Skip to main content

Vorige week vrijdag eindelijk KPN 1Gbit glasvezel gekregen en geinstalleerd door monteur nadat ik het geklaag van mijn vrouw over de 100Mbps Tele2 verbinding helemaal zat was. We hebben het nu dus een week maar de snelheid is nauwelijks verbeterd. Met diverse speedtests haal ik maximaal 300Mbps maar vaak genoeg zelfs maar 90! Bekabeld of wifi maakt ook niks uit. Hoe kan dit?

Alleen op dag installatie werkte het goed, sindsdien elke dag trager geworden. En nou kan ik ook nog geeneens een nieuwe monteur boeken om er eens naar te kijken? Ik heb model al gereset, stroom van glasvezelkastje en van modem afgehaald en na minuut erop, de wifi manager een stuk of 10x gerund. Ik weet niet meer wat ik nu nog kan doen?

Ja dat klopt niet inderdaad. Wel heb ik begrepen dat de monteurs met hun speciale apparaat de snelheid wel meten. De snelheid komt dus eigenlijk altijd wel binnen, Alleen de servers van de speedtesten kunnen het vaak niet aan waardoor je het zelf niet ziet. Hopelijk kan dat binnenkort wel.


@Bart_Z  dat is raar als ik bij een maat ga zitten met ook KPN test hij op de XS4ALL speedtest server dan haald hij het met gemak zelfs rond de 1100 mbit begint hij op en hij stopt op 1040 en bij mij dan niet.

Zelfde app zelfde laptop die ik bij hem gebruik doe ik thuis ook.

Dus ergens zit er wat niet goed bij KPN in het netwerk denk ik dan.

wellicht dat @Erik_  dit nog laat uitzoeken als hij weer aan het werk is :)

 

Ben benieuwd ook hoe het bij @Gerrit058  vandaag is gegaan.


..als ik bij een maat ga zitten met ook KPN test hij op de XS4ALL speedtest server dan haald hij het met gemak zelfs rond de 1100 mbit begint hij op en hij stopt op 1040 en bij mij dan niet.

Snelheden boven 1024Mbps kan je eigenlijk niet meten, ik ga namelijk vanuit dat het thuisnetwerk van jouw maat gewoon een 1Gbps netwerk is en dan is het maximum toch echt 1024Mbps.


@wjb KLopt maar hij begint op 1100 en klapt terug tot 1040 mbit


Monteur net weer vertrokken. Opnieuw gepatcht in wijkkastje, v10 geprobeerd, 0,niks verbetering. Hij wist het ook niet meer. Zijn meetkastje gaf netjes 953 aan, maar zijn eigen tablet (bedraad) slechts 200 -  toen zei-ie dat zijn tablet waarschijnlijk niet sneller kan.

Daarna maar mijn eigen IBM Thinkpad geprobeerd. Wederom 400Mbps, wederom respons dat-ie waarschijnlijk niet sneller kan. Ik dus maar gezegd dat-ie weldegelijk sneller kan. Paar x modem resetten, toen haalde-ie maximaal 766Mbps. Het lijkt nu te stabiliseren tussen 600 en 766, wat dus zeg maar 30% te laag is (en dan ook alleen als ik geluk heb).

Hij gaat zijn rapportje maken en bij KPN indienen en dan word ik gebeld, zegt-ie. Ik vraag me dan in af, kan ik dan ook 30% van mijn abonnementskosten afhalen?

 


@Gerrit058 ik kreeg als antwoord gister van ze zullen aanraden hem naar 500/500 te zetten en je korting te geven van 5 euro per maand.

Bij mij was het omgekeerd ik haalde 850 strak elke keer op me laptop (terwijl deze de 1 gbit makkelijk red) en zijn tester niet verder kwamr als 450 / 550 op zelfde test servers mijn monteur die er was snapte het ook niet meer hij zei meteen met deze abonnements vorm is er wat want met de 500/500 is er niks aan de hand

 

benieuwd waar ze mee komen inderdaad.


@Gerrit058, dat bedoel ik dus. Monteur meet met zijn speciale meetapparaat de snelheid. Die komt dus gewoon binnen. Alleen zodra je gaat testen zie je andere waardes. De servers van die testen kunnen het blijkbaar niet aan om de snelheid goed te meten.


@Bart_Z ook de server van de KPN speedtest niet? Die is er toch juist om glasvezel internet op snelheid te testen? Daarbij heb ik via speedtest.net in Londen wel snelheden van 900+ gehaald op mijn mac.

https://www.kpn.com/internet/speedtest.htm

 


Monteur heeft in zijn rapport gezet

“BOIO , lijn doorgemeten met Argus , de meting geeft aan Up / Down : 923/900 Mbits , klant vertrouwt niet op Argus , hij wil hetzelfde internetsnelheid wat Argus aangeeft ook op zijn Laptop hebben ( Internetsnelheid op zijn Laptop varieert tussen 600 en 800 Mbits ) . Opnieuw gepacht op PoP.”

Dat stukje “Internetsnelheid op zijn Laptop varieert tussen 600 en 800 Mbits” was alleen direct na het rebooten modem. We zijn inmiddels een aantal uren verder en ik zit weer op de ouderwetse DL300 en UL200. Het lijkt dus nog steeds te liggen aan interrupties in netwerk waar monteur niks aan kon doen.


@Bart_Z de speedtest server van KPN juist niet.

technische dienst raad xs4all aan monteur die bij mij was belde daarmee en die gaven dat aan.

je collega’s van helpdesk raden die van KPN zelf ook af en hier op forum ook.


Nee, ze gaan nu met de speedtesten bezig zodat die straks ook de snelheden laten zien van de argus, want die laat wel zien dat de snelheid binnenkomt. Dus hopelijk kan binnenkort de speedtest de snelheid ook aan zodat je het zelf kan meten. Het is dus nu nog een beetje onbetrouwbaar omdat je dus soms de snelheid wel haalt en andere keer niet. Als je een speedtest doet, kun je nog eens meerdere doen op verschillende servers? Zie je dan ook grote verschillen?

 


@Bart_Z ik heb dat al meerdere keren gedaan of was ook je vraag aan @Gerrit058 

Via KPN server

Via XS4ALL

 


Ja ook aan @Gerrit058. Ik ben benieuwd al is het wel lastig zoals ik al aangaf. Ze gaan nu er mee bezig zodat de servers het ook aankunnen. 

 


wifi (Mac) terwijl ik bijna in de meterkast sta
met UTP6 kabel (Dell) direct aan modem

 


Gerrit,

Het riekt ernaar dat je het doet met een browser met een VPN er tussen. Bijvoorbeeld (Bijvoorbeeld) Opera. 

Jij kan nooit iets sneller binnenkrijgen dan die VPN server het naar jou wil toesturen. 

Houdt er ook rekening mee, dat je nooit sneller kan downloaden en uploaden als de andere kant wil ontvangen en zenden. 

De exchagepunten zijn echt niet alleen voor jou. Om het dus goed te testen moet je echt een tijd uitzoeken waarop weinig Internet verkeer in Nederland plaatsvindt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_exchange_point

Wil je het echt doen, moet je eigenlijk een tool gebruiken die geen gebruik maakt van een browser.


@CorL ik gebruik de gedownloade tool van speedtest, geen browser. Maar zelfs met browser kan je toch geen 60% snelheidsverlies hebben. Net als tijdens de drukke uren. 10% tot 25% zou evt kunnen maar 60% verlies is echt belachelijk veel. Stel je voor dat ik maar 40 km/h op de A4 rij, dan word ik meteen van de weg geplukt.


@Gerrit058 Drukke uren?? als je Glas heb heb je hier geen last van.

maar het is inderdaad niet goed wat jij heb lijkt wel of er iets tussen zit wat het capped.

Ook met een kabel dan een jitter van 28 ms is wel erg traag.

 

Heb je die kabels die erbij zitten als eens geprobeerd (met de gele stekkers)?

Ik heb zelf getest met Cat6 en Cat5e verschil merk je niet aangezien maar korte afstanden heb in huis


@MennoG78 , eens. Drukke uren zou voor glasvezel niet moeten uitmaken.

Ik denk nog steeds dat er iets niet goed zit in het modem. Vanmiddag komt er weer een KPN monteur, hopelijk met een nieuw v12 modem, hopelijk is dat de oplossing.

Mijn kabels zijn ca 15 m (via loze leiding naar slaapkamers) en dan uitkomend in een wanddoos. De speedtests heb ik echter steeds via een kabel van ca 2m direct in het modem gemeten. Verschil is trouwens verwaarlossbaar.

Even off topic, ik heb ook een Deco M9Plus netwerk, klopt het dat ik (alles 3 stations in Access Point) maximaal 500/500 kan halen? Volgens mij zou je hier toch ook 1000/1000 op moeten kunnen halen? Allicht ten overvloede, alle speedtests heb ik (via app) rechtstreeks op KPN modem gedaan (bekabeld), dus niet via de Deco en omdat het bekabeld is, is er ook geen storing van wifi kanalen.


@Gerrit058 ik heb het met die Deco M9Plus  ook wel eens getest maar die kan volgens mij niet verder dan 867 mbps op 5 Ghz dus dan kan je nooit de 1000 mbit halen maar je wifi apparaat moet dit ook aankunnen.

Hoop dat je een V12 krijgt maar deze heb ik ook haal ik ook niet meer dan 850 net zoals op me Fritzbox 7590


Monteur2 geweest, alles weer gemeten, maar nu kreeg ook hij op de Argus de lagere snelheden die ik al een maand meet.

Ticket aangemaakt om nu de DSLAM te vervangen die waarschijnlijk de oorzaak is. In de buurt waarschijnlijk niet veel klanten met 1Gb internet maar met 500/500 of lager waardoor nog niemand klachten heeft. Duurt helaas wel 2.5-3 weken voordat dit vervangen gaat worden.

@MennoG78, Ik heb al een v12, maar vermoedde dat die kapot was (productie fout of zo), maar monteur2 sloot die mogelijkheid al heel gauw uit. Nu dus maar wachten op nieuwe DSLAM in het kabelhokje aan de straat.

 


Er lijkt dus wel iets mis. Goed dat de monteur actie heeft uitgezet. Alleen we weten pas over een week of 3 of het de oplossing is. We horen graag weer van je als de DSLAM vervangen is. 


@Bart_Z , als dat inderdaad gebeurt. Ik kreeg gisteren ineens een e-mail dat de storing is opgelost maar internetsnelheid is nog steeds even traag. Lijkt erop alsof derde lijn net als Monteur1 gewoon simpel kijkt of de verbinding werkt, oh hij werkt? klaar, incident sluiten, zonder echt het incident te lezen en de snelheid te testen.

Dus maar meteen gebeld om dit nog maar weer eens uit te leggen. Al met al ben ik nu een maand klant bij KPN maar mis Tele2 steeds meer. De klantenservice daar is bereikbaar, houdt contact met klanten en neemt ze serieus en nog belangrijker: lost problemen daadwerkelijk op i.p.v. incidenten unilateraal te sluiten.

 

Geachte heer/mevrouw xxxxx
 
De door u gemelde storing is opgelost.

Is de storing toch niet opgelost? 
Bel dan binnen 7 dagen, vanaf het aansluitadres, naar  xxxxxx, optie xxxx. Uw toegangscode is xxxxxx. 
U kunt ons dagelijks bereiken van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 20.00 uur en op 
zaterdag van 08:00 tot 18.00 uur.

Hebt u nog vragen?
Dan helpen wij u graag op kpn.com/service.
 


Ik zie nog een melding openstaan, nadat je weer gebeld hebt. Er komt maandag weer een monteur. Hopelijk komt er dan meer duidelijkheid en kan er ook getest worden. Want ik snap goed dat je nu baalt hoe het aangepakt wordt. Ik hoor graag maandag weer van je als de monteur is geweest. 


Vandaag ineens weer iets anders. Supersnelle upload, maar download nog steeds traag. Ik ben benieuwd wat Monteur3 maandag vindt en gaat doen…

 

 

 


Ik ben ook zeer benieuwd. Ik hoor graag van je als de monteur is geweest.