Omdat KPN Netwerk een jaar terug heeft aangegeven Glasvezel aan te leggen bij mij, ben ik met voorbereidend werk begonnen om het huis daarvoor klaar te maken.
Één van de eerste dingen daarvoor, was het verplaatsen van de varkensneus telefoon aansluitng. Deze zat in de woonkamer, en zodoende had ik daar ook de Fr!tzBox. Omdat de NTU van de glasvezel verbinding in de meterkast zit, naast de ISRA, heb ik de DSL kabel vervangen met 2 Ethernet kabels (CAT5e) naar de woonkamer, en het modem direct op het ISRA type 1 aangesloten met een kortere DSL kabel (een zijde de RJ11 stekker er afgeknipt, kabels gestript en deze in het ISRA aangesloten, andere RJ11 in het modem).
Voorheen haalde ik prima 100mbit down, met dus ongeveer 10 meter aan DSL kabel van het ISRA punt in de meterkast naar de varkensneus aansluiting in de woonkamer, en vervolgens van de stekker naar de Fr!tzBox. Nu de kabel korter is zit ik op max 80, wat raar is.
Helaas heb ik de oude kabel niet bewaard, gezien ik dit niet verwacht had. Gezien het onduidelijk is wanneer de glasvezel verbinding word opgeleverd (vervuilde grond en word van het kastje naar de muur gestuurd), wat kan ik doen om de snelheid (en mogelijk lijn stabiliteit) weer als vanouds te krijgen? Er is weinig aanbod als ik zoek op “(a)dsl kabel” of “rj11 kabel”.
Ook de KPN Kabel Webshop heeft geen “ADSL”/RJ11 kabels lijkt het
Bladzijde 1 / 1
Meet je de snelheid rechtstreeks bekabeld op het modem?
Dat klopt @Marlon92, het was de maximale snelheid die de Fr!tzBox aangaf bij DSL informatie.
Sinds 2 dagen heb ik de Fr!tzBox vervangen met een Zyxel VMG4005-B50A-EU01V1F, ook deze gaf vergelijkbare snelheid aan in de management interface. Op de Zyxel is een Unifi Cloud Gateway Ultra aangesloten met kabel, deze laat het volgende zien:
81 down, 30 up, en een ping van minder dan 10 wat opzich prima lijkt.
Ik zou eigenlijk een ander ISRA punt willen hebben die gewoon een RJ11 poort heeft, maar daar werd voorheen moeilijk over gedaan omdat ik op de planning stond voor glasvezel. Maar zoals eerder aangegeven is dat onduidelijk, ik heb al sinds november 2023 de NTU, maar deze kan niet afgerond worden door vervuilde grond
EDIT:
Voor mijn adres staat een maximale snelheid van 200 down, dus dat zou toch wel echt beter moeten kunnen lijkt me, in iedergeval terug naar de 100 down waar ik nu voor betaal. In die situatie was er dus een langere kabel na het ISRA punt. Vandaar dat ik de kabel kwaliteit vermoed?
welke DSL snelheid zie je terug in de Zyxel VMG4005-B50A??
Had je geen pairbonding? Welke Fritzbox gebruikte je?
@Marlon92 voor Pairbonding zijn zowel 1A, 1B, 2A en 2B benodigd toch? In dat geval niet, omdat alleen 1A, 1B en de aarde waren aangesloten. Dit heb ik zo opnieuw gedaan in de nieuwe situatie.
Type Fr!tzBox kom ik op terug
Oude situatie IS/RA 1 met de kabel die naar de wandcontactdoos in woonkamer ging:
Huidige situatie met de nieuwe korte kabel die aan de andere kant een RJ11 heeft;
@joey92 kom ik op terug, maar van wat ik voorbij zag komen ook 80-81 mbps down maar dan in kbps aangegeven geloof ik
Ik zie een platte kabel op die onderste foto? Da schijnt nie goed te zijn
Ok zie een platte kabel op die onderste foto? Da schijnt nie goed te zijn
Correct, en de oude was rond. Dus mogelijk is dat het. Volgens mij zijn ze allemaal plat, maar misschien Google ik op de verkeerde term. Heb je toevallig suggestie wat ik anders kan bestellen?
Hi Xvilo het lijkt net of het tweede draadje niet goed zit maar 1 poort te ver? Zit de B ader wel op de tweede schroefpunt?
@xvilo
het klopt inderdaad wat @Hofma503 zegt, het groene draadje van die korte DSL kabel zit verkeerd. deze zit op het middelste schroefje aangesloten zo te zien. deze moet je een schroefje naar links zetten, op de 1B schroef.
@Hofma503 en @joey92 dit is de actuele situatie zonder dat de kabel er zelf voor hangt. Zijn jullie dan nog van mening dat het niet goed is?
@Marlon92 het ging voorheen om een Fr!tzBox 7561, maar denk dat het weinig uit maakt?
@xvilo
ja dan is het nog steeds niet goed.
als je goed naar jou RJ11 stekkertje kijkt aan de andere kant van de kabel. dan zul je zien dat rood en groen in het midden zit. en zwart en geel aan de beide buitenkanten. rood en groen vormt in dat geval een ader paar. en zwart en geel de 2e aderpaar.
zwart kun je in jouw geval gewoon los koppelen. en de groene op de plek (1B) van de zwarte doen.
Geen RJ45 op Zyxel? Op de FB wordt er middels een RJ45 ‘gevoed’ vanuit de varkenssnuit/ISRA.
Ikzelf heb een S/FTP kabel van een meter, aan de ene kant de RJ45 afgeknipt en blauw en witblauw op de A en B pennen geschroefd en de ander in de FB. Werkt als een tierelier enne, is nog afgeschermd ook!
@driemaster Er zit alleen RJ11 op de Zyxel voor de DSL aansluitng
@joey92 Ik heb 'm aangepast. Verbinding lijkt inderdaad weer normaal nu, dankje wel!
Verwachten we dat ik het ook kan proberen om 2a en 2b er bij te pluggen?
Edit:
Ik zal ook eens een shielde Cat6a proberen en dan aan beide kanten RJ11 te krimpen volgens dit schema:
Moet dan goed komen denk ik zo
Hi @xvilo, wat goed dat er al zo veel hulp toegesneld is! Wat fijn dat je verbinding het daardoor al een stuk beter doet nu.
Voor wat betreft je glasvezelverbinding en de status daarvan: Netwerk is de tak van KPN die zorgt voor de aanleg van glasvezel. Je kunt contact met ze opnemen om navraag te doen over wat nu de status en verwachting is. Ik hoop dat je toch gauw over kunt op glasvezel!
[..] heeft aangegeven Glasvezel aan te leggen bij mij, ben ik met voorbereidend werk begonnen om het huis daarvoor klaar te maken.
Als je nu alles aanlegt met ethernetkabel ( 4 x 2 aders ) dan kun je die tijdelijk ook gebruiken voor DSL
Reageer
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.