Skip to main content

Hoi, ik overweeg over te stappen van 500mbit naar 1gbit. Ik vroeg mij af of dit gewoon over huidige pon verbinding gaat of dat ik naar gpon wordt overgezet. Reden van mijn vraag is dat ik geen experiabox gebruik en mijn huidige router geen gpon ondersteuning heeft en ik niet van plan ben om de experiabox er tussen te hangen.

alvast bedankt!

Waaruit blijkt dat je PON glasvezel zou hebben?

En het is 840Mbps, niet echt 1Gbps.


Waaruit blijkt dat je PON glasvezel zou hebben?

Dat is vrij simpel, mijn huidige verbinding ligt er al en is al vier jaar in gebruik en op dat moment was er totaal geen sprake van gpon (aangezien hier pas in 2019 voor het eerst over werd gecommuniceerd). Bovendien is er aan cliënt zijde geen hardware wijziging geweest, geen experiabox aangesloten en een huidige verbinding op een router die geen gpon ondersteund.

En het is 840Mbps, niet echt 1Gbps.

Voor nu irrelevant voor de discussie.

 

kortom blijft over de vraag of ik na upgrade van mijn verbinding, mijn huidige netwerk opstelling in stand kan houden. Zo niet is upgrade voor mij geen optie!


Waaruit blijkt dat je PON glasvezel zou hebben?

Dat is vrij simpel, mijn huidige verbinding ligt er al en is al vier jaar in gebruik en op dat moment was er totaal geen sprake van gpon (aangezien hier pas in 2019 voor het eerst over werd gecommuniceerd). Bovendien is er aan cliënt zijde geen hardware wijziging geweest, geen experiabox aangesloten en een huidige verbinding op een router die geen gpon ondersteund.

Dan heb je AON als het er al 4 jaar is, anders zou je een foto van een ONT (‘zwarte NT’) moeten kunnen laten zien. De Experiabox kan je ook niet direct op een PON glasvezel aansluiten, vandaar de ONT.

 


Blijft de vraag wordt je overgezet naar gpon als je upgrade naar gbit?


Blijft de vraag wordt je overgezet naar gpon als je upgrade naar gbit?

Nee, KPN NetwerkNL gaat niet complete, goed werkende AON infrastructuur afbreken en vervangen door PON infra.

Maar je hebt nu een Gigabit AON verbinding, met ergens in de infra een knijper op 500/500. Je kan in je account omgeving de aanpassing doen en dan zou het vrijwel direct actief moeten zijn, d.w.z. de kijper op de downlink wordt dan weggehaald praktisch gezien.


Helder dank je voor de uitleg