Skip to main content
Antwoord

Trage wifi met Experia Wifi en Experia Box V10 sinds update

• November 8, 2025
  • 4 reacties
  • 56 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Dit is mijn derde bericht op het forum over de problemen in mijn thuisnetwerk sinds de migratie naar KPN-software op het V10-modem en twee Experia WiFi-punten. Ik ben benieuwd of andere gebruikers dit kunnen testen, om te zien of het probleem alleen bij mij voorkomt of ook bij anderen.

Na de update heeft KPN het modem-WiFi weer ingeschakeld, waardoor al mijn apparaten nu liever daarop verbinden dan op het Experia-punt in de woonkamer. Volgens de klantenservice kan ik één WiFi-punt nu weghalen, omdat het modem (mits het niet meer achter de verwarming en bank staat) de woonkamer voldoende draadloos bereik zou bieden.

Alle draadloze apparaten hebben sindsdien een trage en instabiele verbinding. De link­snelheid komt nooit boven 390 Mbps, terwijl WiFi 5 op 80 MHz normaal veel hogere snelheden haalt. Zelfs op één meter afstand van het WiFi-punt haal ik maximaal zo’n 240 Mbps. Latency en jitter zijn merkbaar hoger, in speedtests en apparaten schakelen niet meer soepel over (roaming werkt niet) wanneer je bijvoorbeeld van zolder naar de woonkamer loopt.

Kortom: ervaart iemand dit ook?

Beste antwoord door Thomas van KPN

Goedemorgen! Ik neem jullie feedback mee maar heb hier niet direct een verklaring voor. Jullie zitten allen op deze softwareversies?

Via wifi ga je overigens altijd wel snelheid verliezen maar het is wel merkwaardig dat deze snelheden omlaag gegaan zijn.

Met de nieuwe update mag wifi inderdaad weer ingeschakeld op je V10 maar dat hoeft niet. Als je het wel inschakelt is het belangrijk dat het dichtsbijzijnde experia wifi of superwifi punt niet té dicht bij staat. Daar moet echt wel een paar meter tussen zitten.

4 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • November 9, 2025

Ik heb exacte zelfde opstelling en ervaar ook tragere verbinding van ruim 600mb terug tussen 80 tot 350md terwijl ik een 1GB abo heb. Vandaag was er extra update n sinds dien kan je wifi weer op modem uitzetten maar dit helpt niks. Tevens regelmatig een intermittent verbinding tussen alle apparaten en de wifi. Dan wel dan niet verbinding. Alles al meerdere malen gereset maar lost niks op. Heb modem in gang hangen, wifi punt woonkamer en wifi punt in trapgat hangen tussen 1ste en 2de verdieping waardoor ik voor heen in alle ruimtes snelle wifi had van minimaal 300md in uiterste kamer. Ik hoop dat er gauw een oplossing komt of dat ze mijn bestaande wifi punten vervangen voor super wifi punten 

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • November 9, 2025

Hier precies hetzelfde. Sinds de update van vrijdag wel weer de superwifi punten functioneel en de wifi op de modem weer uit kunnen schakelen maar de snelheid is laag. Voor de update ruim 500 op de wifi en na de update nog geen 400. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 11, 2025

Goedemorgen! Ik neem jullie feedback mee maar heb hier niet direct een verklaring voor. Jullie zitten allen op deze softwareversies?

Via wifi ga je overigens altijd wel snelheid verliezen maar het is wel merkwaardig dat deze snelheden omlaag gegaan zijn.

Met de nieuwe update mag wifi inderdaad weer ingeschakeld op je V10 maar dat hoeft niet. Als je het wel inschakelt is het belangrijk dat het dichtsbijzijnde experia wifi of superwifi punt niet té dicht bij staat. Daar moet echt wel een paar meter tussen zitten.

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • November 11, 2025

Gisteren gesproken met helpdesk en mijn modem had problemen waardoor deze in aanmerking kwam voor een uitwisseling. Tevens zelf besloten om mijn experia punt te vervangen voor super wifi 2 type. Alles zou vandaag geleverd worden. Mijn modem was meer dan 8 jaar oud en kon niet meer gereset worden via het knopje op de router. Tevens bleek dat zeer vaak de verbinding weg viel en terugkwam met de apparatuur meerdere keren per minuut. Dit kwam er nog extra bij los van de trage verbindingÂ