Skip to main content

Na recente vervanging van de Experiabox v9 door de v10 heb ik zowel de oude SSID als de nieuwe actief. Ik kan er gewoon tussen switchen. Op de box zijn twee Experia wifi's aangesloten (dat was ook al op de v9 het geval), waarvan nr 1 naast de router staat, nr 2 elders in huis.
In ons tuinhuis staat een Tp-Link Extender met een eigen naam, oorspronkelijk was die nog gekoppeld aan de oude v9. Die extender werkt ook nog altijd gewoon op de v10 zonder dat ik iets aan de instellingen veranderd heb.
Ik vond dit topic van 3 jaar geleden over iets vergelijkbaars waarin min of meer aangekondigd werd dat voor het dubbele SSID-probleem een oplossing in de maak was. 

Maar dat lijkt bij onze overstap van de v9 naar de v10 dus toch nog steeds niet het geval. Vereenvoudiging zou toch wel handig cq overzichtelijker zijn. Maar op welke SSID werken nu de ExperiaWifi's en de Tp-Link eigenlijk?

  1. Bij het tuinhuis werkt de Tp-Link perfect, is de oude SSID zwak tot heel zwak en valt de nieuwe meestal helemaal weg uit de netwerklijst.
  2. Dicht bij de router+ExperiaWifi 1 zijn beide SSID's gelijkwaardig 100% actief. 
  3. Dicht bij ExperiaWifi 2 meldt de oude SSID zich altijd als eerste (maar de nieuwe werkt ook redelijk goed).                                                                                                                                                                                                                                                                                    Hoe zit dit nu precies en kan ik het vereenvoudigen?  

Heeft u echt een v10? Of stiekem misschien een v10a?

Op de Experiabox v10 zou het WiFi uit moeten staan. Net zoals bij uw vorige modem. 


Heeft u echt een v10? Of stiekem misschien een v10a?

Op de Experiabox v10 zou het WiFi uit moeten staan. Net zoals bij uw vorige modem. 

Het is echt een v10 😉 Ik zie tenminste nergens v10a staan.
In het bijbehorende boekje staat dat bij het gebruik van twee ExperiaWifi's “de wififunctie op het modem automatisch zal uitgaan”
Ik zie nu echter dat het Wireless lampje gewoon brandt/knippert. En dat krijg ik ook niet uitgeschakeld via het bijbehorende knopje…..


Ik zie nu echter dat het Wireless lampje gewoon brandt/knippert. En dat krijg ik ook niet uitgeschakeld via het bijbehorende knopje…..

Ook niet met lang vast houden?


Ik zie nu echter dat het Wireless lampje gewoon brandt/knippert. En dat krijg ik ook niet uitgeschakeld via het bijbehorende knopje…..

Ook niet met lang vast houden?

Haha, jawel. Dank, na 25 seconden vasthouden ging hij nu uit. Dat was dus bepaald niet automatisch 😏. De nieuwe SSID is nu ook overal uit de lijst verdwenen en alles functioneert uitsluitend op de oude.  Betekent dat dat we de nieuwe SSID met wachtwoord in feite kunnen vergeten en dat die alleen maar tijdelijk was? Of zijn die eventueel nog nodig als we eens iets in de instellingen zouden willen veranderen? 


Nee hoor, niet meer nodig. Die kunt u vergeten. 


Reageer