Skip to main content

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/7bb2ff10-a1a8-11ee-a52a-3d3fc8bcdf7e

 

De modem V14 is met een Cat8 kabel aangesloten op het glasvezel kastje wat oorspronkelijk een genexis was maar een monteur heeft die vervangen voor een Nokia wat de snelheid van ~1gb naar ~1,5gb bracht.

Mijn pc is via een 10gb poort en een cat8 kabel aangesloten op de blauwe poort van de modem maar ook een test op een 2,5gb poort verandert niets aan de upload snelheid.

 

Op aanraden van de monteur plaats ik hier nu dit bericht.

 

 

Andries Jan,  

Heb je wel de settings van je 10 Gbit Nic aangepast aan de hogere snelheid van je 4 Gbit abonnement?   

Het lijkt er namelijk op dat je dit al gedaan hebt aangezien je 3800 als download haalt in je speedtest.  

Je ping is nml 6 MS dus ik weet niet hoe ver je van barendrecht vandaan zit maar die zou bij dit abonnement rond de 0,6 a 1 MS moeten zitten


Ik woon op Terschelling dus veel verder van Barendrecht had niet gekund.

Bij de network settings staat linkspeed (Recieve/Transmit): 10/10 (Gbps) dus dat zal vast goed zijn.

Moederbord is een Rog crosshair x670E extreme ( Asus specificatie pagina )  en de drivers voor die netwerk chip zijn de nieuwste 3.1.8 van deze pagina af ( asus forum )

 


Dat zou je denken inderdaad.   Maar niets is minder waar..  in de settings van je NIC moet je toch nog een drietal settings veranderen om het maximale uit je netwerkkaart te halen.  

 

Zet de Jumbo Packet op 9014

Zet de Receive buffers op Max  (bij mij is dat 4096)

Zet de Transmit buffers op Max (bij mij is dat 8192) 

 

Run de speedtest nogmaals. 

 


Ik zie dat jij een nieuwere versie driver hebt dus die pak ik ook gelijk mee  :)   

Ik had versie 3.1.7

Even kijken of ik nog meer kan tweaken om er nog wat meer snelheid uit te persen  :) 

 

Bedankt 

 


https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/8cdf2400-a1c4-11ee-a52a-3d3fc8bcdf7e

 

Geen groot verschil helaas


Die monteur kan ook gewoon tweede lijns aansturen welke wel apparatuur heeft om tot 4gb te meten // hier iets aan kan dan wanneer dit niet goed zit.


Nee daar word je niet vrolijk van zo vlak voor kerst..   

Je hebt geen andere rare applicaties zoals firewalls en virus software die je snelheid zouden kunnen beinvloeden ?   

 


Die monteur kan ook gewoon tweede lijns aansturen welke wel apparatuur heeft om tot 4gb te meten // hier iets aan kan dan wanneer dit niet goed zit.

 

Even iemand langs sturen word wat lastig op een waddeneiland mischien dat er wat word afgeknepen omdat alles net word opgeleverd en aangesloten ?

 

Nee daar word je niet vrolijk van zo vlak voor kerst..   

Je hebt geen andere rare applicaties zoals firewalls en virus software die je snelheid zouden kunnen beinvloeden ?   

 

 

Bitdefender Total security maar ook met alles uit blijft het hetzelfde.

Gelukkig is de download wel goed die is voor mij het belangrijkste maar die upload als die niet goed is dan vraag ik mij altijd af of er iets anders dan ook niet goed gaat wat nog verborgen is.


Mijn upload is ook wat mager  :P 

 

Ik ga er nog even over nadenken.  


Mijn upload is ook wat mager  :P 

 

Ik ga er nog even over nadenken.  

 

Meteen bellen dat moet echt wel synchroon lopen.


@Andries-Jan, upload blijft achter dus. Alleen hoe komt dat? Je hebt al veel nagekeken, maar helaas nog niet de oplossing gevonden. Ook alle stappen voor te lage glasvezelsnelheid doorlopen toch? Want heb je al herstart? Of gereset?


Glasvezel kastje nu net van het stroom gehaald tegelijk de modem gereset pc weer aan en nog steeds blijft upload snelheid achter.

geen rare kleuren lampjes op modem of glasvezel kastje zoals bij een ander topic.

Windows 11 64-bit volledig up to date tijdens de snelheid test geen VPN aan ook gestest met firewall aan en uit ook geen verschil.

10gb poort en 2,5gb poort gestest upload snelheid bleef exact gelijk.

Enige wat ik niet heb geprobeerd is de download versie van de speedtest.

kpn webpagina versie

download versie

 

Ok dit had ik niet verwacht dat de download versie het juiste resultaat zou halen.


Microsoft edge gedownload daar de speedtest van kpn geprobeerd ook prima resultaat

 

microsoft edge speedtest

 

probleem opgelost.


Top, ook de upload nu dus als de brandweer. 🙂 Geniet ervan en nog een fijne 2e kerstdag gewenst!


Top, ook de upload nu dus als de brandweer. 🙂 Geniet ervan en nog een fijne 2e kerstdag gewenst!

 

Dank u iedereen die heeft gereageerd op dit topic natuurlijk ook fijne feestdagen gewenst.


 

 

Andries, 

Geweldig resultaat man. 

Echter alleen erg vreemd dat de speedtest van KPN te lage waardes aangeeft.  Ik zat net een artikel te lezen op test.my.net dat de eigen provider tests vaak een te HOOG resultaat geven.. 

In dit geval het tegenovergestelde. 

Fijne Dagen nog gewenst (en alle kpn goeroe,s ook) 

 

 

 


 

 

Andries, 

Geweldig resultaat man. 

Echter alleen erg vreemd dat de speedtest van KPN te lage waardes aangeeft.  Ik zat net een artikel te lezen op test.my.net dat de eigen provider tests vaak een te HOOG resultaat geven.. 

In dit geval het tegenovergestelde. 

Fijne Dagen nog gewenst (en alle kpn goeroe,s ook) 

 

 

 

 

De kpn website test via microsoft edge geeft ook een goed upload resultaat dus ik ben versteld dat firefox blijkbaar maar de helft van de upload haalt.

Maar goed alles blijkt te werken zoals het hoort dus ik ben meer dan tevreden.