Skip to main content

Vorige week vrijdag eindelijk KPN 1Gbit glasvezel gekregen en geinstalleerd door monteur nadat ik het geklaag van mijn vrouw over de 100Mbps Tele2 verbinding helemaal zat was. We hebben het nu dus een week maar de snelheid is nauwelijks verbeterd. Met diverse speedtests haal ik maximaal 300Mbps maar vaak genoeg zelfs maar 90! Bekabeld of wifi maakt ook niks uit. Hoe kan dit?

Alleen op dag installatie werkte het goed, sindsdien elke dag trager geworden. En nou kan ik ook nog geeneens een nieuwe monteur boeken om er eens naar te kijken? Ik heb model al gereset, stroom van glasvezelkastje en van modem afgehaald en na minuut erop, de wifi manager een stuk of 10x gerund. Ik weet niet meer wat ik nu nog kan doen?

@Bart_Z Net een monteur gehad wederom.

Ik was hier verbaasd over aangezien ik deze net vorige week heb gehad deze monteur wist mij ook te vertellen dat het netwerk wat ik nu heb nog omgebouwd moet worden naar GPON ik heb nu point 2 point zegt hij en dat ging eruit zei hij.

 

Maar ik haal nog steeds de snelheid niet net opeens een uitschieter op XS4ALL server naar 912 toen hij er was (nog nooit gehaald) daarna zakte hij weer netjes in naar 600 /  700 mbit.

 

Hij verbaasde zich ook waarom hij dan nogmaals hier moest komen.

De medewerker aan de telefoon zei namelijk dat ze het op afstand gingen oplossen.

 


...deze monteur wist mij ook te vertellen dat het netwerk wat ik nu heb nog omgebouwd moet worden naar GPON ik heb nu point 2 point zegt hij en dat ging eruit zei hij.

Wow, wat een onzin kunnen sommige monteurs toch uitkramen. :confounded: ​​​​​​​


haha ja ik wordt er nu ook best wel lichterlijk geiriteerd door.

Hij zegt meteen dat ze het DP wat voor mijn deur ligt dan niet meteen hebben aangepast voor GPON moet alles weer open zegt hij.

 

Maar goed al met al kon deze ook niks alleen me toevoegen aan het grote ticket wat eral loopt


@Bart_Z  ik heb overgegaan naar andere topic had deze 2 even doorelkaar gehaald

 


...deze monteur wist mij ook te vertellen dat het netwerk wat ik nu heb nog omgebouwd moet worden naar GPON ik heb nu point 2 point zegt hij en dat ging eruit zei hij.

Wow, wat een onzin kunnen sommige monteurs toch uitkramen. :confounded: ​​​​​​​


Onzin in de zin van dat de huidige AON/GoF verbindingen niet gebruikt kunnen worden voor 1 Gbps verbindingen.

Maar niet helemaal onwaar, KPN wil op de langere termijn alle AON gaan omzetten naar GPON maar dat doen ze dan vanuit de Area PoP's. Maar tot die tijd levert KPN zowel op AON (GoF) als op GPON 1 Gbps abonnementen!


Hij zegt meteen dat ze het DP wat voor mijn deur ligt dan niet meteen hebben aangepast voor GPON moet alles weer open zegt hij.

 

Maar goed al met al kon deze ook niks alleen me toevoegen aan het grote ticket wat eral loopt

Dit is uiteraard wel grote ONZIN!

De netwerk architectuur op alle netwerken die AON gebouwd zijn gaan ze echter niet meer aanpassen, dat doen ze alleen met nieuw aan te leggen glasvezelnetwerken….


Maar voor een GPON heb je toch straat kasten nodig? (dacht ik ergens gelezen te hebben)

Hier in de buurt waar ze het aanleggen hebben we geen straat kasten alleen maar een DP waar de glasvezels 1 op 1 door gelast worden en die liggen onder de grond in de stoepen.

Hij zei ook meteen al met een GPON gaan ze geen 1 GB leveren (is volgens mij ook onzin)


Hij zegt meteen dat ze het DP wat voor mijn deur ligt dan niet meteen hebben aangepast voor GPON moet alles weer open zegt hij.

 

Maar goed al met al kon deze ook niks alleen me toevoegen aan het grote ticket wat eral loopt

Dit is uiteraard wel grote ONZIN!

De netwerk architectuur op alle netwerken die AON gebouwd zijn gaan ze echter niet meer aanpassen, dat doen ze alleen met nieuw aan te leggen glasvezelnetwerken….

Hier is net 2 maanden terug aangelegd over al hier in de buurt waar ze het aanleggen Heerhugowaard/Alkmaar allemaal AON wordt op het moment aangelegd.

Dit zijn toch nieuwe projecten van KPN netwerk allemaal.


Maar voor een GPON heb je toch straat kasten nodig? (dacht ik ergens gelezen te hebben)

Hier in de buurt waar ze het aanleggen hebben we geen straat kasten alleen maar een DP waar de glasvezels 1 op 1 door gelast worden en die liggen onder de grond in de stoepen.

Hij zei ook meteen al met een GPON gaan ze geen 1 GB leveren (is volgens mij ook onzin)


Je hebt 2 wijzen van netwerk architectuur:

  • AON, dan loopt de vezel van jouw meterkast naar het PoP (wel met tussenlassen, die zitten dan in de grijze kastjes in de straten)
  • GPON, de vezels worden letterlijk gesplitst op straatniveau. Dit wordt tot op heden door KPN Netwerk NL nog niet toegepast.

De GPON techniek is dezelfde die ze toepassen zoals provider Jonaz dat doet: in de City PoP hangt actieve appartuur, de Area PoP's in de wijken krijgen passive switchboards waarop jouw (point-to-point) vezel op gepatched wordt. De Nokia ONT wordt bij de klantzijde op het glasvezelaansluitpunt gekoppeld om jouw “signaal” er weer uit te pikken en door te zetten naar de Ethernet poort.


KPN wil op de langere termijn alle AON gaan omzetten naar GPON maar dat doen ze dan vanuit de Area PoP's.

Je gelooft toch zelf niet wat je hier schrijft of wel?

En als je jezelf wel gelooft, dan heb je vast ook wel een bron op basis waarvan je tot die gedachte gekomen bent.

Weet je wel over wat voor een kapitaalvernietiging je het dan hebt en welke extra investering er benodigd is om een GPON aan te leggen.

Natuurlijk worden de bestaande AON aansluitingen niet vervangen door PON.


KPN wil op de langere termijn alle AON gaan omzetten naar GPON maar dat doen ze dan vanuit de Area PoP's.

Je gelooft toch zelf niet wat je hier schrijft of wel?

En als je jezelf wel gelooft, dan heb je vast ook wel een bron op basis waarvan je tot die gedachte gekomen bent.

Weet je wel over wat voor een kapitaalvernietiging je het dan hebt en welke extra investering er benodigd is om een GPON aan te leggen.

Natuurlijk worden de bestaande AON aansluitingen niet vervangen door PON.


Volgens mij begrijp je mij verkeerd @wjb ….

Ze gaan de netwerk architectuur absoluut niet vervangen. Alleen de actieve aansluitingen in de Area PoP's, wordt op langere termijn naar GPON gezet. Dit heeft voor KPN de allerlaagste prioriteit. Alle nieuwe glasvezelnetwerken krijgen qua netwerk architectuur nu een AON setup maar wel vanuit de Area PoP's de GPON technniek.


blijf het slecht vinden dat er geen KPN medewerker meer reageert laat staan dat de klanten op de hoogte gehouden worden door KPN echt te triest voor woorden.

 


Begin deze maand is het team waar ik in het andere (grotere) topic over praat bij @Gerrit058 op bezoek geweest. 

Daar is met een kale laptop, via argus 920 gemeten (de servers Rotterdam en Amsterdam) zijn gebruikt. Deze case is dus gesloten.

Ik wil voorstellen om vergelijkbare issues in het grotere topic op te pakken. 

Nogmaals het proces:  Als je de snelheid niet haalt → geef dit bij ons aan→ Dit kan met mij/andere moderator  of via 0800 0402 → Is alles uitgesloten sturen wij een monteur → Geeft de monteur aan dat het probleem bij KPN ligt → Koppel dat in het grote topic aan ons terug en zoeken wij contact met een speciaal team.


Op mijn abonoment staat 1000/1000, de upload snelheid was 730 Mb, Ping 7, de Download snelheid was 512 Mb, ping 4 ms. Computer Asus (I7, 32 GB systeem geheugen, Win 10 Pro) met een 1 Gb NIC, verder  een Quantum Lib I500. Modem Fritzbox, alles  via CAT 6, geen WiFi i x ]  alles wat  op de router zat eruit  dus alleen een CAT 6  naar  mijn Desktop (ASUS)  type aansluiting Fiber of Glasvezel, afspraak met KPN monteur en is  geweest, heeft  niets binnen gemeten alleen even een speedtest gedaan op .net toen naar de centrale  gegaan, belde  mij  ongeveel op naar  30 minuten met de mededeling in centrale  een kabel vervangen (?)  snelheid  nu  upload snelheid 433 Mb, Ping 5, de Download snelheid 503 Mb, ping 7 ms. Iemand een idee? 

Met vriendelijke groet,

Frans 


@wjb en @soundwork  Ik lees “nieuwe glasvezelnetwerken krijgen qua netwerk architectuur nu een AON setup maar wel vanuit de Area PoP's de GPON technniek.”  fijn is dat allemaal maar  ik ben klant ik betaal 108 euro per  maand en daar staat tegen over op het moment 500 Mb upload en 1000 Mb download, hoe ze dat doen is  niet mijn zaak ik krijg de snelheid niet waarvoor  ik ieder jaar ongeveer  1299.96 euro overmaak dat  is  mijn plicht  mijn recht is dan ook de beloofde bij benadering aan geboden snelheid en niet 700 Mbit te weinig. 

Met vriendelijke groet,

Frans 

 


EPON en GPON zijn populaire versies van passieve optische netwerken (PON's). Deze korteafstandsnetwerken van glasvezelkabels worden gebruikt voor internettoegang, Voice over Internet Protocol (VoIP) en digitale tv-levering in grootstedelijke gebieden. Andere toepassingen zijn backhaul-verbindingen voor cellulaire basisstations, wifi-hotspots en zelfs gedistribueerde antennesystemen (DAS). De belangrijkste verschillen tussen hen liggen in de protocollen die worden gebruikt voor downstream- en upstream-communicatie.

Passieve optische netwerken

EPON en GPON zijn populaire versies van passieve optische netwerken (PON's). Deze korteafstandsnetwerken van glasvezelkabels worden gebruikt voor internettoegang, Voice over Internet Protocol (VoIP) en digitale tv-levering in grootstedelijke gebieden. Andere toepassingen zijn backhaul-verbindingen voor cellulaire basisstations, wifi-hotspots en zelfs gedistribueerde antennesystemen (DAS). De belangrijkste verschillen tussen hen liggen in de protocollen die worden gebruikt voor downstream- en upstream-communicatie.

Passieve optische netwerken

Een PON is een vezelnetwerk dat alleen vezel- en passieve componenten zoals splitters en combiners gebruikt in plaats van actieve componenten zoals versterkers, repeaters of vormingscircuits. Dergelijke netwerken kosten aanzienlijk minder dan die welke actieve componenten gebruiken. Het grootste nadeel is een kortere dekking die wordt beperkt door de signaalsterkte. Terwijl een actief optisch netwerk (AON) een bereik tot ongeveer 100 km (62 mijl) kan bestrijken, is een PON doorgaans beperkt tot kabels van glasvezelkabels tot 20 km (12 mijl). PON's worden ook FTTH-netwerken (fiber to the home) genoemd.

Daar tegen over is er  nog XGPON, De maximale snelheid van XGPON is 10 Gbit / s (9,95328) stroomafwaarts en 2,5 Gbit / s (2,48832) stroomopwaarts. Verschillende WDM-golflengten worden gebruikt, 1577 nm stroomafwaarts en 1270 nm stroomopwaarts. Hierdoor kan 10-Gbit / s-service op dezelfde vezel naast standaard GPON bestaan. Optische splitsing is 1: 128 en gegevensindeling is hetzelfde als GPON. Het maximale bereik is nog steeds 20 km. XGPON is nog niet breed geïmplementeerd, maar biedt een uitstekend upgradepad voor serviceproviders en klanten.

Bijvoorbeeld  de Quantum Library Scalar  I500 die wij local gebruiken, gebruikt  twee glasvels RX en TX waarover met een hoge snelheid data wordt opgeslagen (Backup) op tape (ja  dat  klopt) want  die  tapes  gaan 30 jaar  in eeen kluis. En doen het daarna  nog perfect, vandaar, maar in deze  forum ben ik klant en ik heb plichten en rechten die worden niet na gekomen. 

Met vriendelijke groet,

Frans 

 

  


Op mijn abonoment staat 1000/1000, de upload snelheid was 730 Mb, Ping 7, de Download snelheid was 512 Mb, ping 4 ms. Computer Asus (I7, 32 GB systeem geheugen, Win 10 Pro) met een 1 Gb NIC, verder  een Quantum Lib I500. Modem Fritzbox, alles  via CAT 6, geen WiFi i x ]  alles wat  op de router zat eruit  dus alleen een CAT 6  naar  mijn Desktop (ASUS)  type aansluiting Fiber of Glasvezel, afspraak met KPN monteur en is  geweest, heeft  niets binnen gemeten alleen even een speedtest gedaan op .net toen naar de centrale  gegaan, belde  mij  ongeveel op naar  30 minuten met de mededeling in centrale  een kabel vervangen (?)  snelheid  nu  upload snelheid 433 Mb, Ping 5, de Download snelheid 503 Mb, ping 7 ms. Iemand een idee? 

Met vriendelijke groet,

Frans 

KPN heeft toch geen 1000/1000 abonnement 


Op mijn abonoment staat 1000/1000, de upload snelheid was 730 Mb, Ping 7, de Download snelheid was 512 Mb, ping 4 ms. Computer Asus (I7, 32 GB systeem geheugen, Win 10 Pro) met een 1 Gb NIC, verder  een Quantum Lib I500. Modem Fritzbox, alles  via CAT 6, geen WiFi i x ]  alles wat  op de router zat eruit  dus alleen een CAT 6  naar  mijn Desktop (ASUS)  type aansluiting Fiber of Glasvezel, afspraak met KPN monteur en is  geweest, heeft  niets binnen gemeten alleen even een speedtest gedaan op .net toen naar de centrale  gegaan, belde  mij  ongeveel op naar  30 minuten met de mededeling in centrale  een kabel vervangen (?)  snelheid  nu  upload snelheid 433 Mb, Ping 5, de Download snelheid 503 Mb, ping 7 ms. Iemand een idee? 

Met vriendelijke groet,

Frans 

KPN heeft toch geen 1000/1000 abonnement 

Nee  dat  klopt, maar  het staat wel  op mijn abonnement, ik weet  dat  het 1000/500  is  maar  zoals U kunt  lezen haal  ik dat  niet - en daar  gaat  het  mij als  klant  om.

 


@MennoG78  Even voor de  duidelijkheid ik ga  ook uit  van 1000 Mb Down en 500 Mb up ik deed net een test en dit zie  ik dan: https://www.speedtest.net/result/10175810666

 

Dank U voor  uw  tijd, 

Met vriendelijke groet,Frans 

 


Welkom bij de club zoveel halen het niet.

KPN  server als test nemen is ook geen goeie xs4all of leaseweb zijn betere maar dan nog haal je Max 850 down en 670 up  


Welkom bij de club zoveel halen het niet.

KPN  server als test nemen is ook geen goeie xs4all of leaseweb zijn betere maar dan nog haal je Max 850 down en 670 up  

Ik heb zeker 8 speed test servers gebruikt  de een zit wat lager de andere wat hoget  maar  ik kom zeer zeker  niet aan 850 down en 670 up . Hzit zo rond  300 - 530 Mb  max.

 

Mijn dank 

Met vriendelijke groet,Frans 

 


@MennoG78  Speed test  gedaan bij xs4all zie link: https://xs4all.speedtestcustom.com/result/3dad2890-0399-11eb-bb42-a38a49ef9bbd

 

Hartelijk dank 

Met vriendelijke groet,Frans 

 


Ik raad je aan de Windows 10 app te gebruiken en wel bekabeld uiteraard te meten.

de Speedtests via de sites zijn wat minder hebben we gemerkt.


@wjb en @soundwork  Ik lees “nieuwe glasvezelnetwerken krijgen qua netwerk architectuur nu een AON setup maar wel vanuit de Area PoP's de GPON technniek.”  fijn is dat allemaal maar  ik ben klant ik betaal 108 euro per  maand en daar staat tegen over op het moment 500 Mb upload en 1000 Mb download, hoe ze dat doen is  niet mijn zaak ik krijg de snelheid niet waarvoor  ik ieder jaar ongeveer  1299.96 euro overmaak dat  is  mijn plicht  mijn recht is dan ook de beloofde bij benadering aan geboden snelheid en niet 700 Mbit te weinig. 

Met vriendelijke groet,

Frans 

 


Beste Frans,

 

Vervelend dat je de snelheid niet haalt, maar je hoeft hier niet (opnieuw) op te sommen wat PON, GPON, XGSPON e.d. allemaal inhoudt. De meeste klanten zegt het niets en is veel te technisch. Ben het met je eens dat KPN zich niet aan de leveringsverplichting houdt, maar ik wil je toch even wijzen op de “kleine letters” die in je contract staan. Iedere provider behoudt zich het recht iets onder contractueel afgesproken snelheid te gaan zitten. Ze geven dat aan met procenten. Buiten dit gegeven halen ze de snelheid alsnog niet.

 

Voorbeeld zoals het bij mij vermeld is bij een 200/200 abonnement:

Internetsnelheid

Wij verwachten de volgende maximale internetsnelheid op uw adres:

Downloadsnelheid: 200 Mbit/s
Uploadsnelheid: 200 Mbit/s
Deze snelheid is een schatting en kan hiervan afwijken. De werkelijke snelheid hangt af van verschillende factoren,
zoals het aantal apparaten en het gebruik van wifi.
In de meeste gevallen is de beschikbare internetsnelheid op uw adres 85% van de maximale down- en uploadsnelheid.
De minimaal beschikbare snelheid op uw adres is 75% van de hierboven getoonde maximale down- en uploadsnelheid.

 

Zoals @MennoG78 al schreef: je bent niet de enige met dit probleem. Ik zou zelf mijn abonnement direct naar beneden laten bijstellen naar een dienst die ze WEL kunnen leveren (500/500 bijvoorbeeld). Scheelt toch 10 Euro per maand aan abonnementskosten.


Scheelt toch 10 Euro per maand aan abonnementskosten.

En je zult er helemaal niets van merken in het dagelijks gebruik.