Skip to main content
Antwoord

Uitschakelen kopernetwerk als er geen glasvezel ligt

• September 30, 2025
  • 13 reacties
  • 177 keer bekeken

PieterOisterwijk
Deelnemer

Bij een kennis van mij, die een horecagelegenheid heeft in de bossen van Oisterwijk wordt geen glasvezel aangelegd omdat de afstand naar de dichtstbijzijnde hoofdtrace 500 mtr is terwijl 400 mtr de verste afstand is die KPN aanlegt. Of hij moet het zelf betalen.

Met andere woorden, het horecabedrijf zit op termijn zonder telefoon, internet etc.

Dit kan toch niet de bedoeling zijn?

Beste antwoord door Ik_Combineer

Als KPN Medewerker kan ik aangeven dat Jan en Oumar de waarheid vertellen. Koper gaat niet op alle plekken uit, enkel op adressen waar glasvezel ligt en waar glasvezel is geweigerd door bewoners. Dus als KPN niet heeft aangeboden om bij uw kennis glasvezel aan te leggen dan wordt het ook niet afgesloten. 

Op dit moment heeft KPN uitgesproken dat ze 86% van de huishoudens wilt aansluiten op glasvezel. Als KPN daarna het koper landelijk uit zou zetten zou dit een verlies zijn van 14%, dat kost natuurlijk ontzettend veel en is niet realistisch. 

Wat de toekomst doet weet niemand, KPN kan altijd besluiten om hun processen te wijzigen, maar op dit moment hoeft niemand zich ergens zorgen over te maken.

13 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 30, 2025

Dat gebeurt ook niet, als KPN koper uit gaat schakelen wordt er eerst bijtijds uitvoerig met de klant over gecommuniceerd wat de gevolgen zijn en wat de alternatieven zijn.

PieterOisterwijk
Deelnemer

Welke garantie krijgt hij?

PieterOisterwijk
Deelnemer

En van wie?

• September 30, 2025

Dat kan wel. Hij moet gewoon betalen. Als hij dat niet doet, dan kan het zo zijn dat hij over een aantal jaren zonder verbinding zit.

Als die een jaartje naar Ziggo gaat, ik weet niet of dat beschikbaar is maar stel, en hij wil daarna weer terug naar KPN, dan kan die misschien niet eens meer een abonnement af sluiten.

Je kan je hier druk over maken wat je wil. Maar dat is zinloos.

PieterOisterwijk
Deelnemer

Leg dat eens beter uit. 

Voor hun is zekerheid van levensbelang.

Bij wie van KPN moeten wij zijn voor een duidelijk antwoord?

• September 30, 2025

Hiervoor zal je bij KPN netwerk moeten zijn.

Voor hun is zekerheid van levensbelang.

Betaal dan gewoon. Dat bedrag zal hooguit een paar 1000 euro zijn lijkt me. Dat stelt voor een bedrijf niks voor.

Als hij nu weigert en hij wil het later alsnog, dan zal het waarschijnlijk veel meer zijn.

PieterOisterwijk
Deelnemer

Ik stop deze communicatie omdat dit geen zin heeft.

Jij doet aannames waar we niks aan hebben.

• September 30, 2025

Het kopernetwerk word ooit een keer uitgezet. Dat is geen aanname. Dat is gewoon een feit.

PieterOisterwijk
Deelnemer

Simpel gedacht. 

Dat had ik ook wel kunnen vertellen met 40 jaar ervaring bij KPN 

Forum|alt.badge.img
  • KPN Medewerker
  • September 30, 2025

Bij een kennis van mij, die een horecagelegenheid heeft in de bossen van Oisterwijk wordt geen glasvezel aangelegd omdat de afstand naar de dichtstbijzijnde hoofdtrace 500 mtr is terwijl 400 mtr de verste afstand is die KPN aanlegt. Of hij moet het zelf betalen.

Met andere woorden, het horecabedrijf zit op termijn zonder telefoon, internet etc.

Dit kan toch niet de bedoeling zijn?

Hallo ​@PieterOisterwijk je hoeft je geen zorgen te maken dat je koperverbinding dicht gezet word het word alleen dichtgezet als de glasvezelverbinding volledig werkt als u hiervan bewijsmateriaal wilt klik op deze link ik neem

aan dat dit voldoende bewijs https://www.kpn.com/glasvezelnetwerk/alles-over-glasvezel/glasvezel-vervangt-koper

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • September 30, 2025

Als KPN Medewerker kan ik aangeven dat Jan en Oumar de waarheid vertellen. Koper gaat niet op alle plekken uit, enkel op adressen waar glasvezel ligt en waar glasvezel is geweigerd door bewoners. Dus als KPN niet heeft aangeboden om bij uw kennis glasvezel aan te leggen dan wordt het ook niet afgesloten. 

Op dit moment heeft KPN uitgesproken dat ze 86% van de huishoudens wilt aansluiten op glasvezel. Als KPN daarna het koper landelijk uit zou zetten zou dit een verlies zijn van 14%, dat kost natuurlijk ontzettend veel en is niet realistisch. 

Wat de toekomst doet weet niemand, KPN kan altijd besluiten om hun processen te wijzigen, maar op dit moment hoeft niemand zich ergens zorgen over te maken.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 1, 2025

Dat moet men alles relatief nemen. Als het restaurant tot een van de weinigen adressen behoort ,de geen gratis glasvezel kunnen krijgen en de meeste adressen aan de wijkcentrale al aan glasvezel netwerk zijn aangesloten, kan KPN op gegeven moment uit kostengronden (stroom, onderhoud) beslissen de wijkcentrale te verwijderen. Dan kan zijn dat KPN toch glasvezel gratis zou aanleggen of een offerte zou brengen (ongeveer 25€/meter plus BTW). Als iemand glasvezelaanleg weigert (gratis of betaald) zou hij toch na paar waarschuwingen/tijd zonder telefoon en internet zitten omdat KPN is niet meer verplicht (sinds 1989) voor ieder adres een telefoonaansluiting te garanderen.

Men moet alles goed nadenken, bij glasvezel aanleg van de wijk zou men alleen betalen voor 400m (10k€) of zelfs minder maar later als KPN moet de hele afstand van de POP tot het adres graven, moet men ook dit kosten dragen, voor 1km afstand zou dan 25k€ zijn.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@PieterOisterwijk. Zo'n plek in het bos is natuurlijk een fantastische locatie om een horecagelegenheid uit te baten. Alleen voor de aanleg van glasvezel levert dat wat obstakels op helaas. Gelukkig is er nog wel een koperverbinding die gebruik wordt begrijp ik. 

Wat betreft de garantie dat deze kennis niet afgesloten gaat worden, wil ik mij aansluiten bij ​@Oumar123 en ​@Ik_Combineer. We zetten alleen bij klanten de koperverbinding uit waar al glasvezel ligt of waar het makkelijk naar binnen te brengen is. Dat geldt dus zeker niet voor de horecagelegenheid waar we het nu over hebben. Ik kan niet tientallen jaren in de toekomst kijken en zien wat dan het beleid wordt, maar voorlopig hoeft de kennis zich geen zorgen te maken. 

Voor meer informatie over hoe de glasvezelaanleg in zijn werk gaat, kun je terecht op onze Kennisbank. 

Â