Skip to main content
Antwoord

Traag internet met mijn Unifi router

• November 1, 2025
  • 9 reacties
  • 69 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb het abonoment van KPN met 1gbps up/down-load. Na verschillende tests doorlopend over de weken zie ik iets opvallends. Mijn download is vaak rond de 600.

Kleine maar belangrijke details:

• ik gebruik Niet de KPN box maar een unifi router. 
  • ik test de snelheid tussen de router en KPN. 

Waar zou dit aan kunnen liggen? Dit is namelijk onder de 75% die KPN aanhoudt voor de minimale snelheid. 

De speedtest die KPN aanbiedt van OOKLA geeft wel hogere snelheden, wat in mijn optiek al bijzonder is omdat dit ook nog gaat over Wifi 6 en praktisch naast de AP.

Mijn vraag is dus nu, welke testen zijn betrouwbaar en vanaf welke server zijn ze van. De Speedtest op de KPN website verbindt naar KPN B.V. en unifi heb ik geen idee waarschijnlijk de server die fysiek het dichtbij me staat. 

Beste antwoord door bnh

De Unifi-speedtest presteert altijd minder goed dan de Ookla app of webbrowser, iets wat Unifi nog niet onder controle heeft. Probeer inderdaad de app, daar zul je zien dat het veel beter werkt.

9 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • November 1, 2025

Welke unifi router heb je in gebruik? er zijn namelijk verschillende modellen die niet de volledige 1Gbit ondersteunen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 1, 2025

@Mark-h Waarom installeer je niet de Oakala CLI speedtest en vergelijk met andere Oakala resultaten.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Al je een uxg lite hebt is dit normaal 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • Antwoord
  • November 1, 2025

De Unifi-speedtest presteert altijd minder goed dan de Ookla app of webbrowser, iets wat Unifi nog niet onder controle heeft. Probeer inderdaad de app, daar zul je zien dat het veel beter werkt.

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@Mark-h, de anderen hebben je zo te zien al op weg geholpen met vragen en suggesties 🙂 Heb je hun punten al kunnen bekijken of proberen?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 7, 2025

Hallo iedereen,

bedankt voor alle reacties, ik ga ze zo allemaal langs. Ik ben momenteel bezig met datasets downloaden van huggingface z’n kleine 2-3 tb van data. Bij het bekijken van de topolgy in unifi console rapporteert unifi bij mijn laptop tussen de 800mbps en het hoogste 2.11 gbps. Bij de homepagina wordt ook gerapporteerd van 850mbps met een max download van 2.51gbps

Het internet is dus niet traag maar het ligt aan de test servers die unifi beschikbaar stelt.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 7, 2025

Welke unifi router heb je in gebruik? er zijn namelijk verschillende modellen die niet de volledige 1Gbit ondersteunen.

Ik heb de UCG Max die heeft meer dan 1gbit ondersteunen

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 7, 2025

@Mark-h Waarom installeer je niet de Oakala CLI speedtest en vergelijk met andere Oakala resultaten.

Had ook gekund ja, ik had met ssh kunnen inloggen op de UCG Max en hierbij de Oakla CLI of een andere speedtest tool kunnen gebruiken. Zou handig zijn geweest om de Unifi servers uit te sluiten van het probleem.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 7, 2025

Vind het wel nog gek dat ze niet gewoon de ookla servers gebruiken. Ik had gekeken en ze stonden bij mij op automatische selectie dit keer was het AS215248 en die zijn gewoon wel stukken trager.