Skip to main content
Beantwoord

Traag internet na storing in de buurt

• August 14, 2025
  • 9 reacties
  • 160 keer bekeken

Via de chat bot werd er aangegeven een topic in de community te openen, dus bij deze.

5 April was er een storing bij KPN, wellicht alleen bij ons in de buurt.

Nadien merkte we dat het internet (Wifi) veel trager was dan normaal.

Daar heb ik het toen bij gelaten.

Afgelopen zondag nacht was er weer een storing.

Toen het zondagochtend weer werkte merkte we dat het internet weer erg traag was.
Zowel op TV, als mobiel als op laptop/PC
Youtube blijft soms even bufferen tussen video's en soms ook het stotteren van een muziek livestream.

Via mobiel heb ik elke ochtend als ik wakker word en mijn mobiel van de standby haal en Youtube of internet open ‘geen verbinding’ 

Dit duurt slechts een aantal seconden, maar is natuurlijk niet de bedoeling.
Blijkbaar verliest ie snacht de verbinding en bij het wakker worden en gebruik van mobiel moet ie opnieuw verbinding maken.

Vanmiddag buiten met de laptop hetzelfde probleem.
Traag internet terwijl het ‘maar’ max 7 meter afstand van de modem is.

Dit was vroeger nooit een probleem en was altijd snel.

Een internetpagina duurt zo'n 8 seconden voordat ie geladen is.

Ik heb de KPN speedtest gedaan en kwam uit op 4.6 Mbps
Hier nog een screenshot: https://i.ibb.co/GQhk5rg6/KPN2.png

(Het uploaden van een screenshot duurt ook zo'n 15 seconden waarbij ook Chrome af en toe blijft hangen wachten op verbinding)

Wij hebben een Hussel 200Mbps verbinding.

Daarna was er een controle waarbij ik 2 groene vinkjes kreeg.
Gek genoeg kreeg ik daaronder de melding ‘je hebt op dit moment geen verbinding met internet’
Op dat moment had ik WEL verbinding>
Hier ook een screenshot: https://i.ibb.co/BVJ19x3y/KPN1.png

Modem restarten is niet de oplossing.
Modem van de stroom afhalen en 2 minuten wachten ook niet.
Laptop heeft geen aansluiting voor een fysieke kabel.
TV is wel verbonden met de kabel.

Er is helaas geen chat functie om een medewerker te spreken, vandaar dat de bot mij naar de community stuurde.
Iemand een oplossing of weet wat de oorzaak kan zijn?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Beste antwoord door Henk2304

Wij hebben koper en een Box V10.

Je geeft hierboven aan dat je ooit 148 Mb/s hebt gehad. Dat doet mij vermoeden dat je óf VPlus óf pairbonding hebt, ook al omdat je een Hussel 200 abo zegt te hebben, dat had je niet gehad als je minder dan 100 Mb/s op je verbinding kunt krijgen. In het geval van pairbonding (twee aderparen) kan het zijn dat één van de twee aderparen niet (goed) werkt.

Als je inlogt op je modem (192.168.2.254) kun je bij Status > Geavanceerd zien of je twee lijnen hebt en zo ja, of ze beiden nog werken. 

9 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 14, 2025

Dat klinkt niet goed ​@0108daniel0108 . Welke snelheid zou het moeten zijn en heb je die in het verleden wel gehaald?

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • August 14, 2025

Heb je een mogelijkheid om bedraad de snelheid te testen?

@Joep1965 Ik weet uit mijn hoofd dat ik jaren geleden 148 had gehaald, dit is wel al een tijd geleden.

Weet niet of internet/Wifi in de loop der jaren ouder word waarbij de snelheid daalt, maar dit lijkt mij inderdaad ook niet goed.

@Klopt Zoals in de OP staat gaat dat niet op de laptop.
Zal eens kijken of mijn PC op de eerste verdieping een aansluiting heeft en dat dan testen.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 14, 2025

Heb je glasvezel of koper en welk type modem heb je?

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • August 15, 2025

Duidelijk. 

Ik zou de Helpdesk van KPN bellen, zelf heb ik daar goede ervaring mee. Je internet verbinding is te traag en dat moet opgelost worden.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@0108daniel0108 

Je kunt inderdaad beter even de storingsdienst van KPN bellen, via 0800-0402

Spreek nadat de voice respons stem je heeft gevraagd waarvoor je belt, het volgende in:
ik wil een medewerker spreken, en na de tweede vraag storing.

De medewerker zal dan een lijnmeting gaan verrichten op je koperlijn, tussen de wijkcentrale en je woonadres, om zo te zien waar het fout gaat.
Ook kan de medewerker de status zien van de storing, en of deze inmiddels volledig is verholpen.

Mocht het nodig zijn, dan kan er in samenspraak met jouw, een monteur ingezet worden.

• Antwoord
  • August 15, 2025

Je geeft hierboven aan dat je ooit 148 Mb/s hebt gehad. Dat doet mij vermoeden dat je óf VPlus óf pairbonding hebt, ook al omdat je een Hussel 200 abo zegt te hebben, dat had je niet gehad als je minder dan 100 Mb/s op je verbinding kunt krijgen. In het geval van pairbonding (twee aderparen) kan het zijn dat één van de twee aderparen niet (goed) werkt.

Als je inlogt op je modem (192.168.2.254) kun je bij Status > Geavanceerd zien of je twee lijnen hebt en zo ja, of ze beiden nog werken. 

Dankje voor de reacties.
Ik ben overgeschakeld naar 5G.
Nu haal ik 189 Mb/s

Blijkbaar was dat het probleem dat de ‘oude’ niet goed meer werkt.