Skip to main content
Vraag

Update modem zorgt er voor dat internet heel traag is

• 25 januari 2025
  • 7 reacties
  • 443 keer bekeken

• Nieuwkomer
  • 2 reacties

internetverbinding heeeeel traag alles blijft hangen na update van 22 jan.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

7 reacties

• 0 reacties
  • 25 januari 2025

Hoe traag precies?, ​@Tushi 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 10328 reacties
  • 25 januari 2025

Beste ​@Tushi heb je dat bekabeld gemeten met 1 pc rechtstreeks aan de modem en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit?

Wat is je abo-snelheid en wat haal je in de praktijk?

Heb je glasvezel of koper?

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 25 januari 2025

Zet IPv6 eens uit op jouw Experia/KPN Box en verbindt jouw apparaten daarna opnieuw met het netwerk.

Is internet dan wel weer snel?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 10328 reacties
  • 25 januari 2025

Beste ​@wjb is het niet van de zotte dat je aan basale voorziening als IPV6 uit moet zetten om iets goed te laten werken???

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 25 januari 2025
JanD schreef:

Beste ​@wjb is het niet van de zotte dat je aan basale voorziening als IPV6 uit moet zetten om iets goed te laten werken???

Klopt, het is ook meer om zaken uit te sluiten. Helaas zien we wel vaker dat de snelheid van apps op Android telefoons of tablets in elkaar stort als IPv6 actief is. De oorzaak is dan vaak dat die apps niet of vertraagd terugvallen op IPv4 als de communicatie op IPv6 niet lukt. Veelal is het niet kunnen bereiken van de IPv6 DNS server daar dan debet aan.

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+7
  • Helper
  • 223 reacties
  • 25 januari 2025

Probeer een andere DNS server zoals van Google of Cloudflare. 

En probeer of je daar veel sneller internet heb. 

En DNS server kun je aanpassen in het webinterface van jou KPN modem. Bij tabblad internetverbinding bij tabblad DNS server wijzigen. Vergeet niet om DNS proxy uit te vinken. 

• Topper
  • 12 reacties
  • 26 januari 2025

Een onbereikbare IPv6 DNS-server lijkt me inderdaad waarschijnlijk.

Bij mij werd internet ook heel traag na de Experia 10 update (alhoewel dat bijna samenviel met een grote Windows 11 update, dus mss speelde dat ook mee).

Mijn up- en downloadsnelheden waren nog steeds prima, maar er was in de browser steeds een grote vertraging voordat een nieuwe website getoond werd (zo’n 5-10s) en ook een downloader van Youtube-videos had lange vertragingen (50 tot 120s).  Ik dacht daarom aan DNS-problemen. Die stonden in Windows ingesteld voor Cloudflare (1.1.1.1 e.d.). Toen ik dat weer standaard (dus KPN) maakte, werden de vertragingen iets minder, maar nog steeds onwerkbaar lang.

Toen ik met tooltjes (cports e.d.) op zoek ging naar de oorzaak, zag ik veel IPv6-adressen voorbijkomen. Ik heb daarop in de eigenschappen van mijn netwerkadapter(*) het hele IPv6 protocol uitgeschakeld. Nu loopt alles weer als een zonnetje.

( * : Settings > Network&Internet > Advanced Network Settings > More Adapter Options)

Als iemand een betere oplossing weet waarbij IPv6 blijft werken, hoor ik het graag.

Een van de adressen die onbereikbaar waren, was "2a02:a47f:e003:10::c". Is dat een KPN DNS-server? 

(overigens had de update ook alle MAC-adressen in mijn Wifi MAC-filter gewist, en begonnen mijn beide telefoonlijnen ineens samen te rinkelen als er één gebeld werd. Dat is nu allemaal verholpen maar onhandig was het wel).