijsgeer
  • October 31, 2020

Netflix kun je via chromecast doen.


Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Wijsgeer
  • October 31, 2020

... daar krijg je mesh wifi + twee extra punten gratis. 

Welke versterkers krijgt je dan precies? Iets ter waarde van 120 euro lees ik. Dat zijn niet de SuperWiFi's dus. Hoogstwaarschijnlijk moeten deze gewoon bekabeld aangesloten worden.