Skip to main content
Vraag

Trage verbinding na de laatste update van de V10

• July 22, 2026
  • 5 reacties
  • 93 keer bekeken

Sinds de vorige update van de xperia box is het downloaden van email bestand en ook games (steam) echt absurd slecht geworden.
Nu zie ik dat er vannacht een nieuwe update is geweest maar helaas is het niet verandert.
Normaal bij steam (buitengebied dus sowieso al minder internet) haalde ik 20-30mbps snelheid wat wel " ok " was.
Voor mijn werk moet ik dagelijks bestanden ontvangen en versturen maar ook dat is absurd traag geworden.
Nu haal ik bijvoorbeeld in steam max 1-1,5mbps en duurt de nieuwe update van battlefield meer dan een dag om te downloaden!
Niet iets waar je op zit te wachten na een lange dag werken.

Ik heb in de router gekeken (Experia Box 10, firmware V10.C.26.06.10) maar na mijn mening staat alles goed?
De poorten van steam netjes opnieuw geforward just in case maar niets werkt.
Ook nergens packet loss of errors en op mijn pc ook niets veranderd.
Ook geen virussen/malware en mocht ik mijn vpn aanzetten blijft de snelheid hetzelfde.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn of wat ik kan aanpassen?
Wat het is niet zo fijn om na een dag hard werken te zien dat je meer dan een dag lang moet downloaden voor je een game kan doen.

Deze pagina ook al gevonden https://community.kpn.com/kennisbank-modem-instellingen-171/modems-met-kpn-software-port-forward-instellen-upnp-aanzetten-593715
En daar de steam poorten ingezet, maar ik zie geen enkel verschil

Speedtest.net geeft het volgende aan.

Download Mbps
11.78

Upload Mbps
0.82

Of zou de router (weer) de geest hebben of gaan geven?
Router ook aan en uit gezet maar ook dat helpt niets.
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden en welke tips er eventueel zijn want dit is niet te doen, qua werk niet en niet qua gamen/ontspanning.
Als dit verders niet snel verandert zal ik toch naar een andere oplossing moeten kijken.
Alvast bedankt

5 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • July 22, 2026

​@dedas-50 

als je inlogt in de V10. zie je dan ook het blokje Buitengebied erbij staan en is deze dan ook groen?

• Auteur
  • July 22, 2026

Correct die is groen, zojuist het kastje (buitengebied) even bekeken en opnieuw opgestart en het signaal word al iets beter (3mb op steam ipv 1) maar het is nog steeds bar zwak.
Zeker als we gewoon voor 50 Mbit/s betalen.
Ik zie ook dat we maar maximaal 12 Mbit/s op ons adres kunnen krijgen, terwijl we wel betalen voor 50.
Is een betere buitengebied ontvanger geen idee?
Want dit werkt zo niet.
Zeker als we nog geen kwart binnen krijgen waar we al die jaren voor betaald hebben.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@dedas-50 . Ik snap heel goed dat dit frustrerend is, zeker als je de verbinding dagelijks voor je werk gebruikt en je downloads ineens veel langer duren dan je gewend bent.

Wel wil ik één puntje verduidelijken. Je betaalt niet voor een gegarandeerde snelheid van 50 Mbit/s. Op jouw adres is de maximale snelheid via de koperaansluiting ongeveer 12 Mbit/s. Omdat je relatief ver van de wijkcentrale woont, neemt de snelheid op de vaste lijn af. Dat is een technische beperking van koper.

Juist daarom heb je Internet Buitengebied. Het 4G-modem vult de vaste verbinding aan, waardoor je in de praktijk vaak rond de 25 tot 30 Mbit/s kunt uitkomen. Je geeft ook aan dat je die snelheid voorheen haalde, dus er lijkt inderdaad iets veranderd te zijn.

Gezien je huidige resultaten heb ik het vermoeden dat het 4G-deel niet goed meer meedraait of niet goed is geconfigureerd. Dat zou ook verklaren waarom je nu vooral rond de snelheid van de vaste lijn uitkomt.

Als herstarten van beide apparaten geen positief effect heeft kun je het beste een terugbelafspraak maken en alles één op één met een helpdesk collega doornemen. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • July 27, 2026

Is het 4gmodem direct aangesloten op het modem? Gebruik je de tweede poort van het 4gmodem ergens voor?

• Auteur
  • July 29, 2026

4gModem is direct aangesloten op de router en nee 2de poort word nergens voor gebruikt.

@erwin, 

Bedankt voor de info, ik ga de boel eerdaags herstarten en contact opnemen met de helpdesk.
En als dat niet werkt toch maar kijken naar andere opties.