Skip to main content
Beantwoord

Trage wifi ondanks 1000 MB contract

• October 12, 2025
  • 14 reacties
  • 136 keer bekeken

Ik heb nu ca 2jaar mijn kontrakt gewijzigd naar 1Gb. De max snelheid door KPN gemeten was en is 320 Mb, door monteur aan huis.

Dit wordt langzaam beter gaf de monteur aan.

Heb aangegeven dat het per direct 1Gb moet zijn, langzaam beter worden lijkt me niet correct.

Monteur zou er op terug komen, tot nu toe niets vernomen.

Nu maar via deze weg proberen, ik denk gewoon dat er een nieuwe versie van de “oude” Experiabox moet komen. De laatste firmware update gaf geen oplossing.(12/10/2025)

Heb inmiddels ook TV+Box (3x) bij KPN naast Internet.

u snapt het, internet TV loopt vast door te lage snelheid, buffers lopen vol!

graag advies in deze 

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi ​@Wirix, welkom op onze community! Ik zie dat er al goed meegedacht wordt. Als je een 1Gbit/s abonnement kunt afsluiten zou je volgens mij wel meer moeten kunnen halen dan je nu doet. De V10 moet deze snelheden ook wel prima aankunnen. Via wifi raak je altijd wat snelheid kwijt en kabels en/of netwerkkaarten kunnen ook beperkende factoren zijn. Zoals hierboven al wel genoemd kun je dit ook het beste testen op een bekabelde PC of laptop, als het kan met twee verschillende netwerkkabels. Als ook daarmee de snelheid te langzaam is, bel dan vooral nog even met ons. Mijn collega's kunnen dan even meekijken en eventueel een nieuwe monteur voor je inplannen.

14 reacties

• 7080 reacties
  • October 12, 2025

Welke Experiabox/KPN Box heb je? Heb je nog WiFi versterkers?

Welke snelheid heb je op een bekabeld aangesloten pc of laptop? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • October 12, 2025

De Experiabox 10, de PC, Alarmsysteem, Camwra’s zijn bekabeld aangesloten.

plus

3 Android TV toestellen via elk een TV Box wireless. 
Wifi snelheid is gelijk aan de bekabelde snelheid. Als ik alles los koppel meet ik dezelfde snelheid, dan kan alleen de Experiabox de “boosdoener” zijn?

Resetten helpt niet, alles dien je dan weer opnieuw in te stellen…., geen oplossing blijkt.

• 7080 reacties
  • October 12, 2025

De Experiabox v10 ondersteund geen WiFi 6. Dus 320 mbit is dan al heel aardig. Ik zeg niet dat het niet beter kan. Maar veel meer kan je niet verwachten van de Experiabox v10 op WiFi. 

Bekabeld zou je wel in de buurt moeten kunnen komen van de 1 gbit. 

De TV+ boxen van KPN kunnen niet via WiFi op de Experiabox v10 aangesloten worden. Dat word niet ondersteunt. De Experiabox heeft namelijk geen multicast-to-unicast wat nodig is voor tv van KPN. Dus de ontvangers moeten bekabeld aangesloten worden.

Je hebt 1 pc bekabeld aangesloten schrijf je. Heb je daar een speedtest op gedaan? Wat is het voor pc? Heeft deze pc een eigen onboard netwerkkaart? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • October 12, 2025

Beste Marion,

Je schrijft;

“De TV+ boxen van KPN kunnen niet via WiFi op de Experiabox v10 aangesloten worden. Dat word niet ondersteunt. De Experiabox heeft namelijk geen multicast-to-unicast wat nodig is voor tv van KPN. Dus de ontvangers moeten bekabeld aangesloten worden”

De boxen van KPN zijn wel degelijk via Wifi aangesloten, en het werkt. Echter als het druk wordt “in huis” bevriest het beeld.

Kennelijk heb je informatie waaruit blijkt dat de KPN box geen WIFI ondersteund, wellicht is dat gewijzigd, want het klopt niet.

Overigens wordt hetgeen je meldt niet grcommuniceerd door KPN, anders had ik het niet aangeschaft.

Maar goed, bij deze: de KPN box werkt via Wifi. Alleen de snelheid is (soms)te laag

Yes, aparte interface kaart in de PC.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • 5149 reacties
  • October 12, 2025

@Wirix Met de oude firmware kan je geen TV in multicast kijken via wifi, wel unicas, maar sinds de nieuwe firmware V10.xxxx is wel mogelijk multicast te gebruiken. Welke firmware heeft jouw v10-modem? Maar als bekabeld hoogstens 320Mbs snelheid bereikt is, is iets fout bij jouw aansluiting. Welke maximale snelheid geeft KPN aan bij een postcode check? Doe alsof je een nieuwe klant ben en wil een abo afsluiten met dezelfde postcode en huisnummer.

• 7080 reacties
  • October 12, 2025

...maar sinds de nieuwe firmware V10.xxxx is wel mogelijk multicast te gebruiken. 

Waar staat dat? Waar kan ik deze info vinden? 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • 5149 reacties
  • October 12, 2025

...maar sinds de nieuwe firmware V10.xxxx is wel mogelijk multicast te gebruiken. 

Waar staat dat? Waar kan ik deze info vinden? 

Staat modems met KPN firmware dus alle V1x met KPN firmware, of B12 met oude firmware

Leen59
Wijsgeer
  • 1201 reacties
  • October 12, 2025

@Wirix heb je het glasvezelkastje al eens 2 minuten spanningsloos gehad?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • October 12, 2025

Gisteren de laatste update gedownload.

Wellicht ziet iemand van KPN technische dienst deze discussie.

De vraag aan die persoon:

Wat gaat hier volgens u fout.

Ben zelf techneut, de hardware in de Experiabox 10 kan het niet aan.

Met de firmware kan je er niet helemaal omheen.

Kunt u aangeven welke modem de 1Gb haalt.

tenslotte betaal ik daarvoor via mijn kontrakt.

Kan me nl niet voorstellen dat KPN dit issue niet kent, onmogelijk.

Ben benieuwd of KPN dit oplost.

Zelf een passende router installeren is een oplossing, maar ik vind dat KPN dit moet oplossen, toch?

iedereen, dank voor de gegeven info.

met vriendelijke groeten,

Wim

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22801 reacties
  • October 12, 2025

De v10 is prima geschikt voor een 1Gb verbinding maar wellicht is er iets mis met jouw modem of is er een probleem met met de hele verbinding. Ik zou een monteur bestellen. Als het probleem in het kpndomein is betaal je niets. Uiteraard wel als het probleem wordt veroorzaakt door iets in het klantdomein. Ik denk dat je zonder monteur geen stap verder komt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • October 13, 2025

U heeft helemaal gelijk, maar zoals eerder aangegeven is er een monteur geweest, en heeft gezien dat de 1Gb niet gehaald wordt.

daarna wordt het stil, geen enkele reactie van KPN. Daarom ben ik dit blog begonnen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • 5149 reacties
  • October 13, 2025

U heeft helemaal gelijk, maar zoals eerder aangegeven is er een monteur geweest,

Hij wou alleen maar snel weg en dus verzon dit verhaal

De max snelheid door KPN gemeten was en is 320 Mb, door monteur aan huis.

Dit wordt langzaam beter gaf de monteur aan.

Dat glasvezel moet eerst opgewarmd worden om de volle snelheid te bereiken, is ook voor me nieuw.

en heeft gezien dat de 1Gb niet gehaald wordt.

Je heeft het recht ten allen tijden minimaal 75% van de maximale snelheid te hebben. Maar je had niet op mijn vraag over de postcode check gereageerd. Als daar de maximale snelheid 400Mbs is, dan is 320Mbs goed genoeg. Als de maximale snelheid b.v. 500Mbs of hoger is, is KPN in gebrek, en je kan jouw contract opzeggen.

JanD
Superuser
  • 11564 reacties
  • October 14, 2025

Beste ​@Wirix voor alle duidelijkheid:

1 Gigabit contract houdt in dat je die snelheid bekabeld moet kunnen halen op 1 pc rechtstreeks verbonden met de modem/router met een geschikte netwerkkabel en verder alle overige (draadloze) apparatuur uitgeschakeld.

In de praktijk zul je netto rond de 925/925Mbit/s bekabeld kunnen halen.

Wifi speelt hier geen rol in qua snelheidsbepaling.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • 16877 reacties
  • Antwoord
  • October 14, 2025

Hoi ​@Wirix, welkom op onze community! Ik zie dat er al goed meegedacht wordt. Als je een 1Gbit/s abonnement kunt afsluiten zou je volgens mij wel meer moeten kunnen halen dan je nu doet. De V10 moet deze snelheden ook wel prima aankunnen. Via wifi raak je altijd wat snelheid kwijt en kabels en/of netwerkkaarten kunnen ook beperkende factoren zijn. Zoals hierboven al wel genoemd kun je dit ook het beste testen op een bekabelde PC of laptop, als het kan met twee verschillende netwerkkabels. Als ook daarmee de snelheid te langzaam is, bel dan vooral nog even met ons. Mijn collega's kunnen dan even meekijken en eventueel een nieuwe monteur voor je inplannen.