Skip to main content
Goedeavond!



Via Robin Flikkema’s VDSL website en in buurt zie ik dat KPN druk bezig is met het vernieuwen van het kopernetwerk. Een deel daarvan zal naar verwachting in mei al opgeleverd worden.



Afgaand op de nieuwsberichten op KPN’s NetwerkNL site zie ik dat de koers veranderd is en de focus ligt op aanleg van FttH en dat is mooi, maar waarom wordt in Schiedam het kopernetwerk geupgraded?



Natuurlijk ben ik blij met sneller internet maar aan de andere kant een beetje teleurgesteld omdat dit een kopernetwerkupgrade is en geen FttH aanleg.

Heb toch een aantal vragen..




  1. Als de kopernetwerkupgrade wordt doorgezet, hoelang moeten we nog wachten op FttH?
  2. Schiedam midden en zuid staan al in de planning voor een kopernetwerkupgrade, Schiedam Noord niet? Komt hier een kopernetwerkupgrade of FttH?

Alvast dank! Met vriendelijke groet,

Thkmp
Hallo @Thkmp ,

Er wordt in Rotterdam nu toch druk gewerkt aan de aanleg van glasvezel door een derde partij, valt Schiedam daar niet onder?
Nee. De glasvezel aanleg in Rotterdam is van L2Fiber waarop KPN & co geen diensten gaan leveren. L2Fiber richt zich alleen tot de gemeente Rotterdam.



Enkele jaren geleden heeft Delta Fiber/EQT het coaxnetwerk geupgraded naar glasvezel dus technisch gezien heeft Schiedam een glasvezelnetwerk. Het aanbod aan providers en diensten is mager en teleurstellend: Caiway, Fiber, Solcon en Kliksafe zijn erop actief.



Waar ik in mijn eerdere vraag op doel is de aanleg van een KPN glasvezelnetwerk waar de keus aan providers en diensten veel uitgebreider is.
Hallo @Thkmp ,

Als er al glasvezel ligt, is het niet waarschijnlijk en ook niet logisch dat er een 2e netwerk aangelegd gaat worden.
Waarom niet? Het is onwaarschijnlijk dat KPN & co van het glasvezelnetwerk van Delta Fiber/EQT gebruik gaan maken omdat de verdiensten praktisch nihil zijn.



Maar een tweede glasvezelnetwerk kan wel. Deurne en Gouda zijn voorbeelden en in S’dam hebben enkele nieuwbouwwijken al twee glasvezelaansluitingen per woning.
Hallo @Thkmp ,

Dat zou dan weer een grote kapitaalvernietiging ten top zijn, KPN kan dan beter over de bestaande infrastructuur zijn diensten leveren. KPN kan zich beter concentreren op regio's waar nog géén glasvezel ligt.

Als je een andere energieleverancier nermt worden er toch ook niet opnieuw gas- en stroomleidingen naar je huis gelegd?
Ha @Thkmp, het klopt wat Jan zegt! Wat betreft data: dat weet ik niet. Je kunt je inschrijven op de nieuwsbrief van KPN NetwerkNL. Zodra er dan meer informatie is voor jouw regio, laten ze het op die manier weten.



Voor wat betreft glasvezel: als er al een aantal leveranciers zijn, is de kans dat wij daar nu glas gaan leggen erg klein. Wie weet in de toekomst, maar ook daar kan ik helaas niets over zeggen!
@Thkmp Uiteraard klopt het dat de focus van KPN voor de komende jaren is gelegd op FttH. In al die nieuwsberichten is nog wel eens niet aangegeven dat dit jaar ook nog vele kabelverdelers worden opgewaardeerd. Dit zijn vrijwel allemaal kasten die al in de planning stonden en ook al in opdracht waren gegeven bij aannemers. Schiedam is daar een goed voorbeeld van.

Of er dan in de komende jaren nog FttH door KPN wordt aangelegd is eigenlijk moeilijk te beantwoorden. Die aanleg wordt gebaseerd op veel factoren en de aanwezigheid van een snel kopernetwerk is daar maar eentje van. Ik verwacht het zelf niet in het komende jaar maar het is een turbulente tijd en dingen veranderen snel.



Wat de tweede vraag betreft: Ik zie in Schiedam Noord een heleboel kasten in de planning staan. Eigenlijk meer dan in midden en zuid bij elkaar. Dat je dat op dit moment nog niet kan zien in de planning van Fourstack of de tool van Robin Flikkema betekent alleen maar dat de openstelling van die kasten nog niet gepland is in de komende twee maanden. Zo lang is namelijk de zichtbare planning. En dat komt weer omdat zo'n planning erg flexibel kan zijn. Bijvoorbeeld: de stroomaansluiting die Stedin komt aanbrengen in de kast kan maar zo een maand opschuiven en dan schuift ook de KPN planning op, en zo zijn er nog wel meer onzekerheden.



Dus hou die website in de gaten of kijk regelmatig op https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/

om te zien of er al een planning zichtbaar is.
Bedankt iedereen voor alle duidelijke antwoorden! Eindelijk sneller internet binnenkort via het kopernetwerk: daar ben ik al blij mee.



Hopelijk volgt glasvezel snel want de kabelaars zitten ook niet stil.
Graag gedaan.