Skip to main content
Vraag

Trage VPN verbinding op internet buitengebied met Wireguard

• June 20, 2025
  • 10 reacties
  • 72 keer bekeken

Wij hebben internet buitengebied van kpn, omdat onze standaard internet verbinding erg traag is.

Nu hebben wij een vpn verbinding die extraam traag is, en na testen lijkt het te zijn dat de 4g modem van KPN geen UDP verkeer aanneemt, maar dit alleen via de (trage) dsl lijn gaat. 

Na zoeken op het forum kwam ik bij de volgende post: VPN verbinding en Sagemcom: 4G buitengebied modem springt niet bij als ik connectie maak met VPN

Is het inderdaad nogsteeds het geval dat de 4g modem geen UDP verkeer doorstuurt? hierdoor hebben wij een verbinding van 1-1.5 mbit via onze vpn, dit is onbruikbaar.

Ook is ons bij de aanschaf van ons abonoment aangegeven dat we 50/10mbit zouden krijgen, maar dit blijkt dus alleen in specifieke gevallen te zijn… Is hier om heen te werken of kunnen wij ons abonoment hierdoor vroegtijdig kosteloos annuleren? Via de telefoon was aangegeven dat hier niemand iets van weet en ze hier niet voor opgeleid zijn en ik mijn vraag op het forum moet stellen, dus bij deze.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

10 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 20, 2025

Voor dit geval kan je https://github.com/wangyu-/udp2raw gebruiken.

• Auteur
  • June 20, 2025

@TDN Bedankt voor je antwoord, wellicht dat het een oplossing kan zijn voor sommige, maar ik ben erg terughoudend om mijn netwerk complexter te maken om ‘standaard’ netwerk verkeer werkend te maken op de snelheid waarvoor ik betaal. Heb nogmaals contact gehad met KPN maar ze doen er erg moeilijk over om het abonoment zonder extra kosten op te zeggen. Ik begrijp in ieder geval waarom ze elk jaar verder zakken in de klanttevredenheid.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 20, 2025

@nope54 Of je moet een ander VPN protocol dan wireguard (b.v. OpenVPN) of je moet een TCP-tunnel  of je moet een andere 4G-router gebruiken. Met de KPN 4g-router kan je geen UDP verkeer routen.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • June 20, 2025

Dat laatste begrijp ik dan weer niet. Als sneller internet buitengebied niet had bestaan dan had je gewoon helemaal niets gehad! En ja het heeft beperkingen. Zo doet het 4g gedeelte niets met de tv stream. Wonen in het buitengebied heeft nou eenmaal nadelen. Geen riolering, geen gasaansluiting etc. Ik heb sneller internet buitengebied en ben zeer tevreden. Met de buitenantenne haal ik de volledige snelheid ondanks de ongunstige ligging tov de zendmasten. 

• Auteur
  • June 20, 2025

@TDN OpenVPN is inderdaad nog een optie om te doen, als ik tot het eind van mijn contract vast zit, dan zal dat een wellicht een goede tijdelijke oplossing zijn. Over de andere 4G router, ik las in bovenstaande post dat KPN een eigen implementatie van Multipath_TCP heeft waarmee ze alleen tcp verbindingen kunnen delen over de DSL en Router, ik denk niet dat een andere router hier een oplossing voor zal zijn, dit protocol zal leidend zijn in de splitsing en routering van de data.

@Joep1965 Niet  iedereen heeft dezelfde verwachtingen en eisen aan de producten die geleverd worden, dit is niet erg, hoef je ook niets aan te doen. In ieder geval bedankt voor de mededeling dat het product voor jou wel voldoet.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 20, 2025

@nope54 Je kan 2 aparte routers gebruiken, de DSL router is b.v. voor TV en langzame apparaten en 4 G router voor VPN en snellere apparaten. Je kan ook een openmptcprouter zelfs bouwen of kant en klaar kopen (vanaf 500€)

• Auteur
  • June 20, 2025

@TDN Ik begrijp niet helemaal waar de internet verbinding van die tweede router dan vandaan komt.

Bedoel je dan dat de sim kaart van kpn in een off the shelf 4g modem/router kan en hiermee een seperate netwerkverbinding mee opgezet kan worden? Lijkt me niet dat dit ondersteund wordt of wel?

Of dat ik een ander abonoment met sim aanmaak voor de tweede router?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • June 21, 2025

Na zoeken op het forum kwam ik bij de volgende post: VPN verbinding en Sagemcom: 4G buitengebied modem springt niet bij als ik connectie maak met VPN

Is het inderdaad nogsteeds het geval dat de 4g modem geen UDP verkeer doorstuurt?

Dit is inderdaad nog steeds zo, ​@nope54

hierdoor hebben wij een verbinding van 1-1.5 mbit via onze vpn, dit is onbruikbaar.

Ook is ons bij de aanschaf van ons abonoment aangegeven dat we 50/10mbit zouden krijgen, maar dit blijkt dus alleen in specifieke gevallen te zijn… Is hier om heen te werken of kunnen wij ons abonoment hierdoor vroegtijdig kosteloos annuleren? Via de telefoon was aangegeven dat hier niemand iets van weet en ze hier niet voor opgeleid zijn en ik mijn vraag op het forum moet stellen, dus bij deze.

Je hebt voor regulier internetverkeer die mobiele bandbreedte erbij. En als dat gewoon werkt, is er geen reden om vroegtijdig te annuleren. Je kunt ook VPN via TCP gebruiken. 

@TDN Ik begrijp niet helemaal waar de internet verbinding van die tweede router dan vandaan komt.

Bedoel je dan dat de sim kaart van kpn in een off the shelf 4g modem/router kan en hiermee een seperate netwerkverbinding mee opgezet kan worden? Lijkt me niet dat dit ondersteund wordt of wel?

Of dat ik een ander abonoment met sim aanmaak voor de tweede router?

En over TDN's suggestie om een andere 4G router te gebruiken. Zoiets is niet mogelijk met het Sneller Internet Buitengebied. Dat is een specifieke combinatie aan apparaten die samenwerken om de verbinding gekopppeld te krijgen. Je zou wel een los data abonnement kunnen afnemen en die simkaart in een eigen 4G router kunnen steken. Dat zou dan een tweede, losse, internetverbinding zijn naast je vaste lijn met SIB.

• Auteur
  • June 21, 2025

@Erik van KPN Ik moet gewoon lachen van ongeloof over wat je hier post man. Sorry hoor maar suggereer je nu dat UDP niet onder regulier internet valt? Dit kan je toch niet serieus gaan beweren als medewerker van een isp?? Jullie eigen service van itv draait op het ‘niet reguliere’ UDP man, (low latecy) online gaming draait op het ‘niet reguliere UDP’… geef me aub de officiële definitie van ‘regulier internet’ ik heb jou definitie nog nooit in enige vorm voorbij zien komen. Mijn god waar gaat het heen… en suggereren dat ik dan maar een andere vpn moet gebruiken? Je kan niet van mij verwachten dat ik hier serieus antwoord op ga geven… ik moet een ‘reguliere’ vpn applicatie gaan vervangen door een andere? Omdat het UDP gebruikt… en dit volgens KPN niet ‘regulier’ is…?? Dus ALLE applicaties en protocollen die UDP gebruiken zijn niet ‘regulier’ volgens KPN???

Je hoeft hier trouwens niet op te reageren hoor, ik schat zo in dat deze thread weinig kans heeft op een nuttige continuatie voor mij met de houding en ‘standpunten’ die hier aangenomen zijn. Al heeft de verdediging van kpn over het niet ‘reguliere UDP standpunt’ een hoog komisch potentieel xD.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 21, 2025

@nope54 De sagecom router combineert 4G en DSL, maar de simkaart werkt gewoon ook in een andere apparaat en de router werkt zonder simkaart.