Skip to main content
Beantwoord

Trage en wegvallende internetverbinding via Experiabox V10 in combinatie met 4G modem

• September 18, 2025
  • 4 reacties
  • 97 keer bekeken

Wouter van Deurzen
Nieuwkomer

Onze Experia V10 en Sagemcom Fast 4360 Air KPN - 4G modem werken samen voor een sneller wifi signaal. Echter, het 4G modem ik erg onstabiel en vast regelmatig uit. Dan is de snelheid nog maar 5mbps van de V10. Dit gebeurt zo vaak dat dit erg vervelend is en ook echt een probleem omdat ik mijn woning tevens verhuur voor vakanties. Als alles wel werkt merk ik ook dat bij meerdere gebruikers de wifi ook niet meer toereikend is. Tevens is de maximale snelheid die je technisch gezien kan halen aan de lage kant. Vooral ten aanzien van de stabiliteit: wie heeft dezelfde ervaring en weet dé oplossing? Biedt KPN betere hardware inmiddels? Zo ja wat? Helpt het als ik een buitenantenne gebruik voor het 4G modem? Zo ja welke maakt echt het verschil? Mvg, Wouter

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@Wouter van Deurzen, welkom allereerst bij onze community. 

Goed dat je je vraag hier stelt, ik kan me voorstellen dat 5 Mbps niet toereikend is met meerdere gebruikers. Om je goed te kunnen helpen, zou je de volgende vragen willen beatwoorden? 

• Heeft dit in het verleden goed gewerkt?
  • Heb je beide modems ook al eens gereset door de resetgaatjes ingedrukt te houden voor ongeveer 30 seconden? 
  • Heb je ook geprobeerd om de 4G modem iets te verplaatsen? 
  • Een buitenantenne kan helpen, maar laten we eerst bovenstaande proberen

Ik hoor graag van je. 

4 reacties

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 19, 2025

Hi ​@Wouter van Deurzen, welkom allereerst bij onze community. 

Goed dat je je vraag hier stelt, ik kan me voorstellen dat 5 Mbps niet toereikend is met meerdere gebruikers. Om je goed te kunnen helpen, zou je de volgende vragen willen beatwoorden? 

• Heeft dit in het verleden goed gewerkt?
  • Heb je beide modems ook al eens gereset door de resetgaatjes ingedrukt te houden voor ongeveer 30 seconden? 
  • Heb je ook geprobeerd om de 4G modem iets te verplaatsen? 
  • Een buitenantenne kan helpen, maar laten we eerst bovenstaande proberen

Ik hoor graag van je. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 19, 2025

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar welke softwareversie er op jouw v10 staat ​@Wouter van Deurzen 

Wouter van Deurzen
Nieuwkomer

Hi Alex, dank voor je reactie en tips. Nog niet eerder een reset gedaan, als dat alles oplost ben ik gelukkig. Komend weekend ben ik er en ga ik aan de slag met beide modems. Ik ga ze resetten en ik ga het 4G modem op een betere plek neerzetten. Het staat nu op zolder onder het dak en ik verplaats het naar de vensterbank onder het raam boven aan de kant van het huis waar de zendmast staat. Kan ik met een buitenantenne ook een hogere snelheid halen of zorgt die alleen voor meer stabiliteit?

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • September 29, 2025

Hi Wouter, ik ben benieuwd wat de resultaten van de reset zijn. Heeft het geholpen?

Een buitenantenne kán een hogere snelheid leveren maar het gaat ook de stabiliteit. De snelheid wordt ook beïnvloed door de capaciteit en drukte op de mast, dat kan ik dus niet specifiek aangeven.