Skip to main content

Beste allemaal,

Via KPN helpdesk hier terecht gekomen. Sinds kort kan ik de IRC servers van Undernet niet meer bereiken (irc.undernet.org) DALnet lukt wel, KPN zegt: niet ons probleem. Voor zover ik weet, heb ik niets aangepast.

Meerdere IRC programma's gebruikt om te testen (oa Mirc) en meerdere settings maar niets helpt.

Wat is er veranderd? Wat doe ik verkeerd? Of is er iets anders aan de hand?

Alvast bedankt

irc.undernet.org resolved prima naar een IPv4 adres dus daar lijkt het in iedergeval niet aan te liggen.


Zomaar een wilde gok: Heb je een KPN-modem? Zet de firewall eens op 'low'. Er waren wel bij anderen problemen met FTP, maar mogelijk zal IRC er ook onder vallen.


@Raphaël-010 @AriënC heeft gelijk. IRC is geblokkeerd bij firewall instelling middel

 


Onvoorstelbaar zeg! ... Onvoorstelbaar. 

Waarom heeft KPN deze zieke bullshit überhaupt bedacht?


Hoi @Raphaël-010 
Geen idee wat voor zender dat is, maar de naam geeft niet veel hoop op een legale zender, maar misschien ben ik mis.
Bedoel je misschien deze zender, die doet het wel n.l. www.undernet.org


Onvoorstelbaar zeg! ... Onvoorstelbaar. 

Waarom heeft KPN deze zieke bullshit überhaupt bedacht?

heel normaal denk dat het te maken heeft met de veiligheid van dingen

 


Onvoorstelbaar zeg! ... Onvoorstelbaar. 

Waarom heeft KPN deze zieke bullshit überhaupt bedacht?

heel normaal denk dat het te maken heeft met de veiligheid van dingen

We zien vrijwel nooit firewalls op uitgaande verbindingen op consumentenrouters.

Het is mijns inziens ook niet echt slim om zomaar dergelijke firewalls te introduceren zonder duidelijke communicatie naar de abonnee.


Onvoorstelbaar zeg! ... Onvoorstelbaar. 

Waarom heeft KPN deze zieke bullshit überhaupt bedacht?

heel normaal denk dat het te maken heeft met de veiligheid van dingen

We zien vrijwel nooit firewalls op uitgaande verbindingen op consumentenrouters.

Het is mijns inziens ook niet echt slim om zomaar dergelijke firewalls te introduceren zonder duidelijke communicatie naar de abonnee.

Ziggo doet dat al tijden


Onvoorstelbaar zeg! ... Onvoorstelbaar. 

Waarom heeft KPN deze zieke bullshit überhaupt bedacht?

heel normaal denk dat het te maken heeft met de veiligheid van dingen

We zien vrijwel nooit firewalls op uitgaande verbindingen op consumentenrouters.

Het is mijns inziens ook niet echt slim om zomaar dergelijke firewalls te introduceren zonder duidelijke communicatie naar de abonnee.

Ziggo doet dat al tijden

Weet je dat zeker, naar mijn weten heeft ook het modem van Ziggo alleen een firewall op inkomende verbindingen en niet op uitgaande verbindingen.


Ziggo doet dat al tijden

Heeft u daar een linkje van? Linkjes naar topics op het forum van Ziggo waar dit besproken word bijvoorbeeld? 


Ziggo doet dat al tijden

Heeft u daar een linkje van? Linkjes naar topics op het forum van Ziggo waar dit besproken word bijvoorbeeld? 

deze lijst , wordt sporadisch gezien op het ziggo forum

 

 

en poort  25 wordt breder gelokkeerd

Om de veiligheid van onze gebruikers en ons vaste Ziggo-netwerk te waarborgen blokkeren we uitgaande e-mail via SMTP op TCP-poort 25. Deze poort wordt bijvoorbeeld gebruikt door kwaadwillenden om e-mailberichten te onderscheppen of om malware of spam mee te verspreiden. Hierdoor kwam mogelijk de veiligheid van onze gebruikers en beschikbaarheid van het vaste Ziggo-netwerk in gevaar.


deze lijst , wordt sporadisch gezien op het ziggo forum

 

Maar dit is iets heel anders dan wat KPN nu doet in de KPN Box. Deze poorten kunnen niet open gezet worden bij poort forwarding. Hier gaat hier dus om inkomend verkeer. Poort forwarding is om verkeer vanaf internet het lokale netwerk op te laten komen.

Wat @Raphaël-010 hier probeert is een IRC server te bereiken op de standaard IRC poort. Dat is dus uitgaand verkeer. Dat blokkeerd de KPN Box dus op basis van het poortnummer van de IRC server.

Een IRC server die dus ver weg ergens anders op de wereld staat en die die standaard IRC poort gebruikt, die kan niet bereikt worden.

En dat is idioot.


misschien kan een kpn moderator dit na laten kijken dan


Dank voor reacties.

Ik zal:

  • firewall modem op ‘laag’ zetten en checken of dat helpt
  • KPN helpdesk mailen dat het dus wél aan hen ligt

grtz


KPN mail gestuurd

Firewall op laag gezet en inloggen Undernet gaat zonder problemen.

 

thnx!


KPN mail gestuurd

Firewall op laag gezet en inloggen Undernet gaat zonder problemen.

 

thnx!

KPN kun je niet mailen, dus ik ben benieuwd waar je de mail naar toe gestuurd hebt @Raphaël-010 

 


Beste Wijsgeer,

webformulier via contact op helpdeskpagina (soort van mail)

 

grtz


Hoi @Raphaël-010, welkom terug. We zijn ons ervan bewust dat dit gewijzigd is. Per de laatste update voor de Box 12 en ook de Box 14 (en die V10 modems die de nieuwe Software al hebben) zijn de firewall instellingen aangepast. Op het standaardniveau ‘middel’ zijn er nu meer protocollen geblokkeerd. De volledige lijst is in te zien in de webinterface van je modem bij de firewall instellingen. We hebben ze ook hier staan:

 

Als je wel gebruik wilt maken van een of meerdere van die geblokkeerde protocollen, dan kun je het firewall niveau op ‘laag’ zetten.

 

Wat we echter aanraden is om ‘aangepast’ te gebruiken. Daarmee kun je precies die dingen vrijgeven die jij nodig hebt, en de rest geblokkeerd laten. Hoe niveau ‘aangepast’ werkt lees je ook in bovenstaande artikel.


Beste Erik,

heb artikel in kennisbank gelezen. Wat ik niet goed begrijp is dat er één item is voor de IRC poorten, maar dat bij middel DALnet wél open staat en Undernet niet.


Beste Erik,

heb artikel in kennisbank gelezen. Wat ik niet goed begrijp is dat er één item is voor de IRC poorten, maar dat bij middel DALnet wél open staat en Undernet niet.

DALnet is ook bereikbaar via SSL op poort 6697 volgens Google. Die poort zal niet geblokkeerd worden.

 


ah ok, helder

 


Wat Nick zegt inderdaad. De blokkeerregel op IRC bij ons blokkeert poorten 6660-6669. Dus een verbinding met Dalnet via 7000 of 6697 zal op niveau middel gewoon werken. 


Reageer