Skip to main content

Mijn situatie; Ik heb glasvezel met 1000 mbps up en down. Een KPN box 12. deze is nieuw omdat de oude kapot was. Vanuit daar gaan er twee utp kabels naar de woon en slaapkamer Daar hangen 2 experia wifi versterkers aan. 

Snelheid bekabeld naar mijn computer is goed. 900/900. 

Wifi is drama. Vaak kom ik niet boven de 50 mbps.
uiteraard gebeld met KPN. Zij draaien hun verhaaltje af met opnieuw opstarten enz en hebben mij een nieuw modem gestuurd.
Geen verschil. 
Nu mijn vraag, Tot welke snelheid zou ik moeten kunnen komen? Ik meet de snelheid naast het modem of naast de experia wifi versterkers. 
Ik hoop op hulp. KPN doet zijn best maar komt niet verder dan wat testen en de boel resetten wat dus niet helpt.

Dank alvast voor de oplossing.

@Frankbr  Staat de wifi van je modem wel uit 


Nee wifi staat aan. Ik lees nergens dat deze uit moet staan. Helpt dat?

 


Geprobeerd maar geen verschil. Inmiddels helpdesk gebeld. Heel aardig meisje aan de lijn maar geen verstand van zaken en kan niks voor mij doen dan doorverwijzen naar collega. Ik wordt nu binnen 24 uur teruggebeld.
Weet iemand of het kan liggen aan mijn wifi experia versterkers, die rechtstreeks op het modem zijn aangesloten?

Meisje van de helpdesk had geen idee waar ik het over had. Vraag was simpel, hoeveel Mbits kunnen deze kastjes max doorgeven? Haar advies was om superwifi te nemen maar daar moet ik wel extra voor gaan betalen. Beetje vreemd maargoed. ik wacht nog even af anders heb ik geen andere keus door over te stappen naar Odido in de hoop dat zij wel normale wifi snelheid kunnen leveren. Liever niet maar zo kom ik geen stap verder.

 

 


Welke firmwareversies hebben de Experia wifi's @Frankbr , de laatste versie, zie onderstaande link:

 


Hoi @Frankbr dit hoort gewoon goed te werken, heb je deze zelfde snelheden op andere apparaten ook via wifi?
We hebben hier ook een kennisbankartikel over:


Hoi @Frankbr dit hoort gewoon goed te werken, heb je deze zelfde snelheden op andere apparaten ook via wifi?
We hebben hier ook een kennisbankartikel over:

Helaas niet teruggebeld door de KPN. Ik ben moe van het bellen omdat ik weet dat dit geen zin heeft. Ik hoop dat ik via dit medium wel antwoorden te krijgen op mijn vragen.  De experia kastjes werken wel maar ik krijg er niet meer uit dan tussen de 50 en 100 Mbit. Mijn heldere vraag is; wat voor snelheid mag ik op wifi verwachten via deze  experia kastjes ? of moet ik echt super wifi kastjes gaan huren? Wat gaat het verschil zijn? Ik heb glasvezel 1000/1000. Ik hoop op een oplossing omdat ik niet zit te wachten om over te gaan naar een andere provider. bekabeld werkt internet prima. Wifi dus dramatisch langzaam. Dank alvast voor uw antwoord.


Mijn eerste gedachte is dat je de 2.4ghz band gebruikt.  Die kan een snelheid aan van max. ca 100. Met de 5ghz band zijn snelheden van ca 500 te halen. Hoe meet u de snelheid? Met welk appartuur meet u de wifi snelheid?


Mijn eerste gedachte is dat je de 2.4ghz band gebruikt.  Die kan een snelheid aan van max. ca 100. Met de 5ghz band zijn snelheden van ca 500 te halen. Hoe meet u de snelheid? Met welk appartuur meet u de wifi snelheid?

Ik meet met een app op mijn mobiele telefoon. Net ook een test gedaan via laptop met de kpn app. Maakt geen verschil. Zover ik weet staat 5 ghz gewoon aan.


Wat is het merk en type van die mobiele telefoon? 

Heeft u ook nog een ander toestel waar u mee kunt meten? Of laptop? 


Wat is het merk en type van die mobiele telefoon? 

Heeft u ook nog een ander toestel waar u mee kunt meten? Of laptop? 

samsung 23 ultra en macbook pro. Beide zelfde resultaat 


Welke firmwareversies hebben de Experia wifi's @Frankbr , de laatste versie, zie onderstaande link:

 

 

Firmware is

1.00.41


Als u de Experia WiFi's beide uit zet, heeft u dan nog het WiFi van de KPN Box? Is dat wel snel?


Als u de Experia WiFi's beide uit zet, heeft u dan nog het WiFi van de KPN Box? Is dat wel snel?

Ja dan heb ik wifi maar nog steeds niet boven de 50 mbt


Als u de Experia WiFi's beide uit zet, heeft u dan nog het WiFi van de KPN Box? Is dat wel snel?

Ja dan heb ik wifi maar nog steeds niet boven de 50 mbt

Ook niet als u vlak in de buurt van de KPN Box bent?

Staat de KPN Box op default instellingen? Gebruikt u misschien het gastennetwerk ofzo? Want dat is beperkt in snelheid. 


Als u de Experia WiFi's beide uit zet, heeft u dan nog het WiFi van de KPN Box? Is dat wel snel?

Ja dan heb ik wifi maar nog steeds niet boven de 50 mbt

Ook niet als u vlak in de buurt van de KPN Box bent?

Staat de KPN Box op default instellingen? Gebruikt u misschien het gastennetwerk ofzo? Want dat is beperkt in snelheid. 

Ik sta ernaast. ik gebruik ook een gastennetwerk maar meet de snelheid met gewone netwerk. Ik heb alle testen gedaan via de kpn website. Niets heeft geholpen. Ik ben zo benieuwd wat de expiria versterkers maximaal kunnen doorgeven. 


. Ik ben zo benieuwd wat de expiria versterkers maximaal kunnen doorgeven. 

De maximaal haalbare wifi5 (AC) snelheid @Frankbr dat is theoretisch 1,3Gbit/s, in de praktijk ongeveer de helft op 1 apparaat, maar nooit sneller dan de abo-snelheid.

Werkelijke snelheid is afhankelijk van veel factoren, de woonomgeving, de wifidrukte in de naaste omgeving, de kanaalkeuze en de bandbreedte.


Ik sta ernaast. ik gebruik ook een gastennetwerk maar meet de snelheid met gewone netwerk. Ik heb alle testen gedaan via de kpn website. Niets heeft geholpen. Ik ben zo benieuwd wat de expiria versterkers maximaal kunnen doorgeven. 

Wat die versterkers kunnen doet er nu niet zoveel toe. Met het WiFi van de KPN Box hoort u een veel hogere snelheid te halen. Als u op het WiFi van de KPN Box ook maar 50 mbit haalt, dan lijkt me het logisch dat eerst eens op te lossen.

Gebruikt u misschien VPN ofzo? Haalt u op andere WiFi netwerken wel een hogere snelheid? 


Ik heb hier niet direct een verklaring voor @Frankbr, ik vermoed toch dat er érgens op je netwerk de snelheid verloren gaat. Zitten je experia wifi's direct op de experiabox of zit daar nog iets tussen? Je zou daar eventueel nog wat uit kunnen sluiten.

Edit: ik lees net terug dat je ook met alleen het wifi van je experiabox maar op 50Mbit/s blijft hangen, dat zou er dan weer op kunnen wijzen dat iets van een instelling op je experiabox toch niet goed staat. Een factory reset lijkt me dan wel een goede volgende stap


Heb je de oorzaak nog kunnen achterhalen @Frankbr?


Heb je de oorzaak nog kunnen achterhalen @Frankbr?

Dag Thomas. Wat aardig dat je ernaar vraagt. De helpdesk heeft mij niet kunnen helpen en zouden een ticket aanmaken. Ik zou binnen 24 uur teruggebeld worden maar dat is inmiddels een week geleden. Ze hebben niets van zich laten horen.

Dus ben ik zelf maar wat gaan kijken in het modem en kwam er achter dat er wat mis was met het doorgeven van 5G. Dit heb ik makkelijk kunnen verhelpen en de snelheid rondom het modem was prima. de ( bedrade ) experia kastjes gaven nog steeds niet meer door dan 50 mb dus heb ik bedacht deze te vervangen voor super wifi punten. Dit heeft alle problemen opgelost. 


Dus ben ik zelf maar wat gaan kijken in het modem en kwam er achter dat er wat mis was met het doorgeven van 5G. 

Wat was er mis dan?


Reageer