Skip to main content

Sinds enige tijd maak ik gebruik van meerdere apparaten in huis die van streamingsdiensten gebruik maken in hoge resoluties. Het viel me op dat deze apparaten toch haperden bij het inladen en niet altijd even snel waren. Ik ben gaan kijken naar de snelheid en die viel me erg tegen en is ook extreem instabiel:

Ik heb hier geen mogelijkheid tot meten met een vaste kabel, dus dit zijn wifi snelheden: 

Speedtest slechte meting: 30 mbps (gemeten recht naast de modem) 
Speedtest goede meting: 70 mbps (gemeten recht naast de modem) 

Nu weet ik dat alle poorten naar speedtest volle bak open staan, neutralere diensten zoals fast.com geven mij met slechte metingen 20 mbps en goede metingen maximaal 60 mbps (gemeten recht naast de modem). 

Na wifi tuners, kanaal wissels, resets en alle tips en tricks bleef het signaal slecht, daarna vorige week besloten om de verbinding op te hogen naar 200 Mbit. Maar zelfs nu haal ik maximaal de bovenstaande snelheden en lang niet de beloofde 200 Mbit. Terwijl er hier gewoon glasvezel ligt. 

Router is een v9. 

Kan iemand mij verder helpen?

De kans dat je 200 haalt met alleen een modem is vrijwel nul. Wat heb je zoal aan het modem hangen qua randapparatuur?


Ja dat is begrijpelijk Joep, maar een verbinding over wifi die fluctueert tussen de 30 en 70 mbit lijkt me toch echt wel wat mager. Daarnaast is de verbinding an sich ook erg slecht .

Randapparatuur: 

2 x KPN tv tuner 

Rest verloopt allemaal via wifi


Dat hangt een beetje van de situatie af. Als je in een appartement met aan alle kanten buren mag je blij zijn als je 50 haal. Woon je ergens vrijstaand dan zal je snelheid aanzienlijk beter zijn. Op welke afstand van de v9 heb je gemeten? Ik zou die verhoging van de snelheid maar terug draaien.  Heb je niets aan als je niet bekabeld werkt.


Woon inderdaad in een rijtjeshuis, echter zijn er zo maar 4-5 andere routers in bereik van mijn laptop en telefoon. Lijkt me toch vreemd dat zoveel interferentie geeft. Switchen van kanalen blijkt hetzelfde resultaat op te leveren. Bovenstaande snelheden zijn dus gemeten recht naast de bodem 0,5 - 1 meter afstand met diverse apparaten. 

Lees in andere posts hier dat de v9 modem de bottleneck is en dat je met de v10a wel knappe snelheden haalt, maar die krijg je dan niet zomaar. Slechte service, maar eens verder kijken naar een provider die wel de juiste apparatuur kan leveren. 


Lees nu op diverse andere posts dat mensen aangeraden wordt een Experia WiFi punt aan te schaffen ter waarde van 50 euro om het probleem zo op te lossen. Wat een belachelijk slechte service van KPN zeg! 

 


Alles boven de 20 Mbit/s is gewoon goed. Wil je meer dan zal je met wifi versterkers aan de slag moeten. Maar staat je modem een beetje centraal in huis of verstopt in de meterkast met de deur dicht? Als jij 4 routers van anderen ziet zijn dat er twee teveel.  Die verstoren jou Wi-Fi signaal. Dat he het signaal van je wederzijdse buren ziet is logisch maar meer zou niet moeten. 


Hallo @DeeDee87, welkom op ons forum!

Balen dat je problemen met jouw wifi verbinding ervaart. Als ik de resultaten van de speedtest zo lees, haal je toch nog behoorlijke snelheden, zeker voor een rijtjeswoning! Ik kan je enkel aanraden om onze Wifi Manager te doorlopen. Dit is dé manier om het beste uit jouw wifi verbinding te halen. De Wifi Manager zal je vragen een aantal metingen op verschillende locaties uit te voeren. Hierna komt deze met een passende oplossing. Voor het beste resultaat doorloop je de Wifi Manager twee keer. Haal je na de tweede keer nog steeds onder de 20 mbit/s, dan krijg je van ons gratis oplossing aangeboden. Bij snelheden boven de 20 mbit/s zal je zelf aan de slag moeten met het zoeken van een oplossing. Je kunt hiervoor ons wifi topic met meer tips om wifi problemen op te lossen. Zou je die door willen nemen?