Skip to main content
Beantwoord

Upload snelheid is niet hoger dan 740 met 1 Gbit/s abonnement

• December 26, 2025
  • 6 reacties
  • 76 keer bekeken

Sinds 1,5 week zit ik op het glasvezel netwerk van KPN met een 1 Gbit abo.

Download is prima met rond de 935 maar de upload komt niet hoger dan 740. PC rechtstreeks bedraad aangesloten op de Fritz!Box 4690. Vervang ik die door de Experiabox, wordt de upload nog wat lager.

Geen vpn actief. ONT en/of Fritz!Box herstarten geen effect. 

Mijn vraag is deze upload snelheid binnen de normen of mag ik meer verwachten.

Beste antwoord door HRJ

Naar aanleiding belafspraak is een monteur langs geweest. Na wat metingen heeft hij een nieuw glasvezelkastje geïnstalleerd en is alles nu ok.

6 reacties

JanD
Superuser
  • December 26, 2025

Beste via onderstaande link zijn mogelijke oplossingen beschikbaar ​@HRJ , gebruik daarvboor wel de originele KPN-router, anders krijg je geen ondersteuning van KPN als je eventueel contact met ze opneemt:

Succes.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • December 29, 2025

Goedemiddag ​@HRJ en bedankt voor jouw bericht :)

De upload zou net zo hoog moeten zijn als de download dus ergens lijkt er iets niet helemaal goed te gaan! Heb je inmiddels het bovenstaande artikel door kunnen nemen waar ​@JanD op wijst? Hier vind je nog de nodige tips & trucs die je in dit soort situaties verder kunnen helpen, ik hoop oprecht dat je daar iets aan hebt gehad en ben benieuwd wat op dit moment de stand van zaken is. Je gaf trouwens aan dat je het glasvezelkastje ook al een keer had gereset en dat kan nooit kwaad. Heb je het glasvezelkastje ook echt minimaal een minuut lang stroomloos gemaakt? 

• Auteur
  • Helper
  • December 30, 2025

Heb het artikel door kunnen nemen maar levert geen nieuwe gezichtspunten op.

Hedenochtend de ont meer dan 1 minuut stroomloos gemaakt. Upload blijft steken rond de 740.

Omdat de download wel ok is mag je er van uitgaan dat het niet ligt aan de bekabeling en/of router. Kan de KPN vanuit hun kant niet zien of alles goed staat ?

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • December 30, 2025

Jammer dat het genoemde artikel geen nieuwe inzichten heeft opgeleverd ​@HRJ maar fijn dat je er wel eventjes naar hebt willen kijken!

In dat geval zou ik je vanaf hier adviseren om hier een belafspraak voor in te plannen met onze Helpdesk. Zij kunnen je gegevens er meteen bij pakken en je verbinding op afstand doormeten, ik denk dat we daar moeten beginnen. Wil je ons via deze weg ook laten weten wat daar precies is uitgekomen?

• Auteur
  • Helper
  • Antwoord
  • January 2, 2026

Naar aanleiding belafspraak is een monteur langs geweest. Na wat metingen heeft hij een nieuw glasvezelkastje geïnstalleerd en is alles nu ok.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • January 3, 2026

Goedemorgen ​@HRJ , heel fijn om te lezen dat er naar aanleiding van het contact met onze Helpdesk een monteur is aangestuurd die het probleem heeft weten te verhelpen super! En ook heel erg bedankt dat je dit hier nog eventjes met ons hebt willen delen. Mocht je in de toekomst weer eens vragen hebben of ergens niet uitkomen, laat het ons dan ook vooral weer weten :)