Skip to main content

Gister een nieuwe EB10A ontvangen ter vervanging van de EB v8. Direct portmapping opgevoerd (camera's en recorder). Twee camera's blijven onbereikbaar en de poorten blijken ook niet goed open te staan volgens canyouseeme.org. Dit zijn de settings (poort 86 en 88 werken niet).

 

 

 

De camera's hebben een vast ip-adres (ongewijzigd).

 

IP adressen worden uitgegeven tussen de 50 en 200.

Hoe krijg ik poort 86 en 88 toegankelijk voor de toegang tot de beelden van mijn twee camera's (2 stuks FI9900p) van buitenaf?

Alle 4 de IP-camera's zijn via WIFI en in huis via het bedrade netwerk prima bereikbaar. Camera's zijn bedraad aangesloten. Beelden worden ook netjes opgeslagen op de NVR, die ‘ziet’ ze dus ook.

 

 

Geen tips? Iemand een idee? IPv6 aan of uit? Bij static IP opvoeren? Er moet toch een manier zijn om mijn camera’s van buitenaf te kunnen benaderen? Wat ik vreemd vind is dat de twee oudere (lage resolutie) camera’s (ook van Foscam) nog wel werken en van buitenaf benaderbaar zijn en de twee nieuwere (HD) juist niet...


De gouden tip is om de V10a de deur uit te doen en te vervangen door een FRITZ!Box of als je glasvezel hebt wellicht een EdgeRouter.

Zie "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box". 

 

Welke firmware versie staat er eigenlijk op die V10a?


Dankje, ik had ook expliciet om de V10 gevraagd en niet de V10A, maar ja luisteren homaar. De V10a is voorzien van de laatste firmware (v5.00.31 build420).


En op jouw LAN kan je de beelden van die camera op 192.168.2.21:88 gewoon bekijken, toch?


Ja, via mijn LAN kan ik alle camera’s bekijken. Ik zit op glas. Een Edge-router installeren is voor mij te hoog gegrepen. Ik zou graag een test met een v10 willen doen om te kijken of die het camera-verkeer via de poorten 86 en 88 wel doorlaat. Hoe zou ik daar aan kunnen komen?


Heb je de IP adressen op de camera's zelf handmatig ingesteld of krijgen ze hun IP adres via DHCP en zijn ze in de Experia Box vastgezet?


Heb je de IP adressen op de camera's zelf handmatig ingesteld of krijgen ze hun IP adres via DHCP en zijn ze in de Experia Box vastgezet?


en wat zou dan het verschil moeten zijn dan

als je een ip adres vast in het apparaat zet en hier een poort naar toe wijst moet het gewoon werken toch

daarvoor ben je niet verplicht een dhcp binding aan te maken toch

 


Dat hoeft inderdaad niet, maar je zou wel eens kunnen kijken met één van die camera's of die dan wel weer gaat werken.


IP-adres zet ik vast in camera, heb ze al op ander ip geprobeerd met zelfde poort (en dat ook op EB gewijzigd), geen verandering. Ik heb ook geprobeerd om ze via een andere poort te koppelen, werkt ook niet. canyouseeme.org blijft een error op de poorten geven waar de twee nieuwere camera’s aan hangen (is er nog een andere manier om een portmapping te testen?). Met en zonder static IP ingesteld, geen verschil.

Het is net of er in de EB 10a iets extra’s gecheckt wordt wat in de nieuwere camera’s aanwezig is en wordt afgekeurd waardoor de poort op slot gaat. Maar wat zou dat kunnen zijn?

Ik zie vast iets over het hoofd maar kom er maar niet achter wat het is. Voor vier camera’s dezelfde instellingen gedaan, 2 oude doen het, 2 nieuwere zijn niet bereikbaar...heel bijzonder, maar met jullie hulp ga ik er vast uitkomen! 😎


Opgelost 😅! Ik heb de camera’s gewijzigd naar “ip verkrijgen via DHCP” en op de EB ervoor gezorgd dat ze een vast IP toegewezen krijgen via hun macadres. Nu “ziet” canyouseeme.org de poorten wel en kan ik alle camera’s weer van buitenaf bekijken!

Probleemanalyse achteraf: De nieuwe camera’s hadden een vast ip van mij gekregen door dat via de camera-software te regelen (incl. poortkeuze) én ik had deze camera’s een static IP in de EB gegeven. Dat ging dus niet goed. Alleen een static IP geven in de EB was genoeg en dan werkt het dus wel…

Daarna nog even andersom ingesteld, dus camera een vast ip gegeven via de camera-software en geen static IP op de EB, dat werkt ook!

 

CONCLUSIE: Het gaat er dus om dat je de IP-toewijzing maar op één plek mag regelen. Weer wat geleerd.

 

Vandaag van KPN een Netgear switch ontvangen (de GS105E), was wel nodig want de 10a heeft een poort minder dan de v8. Blij mee!

Bedankt allemaal! 👍🏻😎


Hoi @Zenman, nog van harte welkom! Ik zie dat je met wat hulp de oplossing al gevonden hebt, dat is fijn om te zien. Mocht je toch vragen of opmerkingen hebben, laat het dan gerust weten.