Skip to main content
Antwoord

Trage of wegvallende wifi sinds plaatsing slimme 5G meters

• November 27, 2025
  • 7 reacties
  • 67 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Zie de titel van dit topicĀ ;-)
Voor een paar weken geleden zijn mijn (slimme) meters vervangen voor 5G-versies. Sindsdien is mijn WiFi-signaal verstoord en heb ik daarmee geen of langzaam internet. (Ook met afgelopen week vervangen ExperiaBOX10 voor versie 12.)
Ten eerste: Als consument heb ik hier wederom niet om gevraagd. (Slimme meters en al helemaal niet om de 5G-versies.)
Ten tweede:Ā Enexis zegt dat de meterkast bedoelt is voor meters. ā€œLos het op met KPN en eventuele kosten mag u indienen via het klachtenformulier. Meters in de meterkast is natuurlijk een feit, maar hier komt ook de ADSL-lijn binnen en KPN geeft aan dat het modem zo dicht mogelijk bij de binnenkomst van deze kabel gepaatst moet worden.
Kortom:Ā Daar sta je weer als consument tussen twee instellingenĀ in…
Wat nu?
Iemand hetzelfde probleem?
Of beter nog: de oplossing?Ā Ā 

Alvast bedankt,
Pieter.

Beste antwoord door Pieter_1978

Tja, ik hoopte meer op een trouble shooter...
Alles wat ik tot nu toe in relatie tot het modem heb gedaan werkt niet. Dus daar(in) krijg je het niet opgelost, als dit is wat ik wat je kunt doen, zoals jij JanDĀ opvolgt.
Dus ik ben zelf maar verder gaan kijken en heb extern gekeken. Blijkbaar is mijn draadloze netwerkadapter van mijn laptop erg gevoelig voor de sterkere straling die de 5G meters uitzenden. Nu een WiFi-dongle gekocht en daarmee heb ik weer (meer en) stabiel bereik en in dit geval dus internet.Ā 

7 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 27, 2025

Beste ​@Pieter_1978Ā zo te lezen heb je nog geen glasvezel, maar zit je nog op de aloude en vertrouwde koperlijn (xDSL). Daarbij wordt inderdaad gesteld dat de modem zo dicht mogelijk bij het IS/RA-punt moet zitten.

Dat is bij glasvezel niet het geval, als je glasvezel hebt hoeft de modem niet in de meterkast, maar kan deze waar je maar wilt in huis geplaatst worden, zolang je er maar een LAN-kabel naar toe kan leggen.

De reden voor vervanging van de gas- en stroommeter is dat deze nog voorzien zijn van een 2G-sim en 2G houdt in 2027 op te bestaan en zijn de netbeheerders bezig de energiemeters te vervangen door meters die de nieuwere technieken 4G/5G aankunnen zodat de de meterstanden digitaal uit kunnen blijven lezen.

Wat je zou kunnen proberen is de wifiinstellingen van deĀ  modem aan te passen voor een optimaal bereik.

Bij de 2,4-band, kies uitsluitend kanaal 1, 6 of 11 met een maximale kanaalbreedte van 20 en houdt de instelling B/G/N aan.

Bij de 5.0-band kies voor een kanaal tussen de 36 en 48 met een kanaalbreedte op AUTO en de instelling A/N/AC

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 27, 2025

Hi JanD,
Bedankt voor jouw aandeel in deze!
Ik heb alles volgens jouw opgave gewijzigd in het modem. (De 5 Ghz laat zich niet op AUTO zetten. Wordt na mijn invoer 160Mhz.)

Even een paar dagen proberen en hopen dat het de oplossing is...
Het symbool datĀ de signaalsterkte weergeeft, is na deze wijziging helaas nog gelijk (het puntje en maar een boogje i.p.v. het puntje en drie boogjes.)Ā 
Groet,
Pieter.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hi ​@Pieter_1978Ā en welkom op de community!Ā Goed dat je de instellingen hebt aangepast en dat je het even de tijd geeft om te testen. Jammer dat het wifi-icoontje nog geen verschil laat zien, maar dat hoeft niet altijd meteen iets te zeggen over de daadwerkelijke snelheid of stabiliteit.

Je kunt ook proberen de wifi-instellingen van je modem aan te passen om het bereik te verbeteren. Dit kan je tegenwoordig doen vanuit MijnKPN.Ā 

Ā 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 29, 2025

Beste Vikash van KPN,
Een reactie van KPN zelf, op dit forum, daar hoop je op. Althans ik als nieuw lid. Maar wat schrijf je nou eigenlijk? Ik probeer nog de inhoud ervan te ontdekken…

Groet,
Pieter.Ā 

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Met mijn eerdere reactie bedoelde ik dat het wijzigen van het wifi-kanaal het probleem misschien kan verhelpen. Soms zitten te veel apparaten of netwerken op hetzelfde kanaal, waardoor storing ontstaat.Ā Je kunt dit, net als andere wifi-instellingen,Ā tegenwoordig eenvoudig aanpassen via MijnKPN. Het is zeker de moeite waard om daar even te kijken of een ander kanaal of een kleine aanpassing het bereik kan verbeteren.Ā 

Ā 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • Antwoord
  • December 2, 2025

Tja, ik hoopte meer op een trouble shooter...
Alles wat ik tot nu toe in relatie tot het modem heb gedaan werkt niet. Dus daar(in) krijg je het niet opgelost, als dit is wat ik wat je kunt doen, zoals jij JanDĀ opvolgt.
Dus ik ben zelf maar verder gaan kijken en heb extern gekeken. Blijkbaar is mijn draadloze netwerkadapter van mijn laptop erg gevoelig voor de sterkere straling die de 5G meters uitzenden. Nu een WiFi-dongle gekocht en daarmee heb ik weer (meer en) stabiel bereik en in dit geval dus internet.Ā 

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Goed dat een WiFi-dongle het meteen oplost en je verbinding weer stabiel is. Bedankt voor het delen van jou oplossing. 😊