Skip to main content

Hallo,

Sinds deze week heb ik glasvezel internet. Alles aansluiten werkte prima en via de kabel haal ik ook een nette snelheid. Echter is de wifi boven ongelooflijk traag: 80mbps. Dit heb ik proberen op te lossen met de wifi manager, echter krijg ik met ieder apparaat de melding dat ik niet verbonden ben met het netwerk van KPN. De modem heb ik al eens gereset, ook dit biedt geen oplossing. 
Vervolgens wilde ik proberen de instellingen van het modem zelf te veranderen door hierop in te loggen via http://mijnmodem.kpn/2.0/gui/#/login/ of enig andere link die hier op het forum wordt aangeraden. Hier krijg ik constant de melding dat het wachtwoord dat op het modem staat (met rare tekens maar echt correct ingevoerd) niet werkt. 

De meeste andere gesprekken die ik ben tegen gekomen zijn inmiddels van enkele jaren oud. Zijn er recentere oplossingen die nog voor mij zouden kunnen werken? 

Hi ​@NiekSt, welkom! Goed dat je de KPN Community gevonden hebt en jouw vraag hier stelt. 

Op zich is 80 Mbit/s nog steeds een mooie snelheid. Maar als je meer verwacht, kan ik me voorstellen dat het tegenvalt. Welke snelheid abonnement heb je gekozen? En welke snelheid haal je via een bekabelde verbinding?

Je geeft aan dat je boven een lagere snelheid haalt. Op zich niet heel gek, want hoe verder je van het modem bent, hoe minder de snelheid wordt, ook met glasvezel. Wifi is namelijk erg afhankelijk van omgevingsfactoren. Als jouw woning goed geïsoleerd is, zal dit invloed hebben op de verspreiding van het wifi signaal. Ook ander storingsbronnen, zoals een magnetron of babyfoon, hebben invloed op het wifi signaal. Omdat wij geen invloed hebben op deze omgevingsfactoren en storingsbronnen is het erg lastig om een goede wifi verbinding te garanderen.

Maar wij snappen natuurlijk ook dat een goede wifi verbinding belangrijk is. Daarom hebben we de Wifi Manager ontwikkeld. Maar nu geef jij aan dat deze bij jou aangeeft dat je niet verbonden bent met jouw KPN netwerk, ongeacht welk apparaat je gebruikt. Het KPN account waar je mee ingelogd bent, is dat wel het account waaraan jouw thuis abonnement gekoppeld is?

Omdat de Wifi Manager niet lukte, probeerde je in te loggen op het modem. Maar ook dat werkte niet. Inloggen zou moeten kunnen via mijnmodem.kpn. Bij het invullen van het wachtwoord dat achterop het modem staat, moet je goed opletten met de vreemde tekens. Zeker als je een ^ ziet. Vergeet dan niet om even een spatie te doen voor je het volgende teken doet.

Verder ben ik benieuwd welk modem je hebt en welke softwareversie hierop staat. Dat maakt het makkelijker om met je mee te denken.

Dag Denise,

Dankjewel voor je reactie. Ik geef hieronder even puntsgewijs antwoord 

1. Mijn abbo is het hoogste wat kpn aanbied

2. Via kabel haal ik 850 mbps

3. Ik zit op de bovenverdieping recht boven het modem met een houten vloer

4. Babyfoon en magnetron is jiet aan de orde

5. Account waarmee ik inlog is gekoppeld aan mijn adres 

6. Wachtwoord klopt sowieso

7. Modem is een box12? Of iig degene met een 12 in de naam. Software is geüpdatet met het installeren

Mijn vermoeden is dat de box automatisch 5ghz pakt ipv 2.4ghz en de bovenverdieping net ver genoeg (hooguit 2 meter met houten vloer) weg is om de snelheid tot 1/10e te reduceren.  

Wanneer ik met mijn telefoon naast het modem sta haal ik 350 mbps en boven slechts 35 mbps. De afstand tot het modem is dan een houten vloer en hooguit 2 meter. 

Voor werk moet ik veel videobellen en dit gaat absoluut niet soepel op 35 mbps. 

Dit alles doet mij vermoeden dat er meer aan de hand is dan slecht bereik. Aangezien dus ook het admin wachtwoord niet werkt en de wifi manager zegt dat ik niet op een kpn netwerk zit

1. Mijn abbo is het hoogste wat kpn aanbied

Is dit dan het hoogste abonnement dat op jouw adres geboden wordt of het hoogste abonnement dat we überhaupt aanbieden? Want daar kan verschil inzitten. Soms is op een adres alleen 1 Gbit/s mogelijk, op andere is 4 Gbit/s mogelijk. En aangezien ik geen gegevens van jou heb, weet ik niet wat het hoogst haalbare is op jouw adres. Gezien de snelheid die je met de kabel haalt, gok ik dat het gaat om een 1 Gbit/s abonnement. Klopt dat?

Mijn vermoeden is dat de box automatisch 5ghz pakt ipv 2.4ghz en de bovenverdieping net ver genoeg (hooguit 2 meter met houten vloer) weg is om de snelheid tot 1/10e te reduceren.

Dit zou kunnen. Op zich is 2 meter natuurlijk niet ver, maar als er een vloer tussenzit, kan dit wel invloed hebben. Je zou eens kunnen kijken wat er gebeurt als je een Extra Wifi netwerk aanmaakt voor alleen 2.4 Ghz. Kijken hoe de snelheid en verbinding dan is. Je kunt dit ook instellen via MijnKPN, misschien wel zo makkelijk.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat we ook moeten kijken wat er verder aan de hand is. Het is namelijk vreemd dat de Wifi Manager aangeeft dat jij niet verbonden bent met het wifi netwerk en dat je niet kunt inloggen op het modem. Dit is iets waar ik op afstand moeilijk bij kan helpen. Ik denk dat het beter is om daarvoor even een belafspraak te maken. Mijn collega aan de telefoon kan dan een aantal testen met je doorlopen en zo hopelijk tot een oplossing komen.

Reageer