Skip to main content

Vorige week vrijdag eindelijk KPN 1Gbit glasvezel gekregen en geinstalleerd door monteur nadat ik het geklaag van mijn vrouw over de 100Mbps Tele2 verbinding helemaal zat was. We hebben het nu dus een week maar de snelheid is nauwelijks verbeterd. Met diverse speedtests haal ik maximaal 300Mbps maar vaak genoeg zelfs maar 90! Bekabeld of wifi maakt ook niks uit. Hoe kan dit?

Alleen op dag installatie werkte het goed, sindsdien elke dag trager geworden. En nou kan ik ook nog geeneens een nieuwe monteur boeken om er eens naar te kijken? Ik heb model al gereset, stroom van glasvezelkastje en van modem afgehaald en na minuut erop, de wifi manager een stuk of 10x gerund. Ik weet niet meer wat ik nu nog kan doen?

Ik geef het nog 1 kans dinsdag. Mocht het dan weer inzakken qua snelheid dan vraag ik of ze mijn contract kunnen ontbinden en ga ik naar Ziggo.

Of je vrouw alleen naar Ziggo, als ik zo je eerste zin nog eens lees. Heb je ieder eigen internet en kan ze zelf bij de Ziggo helpdesk gaan klagen.

:-D Helaas was het in juli alleen nog mijn vrouw die er last van had maar inmiddels begin ik er zelf ook last van te krijgen. Apps op mijn telefoon update ik over 4G i.p.v. wifi omdat de 4G van T-mobile sneller is dan KPN 1Gb wifi… Dat is toch wel heel raar….

 

Snelheid vanochtend is weer ouderwets 3xRuk: DL=43Mbps, UL=51. Voor een 1000/500 abonnement zou je op de wifi toch wel minstens 500/300 verwachten… De nu gehaalde snelheden zijn nog trager dan 100/100 die ik bij tele2 had (dat ook nog eens meer dan de helft goedkoper was)….

Waar doe je die snelheids meeting , als ik vragen mag?

 


Anders kijk eens bij Freedom, heb je  ook 1000/500

Freedom maakt gewoon gebruik van KPN verbindingen dus daar zal je niets mee opschieten.

Ja van de Glasvezel de team bij Freedom zijn wel andere medewerkers daarom is de stelling gelijk aan of kleiner dan niet aan de orde M.A.W. het ligt niet alleen aan de reeds liggende Glasvezel ook ooit  eens  buiten KPN om door RegFiber geplaats M.D.B vanGlas voor iedere ISP, dat het  nu binnen het KPN Domain hoord wil niet zeggen dat  een ander ISP minder leverd. Of nu of toen het Glasvexel netwerk veranderd niet door een ander ISP wel de service.

   

 


Anders kijk eens bij Freedom, heb je  ook 1000/500

Freedom maakt gewoon gebruik van KPN verbindingen dus daar zal je niets mee opschieten.

Ja van de Glasvezel de team bij Freedom zijn wel andere medewerkers daarom is de stelling gelijk aan of kleiner dan niet aan de orde M.A.W. het ligt niet alleen aan de reeds liggende Glasvezel ook ooit  eens  buiten KPN om door RegFiber geplaats M.D.B vanGlas voor iedere ISP, dat het  nu binnen het KPN Domain hoord wil niet zeggen dat  een ander ISP minder leverd. Of nu of toen het Glasvexel netwerk veranderd niet door een ander ISP wel de service.

Wij weten niet wat Freedom inkoopt bij KPN WBA. Heel algemeen is er een keur aan info en producten, zie https://www.kpn-wholesale.com/producten-diensten.htm

Meer specifiek https://www.kpn-wholesale.com/w3/file?uuid=67297bf7-96f4-466c-ba0a-3e34abaf3685&owner=a7c50efb-c547-48a2-99c7-81c55be15337&contentid=24823 (VULA-WBA Annex 2 (technische specificaties) v6.7(geldig vanaf 08-10-2020) (07-08-2020))

Let vooral op de termen ‘Premium’, ‘Lite’, ‘Best-Effort’. En overboekingsratios.

Freedom zal vanaf een bepaald punt ook andere routes kiezen/nemen. Maar belangrijkste, het zijn vooral andere medewerkers, velen hebben eigen geld erin zitten, en ze hebben het lef om voor hetzelfde eindklant product flink verschillende prijzen te hanteren. Daarmee laten ze fijntjes zien dat het ook anders kan dan wat KPN doet. Het is natuurlijk nu niet winstgevend en niemand weet of ze over 5 of 10 jaar er nog zo uit zullen zien. En T-Mobile levert regionaal zelfs voor de helft van de Freedom prijs indien ze direct over glas (ODF) doen. Ook dat zal op termijn wellicht wel veranderen, b.v. dat ze ook de geadverteerde lang niet altijd meer aankunnen. Maar deze uitdagers hebben in begin naast kinderziektes vaak ook enorme overcapaciteit. Daar kan je je voordeel mee doen. Zoals b.v. 4 jaar geleden toen 4GvoorThuis uit de pilot fase kwam: Ik haalde ruim 80Mbps/30Mbps via een mast op 6km afstand, dan zitten er echt geen 300 mensen tegelijk op. Iemand anders bij Tele2 in 2017 140/50, wel veel dichter bij de mast; dat is dan vrijwel alleen op de mast(sector).


Waar doe je die snelheids meeting , als ik vragen mag?

 

met een UTP6a kabel direct aan het modem of met de macbook (wifi) op ca 50cm vanaf het modem.

Gisteren is de monteur geweest. Hij zei dat er een aantal settings verkeerd stonden hetgeen ze in de nacht van maandag op dinsdag hebben hersteld. Hij heeft daarop gisteren mijn modem gereset waardoor het weer beter is. 

 

Hij gaf trouwens ook aan dat KPN de volgende criteria hanteert om snelheid te meten:

  • bekabeld Argus moet minimaal 900 zijn op een bepaalde KPN server;
  • wifi: geen enkele belofte, hij zei zelfs dat 20(!)Mbps al acceptabel is, ook met 1000/500 abonnement
  • laptop, tablet, mobiele telefoon of andere apparatuur klant: geen enkele belofte

Ik ga nog even nadenken wat te doen….


Waar doe je die snelheids meeting , als ik vragen mag?

 

met een UTP6a kabel direct aan het modem of met de macbook (wifi) op ca 50cm vanaf het modem.

Gisteren is de monteur geweest. Hij zei dat er een aantal settings verkeerd stonden hetgeen ze in de nacht van maandag op dinsdag hebben hersteld. Hij heeft daarop gisteren mijn modem gereset waardoor het weer beter is. 

 

Hij gaf trouwens ook aan dat KPN de volgende criteria hanteert om snelheid te meten:

  • bekabeld Argus moet minimaal 900 zijn op een bepaalde KPN server;
  • wifi: geen enkele belofte, hij zei zelfs dat 20(!)Mbps al acceptabel is, ook met 1000/500 abonnement
  • laptop, tablet, mobiele telefoon of andere apparatuur klant: geen enkele belofte

Ik ga nog even nadenken wat te doen….

 Lees ik dat goed dat ze jou mededelen dat 20 Mbps al acceptabel is, ook met 1000/500 abonnement?

Want dat slaat dan wel echt alles dus even voor de duidelijkheid 1000 Mb +/- 20% daarvan houd je  nog 800 Mb over maar volgens de monteur is 1000 Mb met 20% eraf wat wel kan 800 Mb, (20 Mb) dus in feiten geeft hij dan aan dat  980 Mb verlies of met reeds een wel  acceptabel verlies wat tussen de 10% en 20% zou zitten 780 Mb verlies acceptabel zou moeten zijn? Dat is niet acceptabel want dan heb je  niet 10% of 20% minder internet snelheid, maar  in plaats van dat ongeveer78% minder internet snelheid op je betaalde profile? Ja zo wil ik ook wel geld verdienen.  Dat is toch totaal in tegen spraak met zijn verhaal “bekabeld Argus moet minimaal 900 Mb zijn”? Alhoewel 800 Mb ook wel kan  maar  20 Mb nee  Gerrit dat is totaal niet acceptabel, heeft hij op de WAN kabel gemeten en zo ja wat  kwam daaruit? want als daar  900 Mb uitkomt en gaat  dan WAN in router LAN uit en daar  maar 20 Mb meten is niet acceptabel maar  het meten met  de Argus meter op de WAN kabel of die  naar  de WAN gaat is minimaal 900 Mb of moet minimaal 900 Mb zijn, hoe verlaard hij dan een demping van 900 naar 20 Mb? Modem defect of zo? 

Hoor het wel of  heb ik je  verkeerd gelezen  met die 20 Mb?

 

Met vriendelijke groet,

Frans 

 


Lees ik dat goed dat ze jou mededelen dat 20 Mbps al acceptabel is, ook met 1000/500 abonnement?

...

Hoor het wel of  heb ik je  verkeerd gelezen  met die 20 Mb?

De snelheid van de wifi kan niet gegarandeerd worden door de provider en dat is waarom gezegd wordt dat 20Mbps al "acceptabel" is. 


Lees ik dat goed dat ze jou mededelen dat 20 Mbps al acceptabel is, ook met 1000/500 abonnement?

...

Hoor het wel of  heb ik je  verkeerd gelezen  met die 20 Mb?

De snelheid van de wifi kan niet gegarandeerd worden door de provider en dat is waarom gezegd wordt dat 20Mbps al "acceptabel" is. 

Dus toch verkeerd gelezen ik dacht via kabel. dank je.

 

Met vriendelijke groet,

Frans 


Hallo

Wees blij met jullie snelheden .

Wij in onze portiek halen 10 tot 20 mb dus al mij buren ook .

Wij willen met ze allen klacht indienen voor sneller internet .

Beloofde is 97 werkelijk is max 20 en ze kunnen niks aan doen rare ellende


Wat zegt het bestelproces van KPN Hussel dat haalbaar zou moetrn zijn op jouw adres?


Ik zit eigenlijk bij telfort onderdeel van kpn .

Bestel proces van kpn geef aan 34 mb .

Maar raar budget in 1 en youfone geef 97 mb aan

 


Nu weer gekeken geef 200 mb aan 

Begrijp hellemaal niks meer van


Log nu eens in op jouw Experia Box en kijk op de DSL status pagina.

Wat is de actual rate die daar aangegeven wordt?


 


 


Dan wordt het hoog tijd dat iemand van KPN zijn/haar licht hier eens op laat schijnen want als het bestelproces aangeeft dat er zelfs 200Mbps mogelijk zou zijn dan is 16Mbps natuurlijk veel te weinig.


Ze zijn langs gekomen en niet eens na gekeken .

Wat ik hoorde kan niet anders .

Nu wil overstappen naar budget all in maar weet niet of hun wel sneller halen of niet


@FbFb : Er is dus een monteur geweest? Wat is de uitleg van de monteur geweest? Als er een fysieke beperking op jouw koper zit heeft het weinig zin om naar een andere provider te gaan die over datzelfde koper levert. 

Kun jij je profiel aanvullen en mij een seintje geven? ik wil graag meekijken om een beter beeld van de situatie te krijgen.